Hela premissen för övervärderingen av aktien menar du?
Jag tror svaret på den frågan har en viss koppling till om deras elbilar är bland de bästa eller sämsta på marknaden. För egen del har jag sett aktien mestadels som spekulation och har bara investerat indirekt via mina globala indexfonder vilket väl visat sig vara både ett bra och dåligt beslut beroende på vilken tidsperiod man kollar på.
Vad bra att du läste vad jag menade och inte vad jag skrev ![]()
Vad bra att du inte skriver det du menar då.
Det var en fråga jag ställde, inte ett påstående.
Det finns ju inte ett bilmärke idag som inte storsatsar på el. Titta på vw-koncernen. Hyundai. Alla nya kinesiska märken, mg inräknat som blivit riktigt poppis i Sverige på kort sikt.
Jag skulle säga vilket bilmärke konkurrerar inte med tesla idag?
Sen kan man alltid välja sina önskemål på ett sätt att bara tesla duger, t.e.x snabbast acceleration eller “bäst autopilot”. Poängen är att dom kommer behöva konkurrera på pris och volym.
Det var ett skämtsamt sätt att skriva att du hade rätt och att jag skrev slarvigt.
Då får jag erkänna att jag missförstod ditt andra inlägg. Inte alltid lätt att tyda skrift. 
Slutet gott, allting gott.
Nu tillbaka till Tesla ![]()
Hans GAV är ju 100dollar för Tesla.
Javisst, och fortfarande tappat nästan -75% sedan ATH. Känns nog ganska jobbigt trots att man fortfarande ligger på plus map GAV.
Snart 100kronorsmannen mao? ![]()
Här kommer några egna tankar, mest taget ur hatten.
Tesla har en egen kassa på $12 men står i $112?
P/E 30?
Xpeng(EK $8, står i $9) har självkörande bilar, tekniken finns men inte satt i fullskaligt bruk ännu. Planen är att inom kort skaffa obemannade taxibilar, shanghai tror jag om jag inte minns fel.
Nio (EK $2,5, står i $10) har batteribyten vilket snabbar på “laddningstiden” till några minuter. Finns stationer i t.ex Norge.
Det enda hinder dessa kinesiska biltillverkare har gentemot andra är ironiskt nog dess egna regering. Lyft på covidrestriktionerna konstant och de kinesiska aktörerna äter snabbt upp en markant del av den elektrifierade bilmarknaden…
Nja, han jobbar ju i finansbranschen, samt att han kränger en bok om hur man blir rik (tror jag, har inte läst den), så går nog ingen nöd på honom
Har också sponsrade samarbeten som han tjänar på.
Kanske som en svensk Donald Trump? Bygg upp en myt om dig själv och sen tjänar du pengar på den.
Ja, helt otroligt. Tesla slår ju homerun efter homerun och marknaden skiftar till helelektriska fordon. Bolaget står också på fler ben än ett. Vem bryr sig egentligen om Elon twittrar dumheter, eller för den delen om han sagt att FSD skulle varit klart i förrgår?
Jag baserar min modell för Teslas fordonsdel på följande frågeställningar:
- Hur snabbt kommer BEV*-marknaden växa (hint: den växte med 74 % 2021-2022)?
- Hur stor kommer Teslas marknadsandel vara om 5-10 år? De har idag ca 20 % av BEV-marknaden.
- Kan Tesla växa så snabbt som man behöver för att behålla minst 10 % av BEV-marknaden om
10 år.
*BEV: Battery electric vehicle, helelektrisk pluginbatteribil.
**ICE: Internal combustion engine, vanlig förbränningsmotor-bil.
De verkar inte bygga särskilt många bilar bara, jmf med Tesla och andra. Men det skall vara svårare än man tror har jag hört.
Jag tror svaret på din fråga är aktieägarna i Tesla 
Ja, det är väl bara jag som inte bryr mig. Men jag är lyrisk över det låga priset. 
Kanske kommer vi inte se en vändning förrän mot slutet av nästa år, FUDen mot Tesla baserat på allt irrelevant i kombination med sviktande konjunkturläge kommer pressa aktien, men kanske kan man prisjustera och möta fallande efterfrågan på den vägen… förhoppningsvis lanseras någon ny modell nästa år också.
Om du är lyrisk över det låga priset låter det som att du också bryr dig 
Något förenklat så påverkar det väl inte Tesla som bolag vad aktiekursen står i, det styrs mer av vilka marginaler man har och hur mycket man lyckas sälja. Jag tror själv att Tesla mycket väl kan bli det nya Apple, förutsatt att det då inte görs för mycket tokigheter, vilket lär kräva att Musk inte längre styr allt. Å andra sidan, utan Musk (eller någon som honom) så riskerar man att bli ett bolag i mängden, så det är inte en lätt balansgång.
Apple var ju som bekant som Tesla en gång i tiden…för att sedan hänga på repen och om jag minns rätt räddas av Microsoft för att dom ville ha iaf något som såg ut som en konkurrent…för att sedan göra en hyfsad comeback och bli världen högst värderade bolag. Ska historien upprepas ska väl Musk ersättas av någon John Sculley typ nu i några år…för att sedan räddas från konkursen av en Musk som gör comeback 
Ja, det kan bli ett stort bolag. Tror inte man ska underskatta hur mycket energilagring, mjukvara kopplat till detta eller självkörandetekniken kan växa. När världen nu ställer om till förnybart kommer det behövas lagring. Och det är ingen cyklisk konsumentprodukt.
Så det heter “i förrgår” när Tesla har utlovat självkörning i flera år, med ett antal dödsfall som följd?
Och det är såklart mer än att Elon twittrar dumheter, det är hur inkompetent han har hanterat sitt köp av Twitter. Och det är väl klart att aktieägare inte vill ha en inkompetent chef?