Ett stort problem tesla har är att dom kommer få svårare och svårare att dra nytta av sin first mover. Det finns ingen inlåsning i bilar (förutom en emotionell aspekt kring varumärket) till skillnad från mobiler tex. Alla aspekter av elbilar håller på att bli commodity och att tesla då skulle ha en unik position gentemot andra bilgiganter köper jag inte för 5 öre. Dom säljer ju dessutom bilar som är alldeles för stora, kraftfulla och därmed dyra för en stor del av bilsegmentet.
Jag har kvar allt och köpt lite mer under året. Årets köp ligger dock på minus. Totalt sätt är jag nog +600-1000% ändå. Jag har sett min TSLA-investering sjuka 50% förr. Dollarförstärkningen har dock dämpat fallet en del. Möjligen köper jag lite extra för en swing-trade nästa vecka.
Jag har samma skäl som jag skrev ursprungligen 4 januari. Då det var innan den allmänna börsnedgången, krig, minskade sällanköp och bred inflation, även om prisökningarna på fordon redan hade toppat. Covid-nedstängningar i Kina förutsåg jag inte heller.
Att Elon lägger så mycket energi och (visserligen privata) pengar på en chatt-app har varit en besvikelse. Batteriproduktionen har ännu inte nått någon avgörande volym.
Energikrisen i Europa tror jag kommer gynna Tesla på sikt. Robotsatsningen har otroligt många synnergier så den tror jag faktiskt på, men den går inte att räkna på.
Volymerna i Berlin och Austin verkar inte ha skalat upp riktigt än.
Lite som SSAB och andra norrländska industribolag i Sverige. Deras omställning för att de kan storsälja dessa utsläppsrätter. Inget nytt under solen med andra ord. Bolag använder de medel som ges.
Verkar som att Musk kommer att köra Tesla i marken på grund av Twitter-dumheterna ![]()
Ser att folk har varit inne och bitit lite på ämnet, men en viktig sak att poängtera är att i princip alla konkurrent inkluderar Lidar och radar för att uppnå en högre nivå av autonomi.
Finns även spekulationer om att EU kommer att kräva dessa för att bilar ska få komma upp i någon högre nivå av ADAS.
Det enda som kan rädda Tesla är att Musk försvinner från företaget.
Den som söker skall finna…
![]()
Ja, dom stora lånen kräver ju säkerhet. Banken ska ha sitt… Ingen aning vad som händer när den gränsen passeras eller när det sker. Men just nu är tsla i fritt fall…
Spännande nyheter kring Tesla:
Tesla har rapporterat två nya dödsfall relaterade till FSD.
En 8 bilars krock orsakades av FSD enligt föraren.
Kalifornien har gjort det olagligt för Tesla att kalla det Full Self-Driving (FSD).
Kommer Teslas lögner om deras självkörning komma ikapp dem nu? Kommer knappast att hjälpa deras fria fall på börsen iaf.
FSD är ett jäkla skit. Dom gör nånting som är väldigt tekniskt imponerande, men troligen ändå en total återvändsgränd. Det är lätt att komma 90% av vägen givet pengar och duktiga utvecklare men även om dom håller på 20 år till kommer dom med nuvarande spår ändå ramma cyklister och inte klara alla edge case.
Den här tekniken skulle aldrig satts i händerna på konsumenter, och det måste finnas gränser för vad ett företag kan lova leverera innan dom vet att dom öht har en chans att leva upp till förväntningarna.
Lite som att jag skulle lova att skicka er till månen. Absurd och borde vara olagligt. Vänta… Elon har lovat det också. Går hitta på ett ännu dummare exempel.
Var väl Mars han lovade att skicka folk till?
Så du kan lugnt skicka folk till månen ![]()
2023 ska dom dit. I en raket som inte fungerar och med en färdplan som inte är utvecklat.
Alla lögner från Musk börjar äntligen komma ifatt honom.
Väntar med illa dold missunnsamhet på att Elon Musk lägger ner projektet med motiveringen att Yusaku Maezawa länkat till Facebook. ![]()
Hojta till när den är på $30 så kan jag utvärdera läget då
Låter som du kanske skulle behöva ändra ditt användarnamn 
Måste köpa innan jag siktar högre