Tesla | Diskussion, analys och kommentarer till Tesla och dess aktie

Wyoming vill att bilförsäljare frivilligt slutar sälja BEV.
Delstaten har mycket olja och gas och vill inte investera i elproduktion :thinking::joy:

Kan andra delstater eller länder med mycket olja förbjuda BEV? Är det ett troligt scenario eller dömt att misslyckas?

Avslöjande om självkörande Tesla.

4 gillningar

Tema: konkurrenterna kommer

VW ökade försäljningen av antal BEV med 26 % 2022,vilket kan jämföras med Tesla som ökade med 40 %. VW sålde 527 100 helelektriska bilar jmf med Teslas ca 1,3 miljoner.

Samtidigt minskade koncernens samlade försäljning med 7 % ned till 8 262 800 bilar.

Källa: Volkswagen Group Global BEV Sales In 2022 Reached 572,100

Tesla Q4-22

Siffrorna för 2022 är nu kompletta. Det ser bra ut. Försäljningstillväxt om 51,4 % upp till 81 462 MUSD. Rörelsemarginal på stabila 16,8 %. Det rapporterade bruttomarginalen för fordonsverksamheten var 28,5 %, ned något från föregående år. Kassan stärktes med några miljarder USD till 22 185 MUSD.

Tesla har ett väldigt bra läge att idka priskrig mot konkurrenterna vid behov (men var hittar man dem).

I övrigt, ett ganska innehållslös post-Q4 konferens. Bolaget guidar fordonsdelen till 1,8-2 miljoner sålda bilar. Cybertruck anses komma igång med produktion under H2, men volymproduktion blir inte förrän 2024. Energidelen var det tyst om. Jag tror att det saknas batterier eller batteriråvara för att meningsfullt skala upp BESS-verksamheten i närtid (edit: dock var tillväxten för stationary storage 64 %).

Kursen upp till ca 155 USD i förhandeln. Kan det vara hedgefonder som pumpar upp den för att locka in småspararna i eftermiddag? :slight_smile:

Edit: Källa: Tesla Investor Relations

3 gillningar

Hej! Har lite svårt att få ett helhetsgrepp om denna tråd. Jag skulle bli väldigt glad om någon som är mer kunnig än jag i ämnet skulle kunna hjälpa mig att resonera i huruvida det är köpläge för Tesla nu eller inte. Kanske göra en lista med för/emot? Jag tänker mig en mindre summa till “lekportföljen”, mer för min inlärnings skull än för att tjäna storkovan.

Stort tack på förhand!

Jag har haft innehav i Tesla i några år och följer Tesla-relaterade nyheter hyfsat noga. Mitt svar är “ingen aning” :slight_smile:

Jag tror på Tesla som företag. Elbilar är här för att stanna, och tesla har en jättebra produktion. Full self driving tror jag inte mycket på i närtid, men Teslas andra produkter har en bra marknad. Men jag kan inte avgöra om dagens värdering är rimlig. Hade du frågat för några veckor sen när kursen låg närmare $100 hade jag lutat åt köpläge, men nu är det svårare. Jag kommer inte köpa mer just nu iaf, kanske nästa gång Elon säger/gör nåt idiotiskt och kursen dyker.

2 gillningar

Emotionellt så känner jag att det inte är köpläge då kursen stigit 70 % på en månad. Men jag tror på Tesla. Efter den senaste månadens relief rally har min egen position ökat till 15 % av portföljen, därför överväger jag inte att köpa fler aktier i nuläget. Jag tror att bolaget bör kunna värderas till över 500 usd/aktie om fem år givet de antaganden om marknadstillväxt respektive Teslas tillväxttakt som jag gör.

Jag kommer sälja av aktier om Tesla under 2023 missar 1,7 miljoner levererade fordon eller om kursen under 2023 överstiger 300 usd.

Jag rekommenderade en kompis som gillar sin Model 3 att köpa aktier när kursen var nere under 120 usd tidigare. Men ingen kan veta hur kursen kommer utvecklas. Fundera över hur du skulle må om kursen halveras från ditt inköpspris och stannar där i två år, skulle du ångra dig? Investera inte pengar du inte kan leva utan. :slight_smile:

Med det sagt, börja med att läsa den senaste rapporten på Tesla Investor Relations och fundera över vad du tror om värderingen på bolaget idag givet den information du får där. Du kan också fundera över Teslas marknadsposition och hur du tror den kommer utvecklas genom siter så som https://www.ev-volumes.com/ m.fl. När du har koll på vad Tesla gör, fundera över om du skulle betala 573 miljarder dollar för att äga hela bolaget, eller om du hellre köpte något annat bolag för pengarna.

EV-volumes helårsdata 2022

Källa: https://www.ev-volumes.com/

Siten publicerar halvårsvisa uppdateringar kring försäljningsstatistik av el-bilar. Idag publicerades helårsresultatet för 2022. Man kan samfatta 2022 med att Tesla leder före BYD samt att marknadsutvecklingen ser mycket stark ut.

Model Y blev den bäst säljande modellen i världen, följt av Model 3.

Värt att notera är att det är Kinesiska tillverkare som är på frammarsch och kanske kan hota Tesla någon gång i framtiden. Tvåan BYD, som har störst försäljningsvolym om man räknar in plugin-in hybrider, har en total tillväxt på hela 211 % jmf med 2021. Övriga klassiska OEMs har hopplöst svårt att komma ur startblocken. Priskrig kommer inte hjälpa dem.

Vad tror ni om 2023? Kommer BYD komma förbi Tesla map helektriska modeller sålda?

TSLA 192$ ,med hänsyn till split blir det 576$

1 gillning

1 gillning

Ouch!

Återigen, även om jag inte har en Tesla, så vitt jag vet så är all denna PR runt “återkalla” en mjukvaru uppdatering, så man behöver EJ lämna in bilen…

Någon här i forumet som har en Tesla, får gärna kommentera! :slight_smile:

3 gillningar

Vid flera tillfällen har dessa ”recalls” visat sig vara en mjukvaruuppdatering. Behöver inte vara så dramatiskt. Kan bli köpläge i aktien om det blir en överreaktion när USA-börserna öppnar.

3 gillningar

Från Proethos nyhetsbrev, jag kommer aldrig att lämna Volvo-sfären frivilligt. :joy:

Jag kör en Tesla 3 sedan några år tillbaka och jag är helnöjd. Men det är två incidenter som sticker ut :grin:

1. För något år sedan gick jag in på Teslas app och döm av min förvåning när appen sa att min bil var i Kiev. Lite nervöst gick jag ut i garaget och där stod min bil. Under flera dagar kunde jag se hur bilen i Kiev laddades, de öppnade dörrar, larmade på och larmade av, hur de körde och var bilen befann sig. När jag ringde till Tesla support var de lite osäkra på vad felet var, men några dagar senare fick jag tillbaka min bil i min app igen.
  2. För någon månad sedan var jag i Falköping och gjorde en presentation för aktiespararna. På vägen hem så beslutade bilen sig för göra en uppdatering. Så mitt under pågående färd så blev skämen helt svart under c:a 10 minuter. Det innebar ingen musik, ingen navigering, ingen hastighetsmätare, inga kontroller, ingen AC, ingen någonting.
5 gillningar

28 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Tesla: vikten av att skilja på företaget och investeringen

Uppdatering av mjukvara under pågående bilkörning är inget man vill vara med om.

Uppdatering sker normalt inte hos någon tillverkare när bilen rullar. Bilen är normalt ej körbar under uppdatering.

DÄREMOT kan enstaka bilar (kanske mest Tesla som det känns) få för sig att göra omstart på datorn under färd. Då kan fenomenet som beskrivs uppstå. Inte vanligt men det förekommer.

Kör/säkerhetssystem fungerar som normalt ändå bakom skynket MEN skärmen och menyer/funktioner går inte att manövrera vilket i sig kan vara nog så kritiskt ur flera olika aspekter.

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Tesla: vikten av att skilja på företaget och investeringen

EV-volumes halvårsdata 2023: Tesla fortsatt dominant inom elbilssegmentet (BEV+PHEV)

Enligt EV-volumes.com’s sammanställning för halvår 1 2023 behåller Tesla sin dominans. Tesla säljer drygt hälften av alla fordon som utgör top tio (~43 %). Intressant att notera är att endast VW når top tio av alla legacy-tillverkare.

Källa: EV-Volumes - The Electric Vehicle World Sales Database

2 gillningar