Hallon använder 3:s nät, vilket har lite taskig täckning där jag är ibland, medan Tellus använder Tele2:s nät. (Är för snål för att byta till Fello som har Telias nät :P).
På Hallon kan jag spara surfen hur länge jag vill, men på Tellus sparas den 3 månader - vilket ändå känns OK.
Jag kan betala Hallon via mitt kreditkort och tjäna in lite bonuspoäng, medan Tellus bara har faktura av olika slag (dock tjänar jag på det lägre priset). (Obs: Pappersfaktura kostar 30kr)
Observera samma NÄT inte automatiskt innebär samma TÄCKNING vid en given TIDPUNKT osv. Handlar också om kapacitet.
Man kan tänka ”antal lediga kassor i en butik”.
De billiga operatörena kan då funka sämre under högbelastning, behöva koppla upp mot mast längre bort, längre väntetider osv. I de flesta fall ingen stor grej men det är skillnad trots ”samma nät”, framför allt i t ex fjällen påsktid osv.
När jag klickade in på att beställa på ett abonnemang på Tellus och sen “Vad ingår”, så fick jag se att fria samtal och SMS inte ingår i de billigaste abonnemangen.
5, 15, 30 och 100 GB
Fria samtal, sms och mms inom Sverige.
Använd abonnemanget som hemma när du reser inom EU/EES.*
Oanvänd surf sparas i 90 dagar.
VoLTE- och WiFi-samtal ingår alltid och är aktiverat från start.
Behåll ditt nummer, vi sköter flytten.
Tellus Rörligt & Mini
Rörligt 1 GB är ett rörligt abonnemang där du betalar för samtal, sms, mms och uppkopplingar. 1 GB surf ingår*
I Mini 2 GB ingår det 200 minuter, 100 SMS och 50 MMS per månad. 2 GB surf ingår*
*Hela datapotten (samma som på abonnemanget) kan användas inom EU/EES.