Termostat på element | Hur fungerar det om man stänger på vissa?

En värmepump vill ha så varmt som möjligt på den kalla sidan (borrhålet, jordvärmeslangen eller uteluften för en luft/vatten) och så kallt som möjligt på den varma sidan (element, golvvärme etc) för att jobba så effektivt som möjligt.

I de flesta fall tror jag att rörmokaren startar upp pumpen och väljer en kurva som brukar funka i liknande situationer. De har inte tid att finjustera (och vänta ett dygn mellan justeringarna) och då blir inte driften optimal, här finns en del att spara om man nördar ner sig, speciellt med en lite äldre värmepump.

Den kalla sidan kan man inte göra så mycket åt när installationen är klar, så det är på den varma sidan man får justera. Grundidén är alltså att skicka ut, och få tillbaka så kallt vatten som möjligt utan att förlora komfort. Utöver att hitta rätt kurva (lutning, dvs hur snabbt temperaturen ut till elementen ska öka när utetemperaturen sjunker) och kurvförskjutning är det bra att se till att ha lagom flöde, och därmed en lagom diff på temperaturen mellan tillopp och retur.

Om du skickar ut 45 grader och får tillbaka 38 så arbetar pumpen lite effektivare än om du skickar ut 45 och får tillbaka 43 grader.

Detta kan man justera för hela systemet genom att ändra hastigheten på cirkulationspumpen (nyare värmepumpar styr hastigheten automatiskt) men man behöver ofta strypa enstaka element också. Får man ett högt flöde genom ett enskilt element så kan det ”kortsluta” systemet så att returen till värmepumpen blir onödigt hög, även om de flesta elementen har lagom flöde. Vattnet tar ju lättaste vägen så ett element nära värmepumpen får ju (allt annat lika) ett högre flöde än ett som sitter längre bort. Stryper man det så kommer flödet över övriga element att öka.

Men nu är vi som Jimmy var inne på off topic.

Jag håller med om att termostat är det bästa sättet att tillfälligt sänka temperaturen i ett rum. Jag tänkte (i mitt förra svar) att det var en mer permanent sänkning i ett rum som inte används.

Du ser ut att ha en ganska vettig diff mellan tillopp och retur, så det finns nog inga jättestora besparingar att göra på att finjustera flödet utan vrid du ner termostaten och var nöjd :grinning:.

2 gillningar