Det ena har ju egentligen inte med det andra att göra. Bolaget finns till för att skapa aktieägarvärde, inte för att skapa jobbtillfällen.
Sen kan man givetvis häpna över beloppen och ersättningsnivån ändå.
Det kommer även konsumeras energi, som bekostas av bilens ägare.
Så det bästa kanske hade varit att ha det valbart för bilens ägare om man vill slå på ”AWS för AI”-funktionaliteten, samt att vinsterna från det delas mellan Tesla och bilens ägare.
Det är bra att du själv svarar på din fråga. Uppenbarligen fann domaren problem med det redan då.
Men nu har de flyttar till Texas för att runda såna här beslut så att Musk kan få sina pengar.
Det borde rimligtvis vara något som alla Teslas aktieägare är emot, men av någon outgrundlig anledning verkar du stödja det här. Kan bara dra slutsatsen att du är med i Musks fanclub.
Jag är emot såna här absurda utbetalningar till CEOs oavsett vem eller vilket bolag det handlar om. Om något så borde jag hoppas att det går igenom så att jag kan äta mer popcorn när det snabbar på Teslas utförsåkning.
Ett bortfall av 10% i arbetskraft, som Tesla inte ville göra men var tvungen pga bristande profit, är absolut relevant för aktieägarna och likaså häpnadsväckande utbetalningar som hade kunnat täcka arbetskraften.
Det är ju inte jobbtillfällen man vill åt, utan arbetskraften…
Men behöver de verkligen arbetskraften? Försäljningen har ju gått ner och jag läste att de hade bilar för 30 miljarder SEK i lager.
Flyttat ut en OT Diskussion till Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Professorer på distribuerade beräkningar verkar vara måttligt imponerade:
Scalability to that size is always challenging and rarely succeeds to the degree it is worth doing that instead of building a data center,” Koopman said. “The devil is in the details, so I’d want to see some serious experimental confirmation it is viable.”
Som jag förstår det har en aktieägare väckt talan nyligen och domaren har givit aktieägaren rätt i år.
Det ska bli intressant att se vad som händer framöver, men jag tror att trots Musks dåliga sidor så är det minst dåliga för bolagets framtid att han stannar kvar. Men vem vet, det har blivit värre efter twitter-köpet.
Tydligen är det någon lag från år 1789 som Volvo använder för att runda USA:s importavgifter på tex EX30.
Så Volvo används av Kina som någon slags trojansk häst för EVs.
A made-in-China electric vehicle [Volvo EX30] will hit U.S. dealers this summer offering power and efficiency similar to the Tesla Model Y, the world’s best-selling EV, but for about $8,000 less.
Now Volvo has found a different way around the tariffs for the EX30, through the U.S. duty drawback program, which dates to 1789. The program originally refunded companies the tariffs they paid on imported raw materials if they used them to build finished products for export. Today, it allows a much broader array of exports to offset taxes on similar imports.
For Volvo, it means exports of its larger EX90 electric sport-utility vehicles built in South Carolina can be used to offset imports of the EX30 from China.
Elon Musk drog hem 900 miljarder kr på Kinaresa.
Ja, alltid kul med extrema börsdagar.
Tesla säger upp ännu mer folk, och gör sig bland annat av med hela den 500 personer starka avdelningen som sysslar med att bygga ut Supercharge-nätverket. Flera höga chefer får också gå.
Det låter som att man i princip helt kommer sluta bygga fler laddstationer. Expansivt bolag eller pumpa-och-dumpa?
Är det inte så att genom att begränsa personalstyrkan tvingas man prioritera de mest lönsamma?
Det brukar ju påstås det, och det kanske stämmer i viss mån. Men jag har (liksom Electreks skribent) mycket svårt att förstå hur det går ihop med att göra sig av med hela avdelningen som byggt marknadens troligen starkaste laddningsvarumärke. Det är ju också så att stora uppsägningar skadar arbetsmoralen och omorganiseringarna som följer orsakar ofta ett visst kaos som kan ta ett bra tag att få ordning på.
Hela Teslas (fortfarande) orimligt höga värdering har ju byggt på att företaget inte är en vanlig biltillverkare utan nån slags framtidsmaskin som ska göra allt möjligt och dra in astronomiska framtida vinster. Den bilden är mycket svår att få ihop med vad som faktiskt pågår i verkligheten, dvs att de beter sig som vilken halvkrisande biltillverkare som helst, fast man samtidigt också vill betala ut över 50 miljarder dollar i bonus till den till ganska frånvarande VD:n.
Man ska ju också hålla i minnet att när Musk lovar att något till nästa år så betyder det “möjligen om tre år”, och då med brasklappen att det kan bli en helt annan produkt än den som utlovades.
Falskt, se mitt tidigare inlägg.
Ja, men när man läser bolagets skriftliga kommunikation om vad de ska göra så exekverar de i enlighet med det. Se ex masterplan part deux från 2016.
Men då borde en viss herre åka dit för marknadsmanipulation så det stänker om det?
De har alltså en plan de följer och en VD som lovar guld och gröna skogar som inte stämmer med planen de exekverar …
Jaha, det är därför marknaden värderar bolaget till 600 mdr usd. Plz.
Det är väl sant?
2017, helt självkörande bilar.
2022, minst 2 farkoster landa på mars.
2022, fullskaliga tester av Hyperloop.
2024, dom första människorna landar på mars.
Inget av ovanstående har förverkligats än? Eller, det finns väl iallafall ett betaprogram för självkörande?
Behöver jag säga Tesla Semi? Garanterar att den rullar 1 miljon miles, den kommer varna innan sen behöver lagas, mycket billigare än diesel från dag 1. “This thing beats rail!”. Förhandsboka 2017 och få den 2019. Det är 2024 och ett fåtal har levererats, majoriteten kör dom väl själva?
Cyberquad presenteras jättemalligt, sen när den väl kommer ut är det en liten leksak för barn.
Han står ständigt på scen och spyr ur sig lögner samtidigt som han pratar ner folk som inte tror på honom, sen blir 90% inte verklighet trots att det är grejer “we can do today”.
Man måste ju vara en skaplig fanboy för att ta gubben på allvar?
Du blandar ihop saker.
Cyberquad ATV som presenterades 2019 har aldrig sålts.
Däremot så började Tesla sälja en batteridriven mini version för barn som också kallas Cyberquad.