Verkar som att han följde ditt exempel när du inte läste artikeln om misslyckade tillbaka-till-kontoret-påbudet ![]()
Nä, det är en sanning med modifikation.. Många ledare PRATAR om att dom vill det, men dom är inte villiga att släppa taget och tro på kraften i vad teamen kan åstadkomma utan total styrning. Nu har jag iofs mest jobbat med svenska bolag men där är det tydligt att man pratar om en sak och agerar helt annorlunda.
Det närmaste jag kommit helt självorganisering i en organisation är att en avdelning på 40 man själva fick organisera sig enligt vad dom ville jobba med och i vilka team som helst. Men dom ställena är lätträknade i Sverige iaf..
Jag har inte tittat på den 45 min långa videon nej. Tvivlar starkt på att den ska övertyga mig om att slopa remote work är en bra idé dock.
Jag läser twitter istället för tesla när det passar mig.. ![]()
Hoppla, en öm tå?
från artikeln jag länkade:
Tesla initially defended the practice to regulators, but ultimately opted to break out the credit sales, the letters show. The decision revealed to investors how sales of government credits for making electric vehicles have boosted the company’s overall revenues. The company’s credit sales totaled nearly $1.5 billion in 2021, while Tesla reported net income of $5.52 billion for the year.
När inte för alla typer av jobb och arbetsuppgifter, men för innovation är det absolut en fördel att vara tillsammans…
Om du hade startat ett bolag, hade du inte hellre velat träffas och tillsammans utveckla idéen med allt vad det kan innebära än att försöka göra det remote?
Har jobbat som mjukvaruutvecklare i många år, och jag och mitt team har varit mer produktiva när man har kunnat jobba remote än när vi hade krav på att vara på kontoret.
Så nej, om jag skulle starta ett företag så skulle det vara remote.
Också då många riktigt duktiga utvecklare har insett hur mycket de vill ha möjlighet till remote, och kommer söka sig till andra jobb om det inte finns.
Edit: Musk drog dessutom tillbaka sitt förbud mote remote då just många duktiga utvecklare hade det som krav.
Aha! Mediokra.
Vilka andra bilmärken gör bättre elbilar än Teslas mediokra bilar då?
En sak till, hur många Teslor har du själv haft?
Jag tycker att det vore intressant att höra hur ni som i början på tråden satsade allt på Tesla och Bitcoin.
Hur går tankarna? Har ni kvar era positioner eller har ni sålt av?
Håller med om att “mediokra” kanske är en överdrift, men de är ju högst ordinära i premiumbilssegmentet, om man bortser från elbilsaspekten och laddnätverket.
Båda dessa punkter håller andra på att ta in på dock.
Man kan inte sluta springa när man ligger först.
Det är facinerande hur man kan “gifta sig” med en aktie och ett varumärke.
Tesla, Apple, Fingerprint …
Äga en Tesla? Och bli sedd i en självantändande plast-kopia av en Prius med dålig panelpassning?!
Bäste herre, jag har ett rykte att tänka på!
(Jag bara skämtar, jag hatar alla bilar lika mycket
)
Nej, ingen öm tå. Som investerare är alla intäkter bra intäkter. Så runt 1,5% extra intäkter från USA och EU tackar jag för!
Det var någon annan i tråden som undrade var jag fick ultraljudssensorer ifrån. Orkar inte svara i ett separat inlägg, men det var ett svar på kommentaren att Tesla tagit bort alla sensorer förutom video. Det senaste de tog bort var just ultraljud. Radar har också försvunnit men det var ju för flera månader sen och ingen teslägare verkar sakna det.
Trevlig kväll!
1.5 miljarder av 5.2 miljarder är inte 1.5% ![]()
Jo jag förstod att du var ett troll.
Ah, ok, jag tolkade ursrpungskritiken snarare riktad mot att Tesla gått vägen att bara förlita sig på kameror för autopilot och FSD.
Det är möjligt att Tesla inte lyckats något vidare med att utnyttja radar (och lidar) i sitt system, det betyder ju inte att de inte är betydande delar för att få till ett pålitligt system.
F.ö. saknar jag någonting annat än kamera till regnsensorn, den funkar rent ut sagt ganska dåligt.
Dom flesta? Äger själv en Ford Mach-e. Är mycket bättre än de Tesla jag provat.
Aldrig ägt bitcoin, men vad gäller investering i Tesla är min syn oförändrad och ser denna fas endast som en gyllene möjlighet att ladda upp med ännu mer aktier. Hade betydligt svårare med FOMOn när aktien steg 15x på ett år och jag bara nått ca 1/3 av vad jag ursprungligen hade som mål i ‘antal aktier’.
Sen svider det förstås att portföljen minskad ca 60% i värde på ett år, men har ett >5 år tidsperspektiv på mitt investerande så sitter än så länge lugnt i båten. 
“When there is blood in the streets…”
Här har du marginalerna med och utan miljökrediter. 22Q3 (längst till höger) och föregående kvartal från Teslas senaste kvartalsrapport, precis som SEC vill ha det.
Dessa är helt klart marknadsledande.
Fina marginaler på att kränga Prius-kopior med plastsäten och dörrar som inte går att öppna om det börjar brinna med andra ord!