Inte specifikt för Tesla, men definitivt BEV-branchsen som helhet. Hur ser ni på brist på ingångsmaterialen i batterierna? Det har varit lite diskussion under året om att tex litium kommer bli en bristvara. Toyota har gått ut och sagt att det är orimligt alla helt ställa om till BEV direkt, utan vill istället gå en medelväg med plug-in hybrider.
Låter som FUD. Vilka dödsfall har bekräftat orsakats av FSD-beta? Måste ha missat detta.
Jag försöker ta reda på om det är sant att litium eller andra mineraler kan bli begränsande, jag vet inte. Det är rimligt att Tesla vertikalt integrerar även litiumproduktion i sin produktionsprocess inom några år, och kommer även där vara före fordonskonkurrenterna.
Se tex Tesla lithium refinery project moves to private negotiations in Texas | Electrek.
Vad gäller Toyota så är de hopplöst illa ute vad det verkar, så givetvis kommer man köra narrativet att mineralerna inte räcker till alla (precis som att inte fri konkurrens råder i världen).
Förståeligt, eftersom Tesla stänger av FSD några sekunder innan krasch och räknar det som ett förarfel
https://www.motortrend.com/news/nhtsa-tesla-autopilot-investigation-shutoff-crash/amp/
Det där är autopilot, inte FSD, det är olika system.
Och om man läser artikeln så är det inte avgjort vad som faktiskt hänt. Det står också att bilen kollisionsvarnat.
På vilket sätt skulle Toyota var mer illa ute än någon annan fordonstillverkare?
De har ett ganska komplett modellprogram med alla drivmedel och de nöjdaste kunderna?
Min tes är att BEV når nära 100 % av försäljningen inom 10-12 år. Toyota säljer idag knappt någon helelektrisk modell. Modellen B4CX eller vad den heter (?) floppade totalt. Brukar roa mig med att kolla på balansräkningarna hos de stora bilbolagen och fundera över vad en recession kan göra med deras intäkter, när de inte kan möta upp efterfrågan på nya modeller i teknikskiftet som sker.
Blir så trött på “FUD!” argumenten, som av någon anledning är så förfärligt vanliga bland Trump, crypto och Tesla supporters.
Det är en hjärntvättningsteknik “thought stopping”
Nu sa jag självkörning i stort, men det är ganska svårt att separera FSD från autopilot då Tesla själva myglar med sin statistik och inte separerar FSD från autopilot i sin statistik.
Här är iaf en liten sammanställningen. Lägg också märke till att Tesla har slutat rapportera sina autopilot siffror, förmodligen för att de var så dåliga.
Hoppas du inte påstår att jag är en Trump-supporter. ![]()
Men nu länkar du ju till en sammanställning av endast teslor inblandade i olyckor, vad är syftet med en sådan site om inte FUD? Men ok, 19 påstådda (inte bekräftade) olyckor med autopilot inblandad, är det för många? Ska det vara 0 olyckor? Hur många olyckor bland andra tillverkare där ADAS varit inkopplat har inträffat?
Du kan ju lösa den andra länken så kanske du hittar svaret?
Tesla köper sina batterier. Köper sina upphypade produktionsmaskiner (gigapress etc). Köper stora delar av komponenterna i sina bilar. Dom har problem med kvalitetssäkring i produktionen och en stor del av lönsamheten kommer från försäljning av utsläppsrätter. Till detta har dom ett fåtal modeller riktade till ett premiumsegment.
Jag kan verkligen inte se vad tesla har som VW inte kan kopiera 10 ggr bättre/effektivare. I princip allt i en elbil är idag commodity.
Och så till autopilot/FSD etc. Tekniken som alltid är 1 release från perfektion. Kommer detta någonsin leda till robot-taxis som tjänar pengar åt dig och helt hands off körning (ens på motorväg?). Kanske. Men den dagen kan jag nästan lova att andra företag kommer ligga tätt efter och snabbt kunna leverera liknande system. Det här förutsätter också att den typen av system öht efterfrågas av marknaden, inte alls säkert (på kort sikt iallafall).
Ingen kan förneka att Teslas autopilot (i alla dess delar) är imponerande. Ingen kan heller förneka att det inte är en autopilot utan en förarassistent som på många sätt är farlig att använda. Att tro att detta system snart tar över ratten helt och ger dig en självkörande bil är extremt naivt och inte grundat i verkligheten.
I tyngre fordon pågår långt framskriden testning av ”vätgasinsprutning” i dieselmotorer som en del tillverkare tror mycket på.
Ok, intressant, verkar vara en hyfsat trovärdig skribent.
Inte globalt. Möjligen i vissa länder.
El är en bristvara i många delar av världen. Kolla på Afrika, Indien, Afganistan, Sydamerika etc. Det dröjer länge till innan de har en infrastruktur som gör elbilar möjligt för större delen av populationen. Sen lär inte folk i hela världen ha råd med elbilar om inte priserna går ner till 100-150k spannet och begagnatmarknaden är fylld med elbilar.
I de fattiga delar av världen du nämner, hur många av bilarna är sprillans nya? Jag talar om den globala nybilsförsäljningen, och min tes att den kommer närma sig 100 %.
Allt som ökar närmar sig 100% 
Många.
Bara i Indien är det 3m årligen.
Kina, som jag inte nämnde ovan, ligger på 21m
Större delen länder ligger på under 300k bilar om året.
2021 såldes det runt 67m bilar globalt.
2022 beräknas det säljas runt 10m bilar som kan laddas på något sätt (alltså inkl PHEV).
Svårt att tro att det blir 67m helelektriska bilar sålda 2035
Ok, jag räknar inte hela Indien som fattigt och de kommer också ställa om till förnybar energiproduktion.
Som sagt, det är min tes, det borde inte ta mer än 12 år. Procentuellt växte BEV-marknaden 115 % 2020-2021, och 74 % (est.) 2021-2022.
Man kan kolla på olika tekniskskiften, t.ex. smartphone, eller ice-bilen och se samma s-kurvor över ungefär ett decennium.