100miljonersmannen har tagit risk. Då kan det både gå upp och ned.
Tror ni Tesla kan hämta upp sig efter senaste årets ras?
Vad tror ni krävs för det?
Kan vara intressant att diskutera!
Undviker själv enskilda aktier, men tycker det är intressant att se hur andra tänker. 
Intressant att hans grundläggande råd trots allt har stora likheter med hur diskussionerna går på Rika Tillsammans. ![]()
Om någon funderar på att kopiera din sparplan idag, vilka är dina främsta råd till den personen?
“Börja med en mjukstart. Spara i breda globala indexfonder med låga avgifter eller en sparrobot, gärna då en som har olika tillgångsslag - aktier, räntor, råvaror. Sedan kan man läsa på om bolag och köpa en mindre del direkt i aktier. De största misstagen som nya sparare gör är att man bara har en eller två aktier och av rädsla säljer när de faller.”
Yikes, 40% Tesla och 20% SBB och -30% redan i Juni. Blir ett jobbigt år för 100miljonersmannen.
Rörande FSD och Autopilot tror jag på:
-
Tvingad återkallelse alt. skadestånd till alla kunder som betalat för FSD i USA
-
Brottsmål mot Tesla pga de dödsfall och skador de orsakat, samt bedrägligt beteende
Aktien har långt kvar att falla.
Inte riktigt det man får intryck av på hans Instagram 
För att sammanfatta tongångarna här:
- Kursen har sjunkit därför kommer den sjunka mer.
- Teslabilar förekommer i bilolyckor.
- Sekundärkränkthet över att alla personer som betalt för FSD inte fått betaversionen än eller att den ännu inte är autonom.
- Insynspersoner får inte sälja delar av sitt innehav, även om det finns ett uppenbart skäl.
- Musk är konstig på twitter.
Är detta underlaget för ett investeringsbeslut?
Det krävs att dom börjar leverera på sina överdrivna löften. Visa en semi som faktiskt är billigare än diesel, per ton/km. Visa att ni på allvar kan tävla med Boston Dynamics. Visa att ni klarar av att leverera solceller i ett väl fungerande och innovativt system. Visa att ni faktiskt har en strategi med fsd som inte bara bygger på mer av samma och förhoppning om att det en dag blir bra nog.
Kort sagt, värderingen bygger på att tesla i framtiden är världsledande på ai och tekniska lösningar inom många nischer. Dom har knappt levererat något av det. Idag är dom fortfarande starka inom elbilar, men det finns väldigt många konkurrenter som är lika bra idag.
Jag har aldrig direktägt Tesla.
Ansett de varit för högt värderade.
Var väl uppe i PE 115 eller liknande ett tag.
Nere på runt 35 nu.
Visst den ser mer attraktiv ut nu, men lilla (obetydliga) jag anser att det är fortfarande för hög risk.
Politiskt risk, tech-risk, Elon Musk risk, större konkurrens etc.
Vi kan alla tycka olika om riskeras storlek och hur de kan slå på aktiekursen men jag tycker risken är för hög.
Personligen köper jag aldrig aktier med PE-tal över 25 , lite snålt kanske.
Tesla är ett typcase på ett extremt övervärderat bolag som av en trogen fanskara(där Musk är den ofelbare ledaren och en stor del av värderingen ligger i hans person) förväntats vara något helt unikt som världen aldrig skådat tidigare och vanliga värderingregler gäller inte.
När idolen börjar göra annat och inte alltid så smarta saker påverkar det såklart värderingen, För övrigt kommer hypade företag alltid övergå till normalisering och bli helt vanligt företag där normala värderingsregler gäller. I min mening fortfarande övervärderat alldeles oavsett hur innovativt och unikt det är. Att folk köpt aktien på PE115 säger en hel del om de som köper…
Finns det något historiskt exempel på ett bolag vars värdering har ‘kraschat’ på det sätt Tesla gjort nu och som sen snabbt återhämtat sig till toppnotering någorlunda snabbt? Jag känner bara till massor som kraschat och sen fortsatt krascha eller legat stabilt och kanske ökat långsamt men inget som återhämtat sig på riktigt och särskilt inte snabbt.
Netent hade en rätt snabb återhämtning:
Enligt EMH borde det väl vara svårt att förutspå hur en popular akties pris kommer röra sig framöver.
Tack, då finns det ett exempel i alla fall! Kan dock inte se om den har en snabb/kraftig uppgång, snabb nedgång och sen snabb uppgång igen? Det var egentligen ett sånt mönster jag menade.
Hypoteser i all ära, men om det inte hade funnits något exempel på en snabb återhämtning så hade jag varit tveksam till att Tesla skulle bli den första.
Min egen tanke är att för många bränt sig efter en sånhär nedgång så att även om det skulle finnas goda skäl till snabb återhämtning kommer det inte hända.
Den stora frågan är om Tesla skall värderas som en biltillverkare, eller något annat.
Var väl uppköpet som gjorde att de gick upp i värde igen?
Kanske inte bästa exemplet på en aktie som återhämtat sig då den är borta från marknaden.
Har dock inga bättre förslag själv 
Amazon återhämtade sig väl från att ha gått ner ~90% på 2000-talet.
Men det var väl inte direkt en snabb återhämtning iofs.
Vilka är dessa väldigt många konkurrenter idag som är lika bra som Tesla på elbilar? Jag testar själva gärna något annat märke denna gång men lyckas inte hitta något som totalt sett känns lika bra, även om konkurrensen absolut blivit mycket tuffare och lär fortsätta bli än tuffare. Sen beror det så klart lite på hur man värderar mer emotionella saker som design, känsla i material osv.
Provkör Hyundai ioniq 5, ger absolut tesla en match.
Det är mycket som ger Tesla en match, i synnerhet när man tittar på priset. Men utan att vara någon Tesla-fanatiker, även om jag kör en, så har iaf inte jag lyckats hitta något som jag upplever som lika bra totalt sett. Det verkar som om Tesla fortfarande ligger längst fram när det gäller i synnerhet drivlinan - vilket väl är det man får räkna som elbilsspecifikt.
Frågan är väl inte om Tesla gör bra elbilar utan om de kan leverera vinst i nivå med värderingen?