Tesla | Diskussion, analys och kommentarer till Tesla och dess aktie

Bilar tar redan livet av folk pga tekniska fel, undrar varför det rättsligt skulle vara svårare att handskas med ett AI-misstag?

Kul rant-video. Litar inte på snubbens barndocketest. Man ser inte den blåa pathprediction-linjen (det betyder att FSD inte är aktiverat) när han kör över sitt barn, i den andra scenen håller han också fast i ratten.

För övervakad självkörande förmåga finns det två förare som övervakar trafiken - personen vid ratten och mjukvaran. Sannolikheten att båda misslyckas och orsakar en olycka är väldigt liten.

Med följande antagande för en godtycklig körsträcka:
1% sannolikhet för mänskligt misstag
5% sannolikhet för misstag i mjukvaran
Ger 0,05% sannolikhet för misstag som leder till olycka, dvs betydligt säkrare än något av de enskilda alternativen.

Procentsatserna kan diskuteras, men mjukvaru assistans kommer alltid vara betydligt bättre än att köra själv.
Själv kör jag i stort sett alltid med assistans, det är säkrare och mindre utmattande.

1 gillning

Nu antar du att mjukvarustödet inte påverkar förarens uppmärksamhetsförmåga negativt, eller spökbromsar eller löser filmarkeringar fel etc. Känner du själv att du är exakt lika alert bör du kör med autopilot?

4 gillningar

Det är inte så det fungerar.

Om bilen nästan alltid kör av sig själv kommer människan att tappa fokus och kommer alltså att inte vara lika alert som när man själv är ansvarig för allt som händer. Det här borde vara helt uppenbart för någon som har suttit bredvid som passagerare.

Speciellt inte om bilen släpper över till föraren bara någon sekund innan bilen krockar, vilket Tesla har en tendens att göra. (Och då de också inte räknar det som en autopilot/FSD krasch för att få bättre statistik.)

3 gillningar

Funkar det verkligen som du skriver?

När man själv kör bilen är man helt med på var man har den, och så söker man av vägen.

Man behöver inte oroa sig för att man själv gör något helt galet.

När bilen kör tror jag inte att man är lika med. Dels så kör man inte bilen, så där tar det redan lite extra tid innan man har full kontroll efter att man tar över.

Om bilen gör rätt i 95% av fallen (troligtvis 100% i enkla situationer) så lär man inte vara på helspänn hela tiden utan slappna av mer och få längre reaktionstid när det händer saker i trafiken.

Bilen kan dessutom göra saker man aldrig skulle föreställa sig att göra själv, vilket man är än mindre förberedd på.

Ska vi sikta på säkerhet tror jag att man hade fått ut mycket mer av att köra bilen helt själv och vara övervakad av bilen så att den kliver in. Det kan nog iofs också vara förödande att bilen kliver in och svänger eller bromsar pga en felbedömning.

2 gillningar

Här man kan ju testa något så enkelt som att lämna över tv-spelsdosan mitt under körningen i ett bilspel.

Det är inte så jäkla lätt, och än värre på vintern eller vid regn då det inte finns marginaler för att vara allt för oförsiktig med ratten/pedalerna.

Personligen tycker jag även att något så basic som adaptiv farthållare är rena sömnpillret.

Det här är ju ett väldigt bra exempel. Jag tycker att jag är med när jag åker som passagerare, men föraren brukar hinna bromsa innan jag upptäcker faran.

USA höjde idag tarifferna för elbilar producerade i Kina från 25% till 100%.

I praktiken ett stopp. Detta för att förhindra att överproduktionen av elbilar i Kina dumpas i USA till lågt pris och slår ur amerikansk bilindustri.

Tydligen säljs dock väldigt få elbilar från Kina i USA för tillfället, så det lär inte ändra mycket i praktiken.

Däremot kan det få effekten att Kina kontrar och lägger på tariffer eller hinder för elbilar vars företag har säte i USA, tex Tesla. Tesla har ganska stor andel av sin försäljning i Kina, så de riskerar att drabbas hårdare av detta.

Hur tror ni detta kan slå mot Tesla?

Eftersom Tesla bygger 100000-tals bilar i sin fabrik i Shanghai ser jag det som osannolikt att det skulle drabba dem.

1 gillning

Min erfarenhet baserat på 5 års körning är att man blir mindre utmattad med förarassistans och att koncentrationen förskjuts från att placera bilen i filen och hålla rätt avstånd till att söka efter farliga trafiksituationer längre fram. Det går att köra längre sträckor utan att bli trött.

Föraren har hela tiden kontroll, man behöver inte vänta till att bilen “släpper över kontrollen” och man håller såklart fortfarande i ratten, lite lätt.

3 gillningar

Kommentar till aktiens uppgång efter Q2 deliveries press release. Det verkar som att det som förändrat synen på aktien är tillväxten av installerad batterikapacitet (megapacks) som rapporterades till 9,4 GWh. Om jag minns rätt så har man snackat tidigare att man varit begränsad av batteritillgång, vilket ju givet nedgången i efterfrågan av fordon globalt borde löst sig och man nu kan öka produktionen av megapacks. Spännande utveckling.

Applications

Megapack is designed for utilities and large-scale commercial projects. Our team of experts will help you design a system that meets your project goals and maximizes your site potential.

• Renewable Smoothing

Balance the flow of renewables to the grid by storing and discharging energy

• Demand Support

Discharge energy during peak demand to support distribution infrastructure

• Infrastructure Investment

Postpone costly grid infrastructure upgrades by storing power at a single location

• Voltage & Frequency Regulation

Stabilize voltage levels by absorbing reactive power and adjusting output

• Market Participation

Provide energy support to the grid in response to system operator alerts

• Microgrid

Build a localized grid that can disconnect from the main power grid

https://www.tesla.com/megapack

1 gillning

Men är inte Tesla ett bilföretag?

:rofl:

1 gillning

ÄH, alla bilföretag kan leverera grid scale batterier…och mjukvaran är simple.

1 gillning

Det finns ju snarare nu en konsensus kring att det kommer råda rätt stort överutbud för batterier. Jag tror att det är väldigt bullish för Tesla. De har ju som vanligt sett till att vara bättre än andra (åtminstone utanför Kina) på att bygga fullständiga lösningar. I detta fall då gällande grid-batteri.
(Jag äger ej aktien, för den är ändå rätt högt värderad och det finns enklare aktier att äga.)

1 gillning

Nja, tesla är ju många olika verksamheter.

• bilförsäljningen
  • laddningstjänst (supercharger)
  • lastbilstillverkare ( Tesla Semi)
  • IT tjänsteleverantör (premium connectivity)
  • förmedlingstjänst för laddning (destination charge)
  • elutrustning (power wall & tesla charger)
  • soltak (solar roof)
  • försäkringsbolag (tesla insurance)
  • energilagring kommersiellt ( megapack)
  • energibalansering ( tesla electric)

Sen äger dom ju flera företag som de köpt på vägen med allt från dispenserutrustning till automationslösningar

Jag har säkert glömt ett par, men det är ju ett konglomerat mer än ett bilföretag.

1 gillning

Yes! :raised_hands: (förlåt, var ironisk tidigare)

PS. Skulle lägga till FSD, AI, Robotaxi och Optimus på den listan.

Typ hälften av de där är produkter som i praktiken inte existerar (typ Tesla semi) och/eller är djupt dysfunktionella (typ solar roof). Supercharger-avdelningen lades ner tidigare i år och nätverket ska inte byggas ut mer. Försäkringen är mig veterligen bara förmedling av en whitelabel-produkt från ett orelaterat försäkringsbolag.

5 gillningar

Det där med att inga nya superladdare skall byggas stämmer ju inte, det är något du har hittat på. Tvärtom har de fortsatt att byggas i ganska hög takt och det är känt att det kommer fortsätta.

Som en person som är överintresserad av Tesla skall jag dock erkänna att en sak som oroar mig lite är att för mycket bra folk har fått sparken eller lämnat det senaste knappa året. Som du antydde fick ju i ett läge hela superchargerteamet sparken och stora delar av över ledarskiktet i företaget har fått lämna. Jag är rädd för att det kan skapa problem framöver.

I artiklarna från april om att hela supercharger-teamet fick gå så uppgavs det också att Elon Musk själv var den som sade att man skulle bygga färdigt de stationer som var planerade då men därefter var det i princip bara i undantagsfall man skulle bygga ut ytterligare, så det är definitivt inte jag som har hittat på det. Har det ändrats sedan i april?

1 gillning