Vi kommer att säga upp vårt gruppavtal med Telia i vår Brf. Vi vill ha så lite gemensamma utgifter som möjligt.
Nu är vi bundna till september och då kommer det vara uppsagt. Det som händer då antar jag är att vi istället avtalar med Telia om öppen fiber, och så får var och en välja en egen leverantör. Vår förvaltare har nån deal med Telia:
Vill bara ha lite tankar från några av er som inte är säljare på Telia, någon som har ngt av dessa avtal med Telia? Hur funkar det egentligen, vad är för/nackdelar?
Är också svårt att hitta vilka leverantörer vi kommer kunna välja bland, verkar som det är beroende på ort.
Vi har ett gruppavtal för vår samfällighet. Boxar och router ingår samt ett enklare abonnemang. Det är tecknat på sju år. Har funkat väldigt smidigt och hittills är det inget annat företag som har kunnat matcha deras avtal (vi har tecknat om avtalet två gånger). Tror att vi betalar runt 300 kr i månaden.
Internet via gruppavtal är mycket billigare än andra former av abonnemang. Bör kosta ca 100-250 kr/månad/abonnemang beroende på om det ingår TV, streaming etc. Kan lätt bli det dubbla om alla ska ha egna abonnemang. Alla som vill ha trådbundet Internet blir förlorare med denna förändringen.
Där jag bodde förut kostade bara Internet 550 kr/månad på eget abonnemang. Det fick vi ner till 125 kr/månad inklusive baspaket TV när vi upphandlade gruppanslutning. Sparar många miljoner för föreningens medlemmar.
Kan förstå principen med att minimera gemensamma utgifter men det här blir sannolikt betydligt dyrare per hushåll.
Om det nu inte är många hushåll som inte vill ha internet alls.
Jag ser det bara som något negativt att inte ha gruppavtal på internet i en BRF. Detta är något som skulle göra att jag väljer en annan förening om två bostäderna är ungefär likvärdiga.
Ni kommer aldrig hitta något i sortimentet i öppen fiber som är ens i närheten av så prisvärt som det där gruppavtalet ser ut att vara, ens till ordinarie pris.
Sen bör man ju ifrågasätta att ha just Telia som leverantör, i min tidigare BRF hade man Bahnhof på gruppavtal. Skulle rekommendera att se över möjligheterna att bara byta gruppavtal till ett bättre företag.