Det är en intressant fråga över lag tycker jag. Ingen har såklart hela svaret idag. Men mtp att det snackas om energilagring lite överallt i samhället så är det intressant att gräva ner sig lite i frågan. Det läggs väldigt stora pengar på forskning kring batteri/energilagring så med lite tur har vi bättre batterikemier att se fram emot.
Jag är inte övertygad om att det går att jämföra. En smartphone erbjuder användaren betydligt mer funktioner än att bara vara en telefon att ringa/sms:a ifrån än vad en gamla lur gör. Går knappt ett leva ett normalt liv med en dum telefon idag. Vad erbjuder en BEV över motsvarande ICE-bil egentligen?
Om dessa stater väljer att bortse från målen om minskade fossila utsläpp så kanske det inte sker ett skifte lika snabbt. Men med det samtidiga skiftet till förnybar energiproduktion bör priset på el minska kraftigt och många gånger vara lägre än billig petroleum.
Tror inte folk är anti BEV när de säger emot dig.
Men det blir lätt du/ni mot jag/vi när någon är helt bestämd och säger saker som “nära 100% av försäljningen”.
Tror inte du förstår hur svårt det är för något nytt att nå sådan penetration.
Komma över 80% är riktigt svårt, över 90% är extremt svårt och nära 100% är nästan omöjligt för många saker. Nu pratar jag generellt och inte om BEV.
Ska man titta på BEV så kan man börja fundera på vad som måste ske för att nå 100%. Finns för många hinder med batteriproduktion, elinfrastruktur, kostnad, billig bensin, misstro etc. etc.
Skulle du ha argumenterat för 60-80% av försäljningen så hade jag haft det tufft att argumentera emot det. Även om 60-80 är svårt att uppnå globalt inom 10-12 år enligt mig.
Du missförstår mig. Det här är din tes så bevisbördan ligger på dig, inte på oss. Och speciellt om det är något du baserar dina investeringar på, så borde du också försöka hitta motexempel för att inte råka ut för selection bias.
Då missförstår du mig. Jag har inget intresse av att bevisa något. Om du vill föra fram en alternativ tes eller helt enkelt avfärda min så är det upp tid dig.
När man når 70-80% elbilspenetration på en marknad så börjar bensinstationerna stänga. Redan innan dess stiger bränslepriserna krafigt för att stordriftsfördelarna försvinner.
Därefter kommer det gå snabbt upp till 100%. Diesel längs med motorvägarna borde klara sig lite längre pga lastbilarna.
Kanske är volymtappet bara 40% vid den tidpunkten.
Nya bilar rullar mer än äldre.
Kundunderlaget även för de mer lönsamma produktområdena försvinner eftersom det inte finns någon anledning att stanna.
De fasta kostnaderna är de samma (personal, lokal/fastighet, mm).
De mindre lönsamma stationerna kommer att läggas ner och man kommer hänvisa till nästa station någon mil bort, på samma sätt som bankkontoren läggs ner.
1 gillning
Tomas88
(Tomas)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
252
Absolut. Men som transportmedel är en BEV i princip likvärdig en ICE-bil. Det samma gäller inte smartphone vs dum telefon.
Och tittar vi runt omkring oss är det ganska uppenbart att människor generellt inte förändrar sitt liv speciellt mycket för att minska sitt fossila avtryck. Ta tex flygindustrin. Antalet flygningar ökar* globalt stadigt varje år, och då har den ofta blivit uthängd just som stor miljöbov. Att då tro att att folk kommer byta till elbil av miljöskäl vill jag påstå är nära på naivt. Elbilen behöver vara ett vettigare alternativ än ICE-bil på andra grunder än utsläpp om den ska upp i marknadsandelar i närheten av vad du tror. Och för en stor majoritet är den inte det idag och jag har svårt att se att den är det om 12 år.
*Valde att bortse från covid-åren av uppenbara anledningar.
I Sverige började flygningar minska redan 2019, dvs innan pandemin, och en teori är att det var just av miljöskäl.
Och just pandemin tycker jag visat att vi är beredda att göra stora förändringar i våra liv om vi är tillräckligt motiverade.
Sen tror jag inte heller på beteendeförändring som ensam lösning på klimatkrisen, men den ska nog inte underskattas heller. Särskilt inte som drivkraft för innovation och policyförändringar.
Ok det är en rimlig poäng du gör angående enskildas benägenhet att offra egen bekvämlighet för det allmännas nytta. Men min syn på det hela är att detta är staters ansvar. Vi kan nu t.o.m se hur USA ger 7500 USD i subvention för köp av elbil. Andra länder har likadana subventioner. Det är stater som kan driva på skiftet därför att det är en ödesfråga, och jag väljer att tro att stater kommer göra det nu när elbil bevisligen fungerar och det finns en allt större efterfrågan.
Sen är det ändå så att folk kommer byta till elbil delvis av miljöskäl, eftersom produkten är, som du själv skriver, minst lika bra eller bättre än fossilbilen.
Den främsta anledningen till att den enskilda konsumenten skall överväga elbil är såklart total ägarkostnad. Den förefaller vara lägre. Inte minst tack vare kombinationen av egen produktion av el och möjligheten att tanka hemma vid låga priser (t.ex. på natten). Kostnaden för el kommer givetvis variera beroende på var på planeten man befinner sig, men generellt sett så kommer drivmedlet vara billigare för elfordon. Underhållskostnaden är också lägre som jag förstår det, bl.a. pga färre slitagedelar.
Ett problem i omställningen kommer vara den långsamma takt varvid det offentliga tillhandahåller laddinfrastruktur i samhället, för de som inte har eget hus och kan ta den kostnaden själva. Men så länge man river hinder istället för att skapa hinder så kommer det lösa sig. Marknadsaktörer kommer driva på förändringen om det finns ett efterfrågetryck.
Vad gäller hur lång tid det kommer ta, vem vet, mitt case för Tesla-aktien just nu bygger på ett marknadsskifte, men det är inte avgörande för mig om det tar 10 eller 20 år att nå 100 %. En något långsammare omställning kan t.o.m vara av godo för Tesla då det blir lättare för dem att behålla sin marknadsandel.
Jag har ägt Tesla-aktier sedan 17 september 2018. Jag köpte posten enbart pga att jag själv såg model S överallt i Stockholm och jag som aldrig ägt en bil i hela mitt liv höjde på ögonbrynen. Därefter har jag följt bolaget noggrant. Det är för mig extremt tydligt hur man med sin nära perfekta exekvering på egen hand tvingat hela bilindustrin att överge sin gamla teknologi och skifta till el-modeller. Men visst, jag är naiv och sitter i min konfirmationsbias-bubbla. Det kan vara så, vi får se.
Jag antar att du med elbil menar enbart BEV?
Jag är elbilspositiv i grunden även om jag ännu inte äger någon men ser man på det realistiskt så finns det en rad hinder för utvecklingen som jag menar att många underskattar.
Vi vet inte heller om BEV är det som kommer bli det allenarådande, jag tror det kommer bli flera lösningar.
Det finns en hel del som talar för BEV, nu listar jag det som är utmaningar(finns säkert fler).
Utmaningar med BEV generellt:
-Råvarubrist, IAEA beräknar att efterfrågan på de metaller som krävs för batterier kommer öka med ungefär 4ggr totalt när hela samhället ska elektrifieras utbudet och priserna på dessa metaller kommer givetvis påverkas.
-Energigbrist, i Sverige beräknas vi fördubbla konsumtionen av el till 2045 när samhället elektrifieras. I stora delar av världen byggs det kärnkraft som aldrig förr medans vi i Sverige och Europa lägger ner kärnkraft utan att ha nån lösning på problemet. Kanske vårt samhälles största utmaning i dagsläget.
-Priset, många människor vill köpa sin bil och har svårt att se att en elbil trots högt inköpspris kan vara billigare att äga och köra än en fossilbil med lägre inköpspris. Sen finns en relativt utbredd misstro mot elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet bland vissa grupper
-Brist på laddinfrastruktur både på resa och hemmaivd, har du inte möjlighert att ladda hemma går BEV bort direkt,
Utmaningar för Tesla specifikt:
-Tesla har (iaf just nu) lagt alla ägg i samma korg, enbart rena elbilar och relativt få (och fula) modeller. Om de inte utökar modellutbudet kommer de inte tilltala tillräckligt många konsumenter för att bli dominerande.
-Märkeslojalitet/identitet, man ska inte underskatta den märkeslojalitet som finns hos många bilägare de byter inte märke hursomhelst. Finns också rätt många människor som aldrig skulle köpa en Tesla även om de köper elbil, förmodligen fler än de som inte kan tänka sig att köpa något annat än en Tesla.
-Hypen är över, för några år sen var Tesla synoymt med elbil. Tesla var frälsningen och Elon Musk var frälsaren, den tiden är förbi. Konkurrenterna har också elbilar och Musks gloria är på sne. Coolhetsfaktorn med att köra Tesla är klart lägre.
-De har inga vätgasbilar eller hybrider de är all in BEV. Det kan vara helt rätt, men idagsläget begränsa det försäljningen. Vi vet heller inte om det blir BEV som blir den stora grejen. I Japan tex finns det vätgasstationer och både Hyundai och Toyota har modeller för detta.
-Priset.
Idagsläget har jag personligen landat i att en laddhybrid är ett bra val, det krävs betydligt mindre batteri således räcker råvaran till fler bilar. För de allra flesta räcker 5-6mil om dagen på el väldigt långt, vid långkörningar går bensinen in.Man får många av fördelarna med elbil men behöver inte oroa sig för laddning vid långresor. Världen är inte förberedd för 100% BEV än på många år är min slutsats.
Kan du definiera fossilfri? Är det bara att frakta något med eldrift som gäller?
Är den framdriften fossilfri om den laddas med kolkraft?
En Tesla så har man gjort sitt för att rädda planeten?
Greenwashing och nimby!