Det stämmer inte. Det man sagt är att takten av nyetablering kommer minska, däremot kommer man fortsätta bygga ut befintliga sc.
Ok, men vad tror du om energilager verksamheten? Fakeprodukt?
Vi har nog läst samma artiklar. Det som sade då var ungefär att de skulle sakta in utbyggnadstakten och mer fokusera på att expandera existerande platser med fler laddstationer istället för att maximera mängden platser. Nyligen uppdaterade Musk med att säga att de kommer fortsätta bygga nya laddplatser, men lite försiktigare än tidigare.
Antalet platser med superladdare har också varje vecka sedan april i praktiken ökat ganska snabbt. I Sverige har utbyggnaden dock stannat av, men det beror på att den pågående sympatistrejken omöjliggör fler byggen.
Har inte koll på det där, sista jag läste var väl om pilotanläggningen i Australien som brann för ett par år sen. Powerwallen har väl aldrig varit särskilt populär utom bland Tesla-frälsta.
Spontant undrar jag dock om det är en vettig nisch för Tesla. Deras innovation inom batterier var ju att bygga stora batteripack av massor av 18650-celler, på den tiden när såna var de enda som fanns att tillgå i stora kvantiteter, men sen dess har de ju inte direkt excellerat på området. Deras nyare, större celler (4860? minns inte dimensionerna) som skulle ge cybertrucken dess utlovade räckvidd slutade väl i totalt fiasko? Har de ens vertikalt integrerad batteritillverkning eller är det fortfarande mest Panasonic som sköter det där? Hursomhelst så är ju batterier för energilagring en volym-business där man måste konkurrera med Kina, känns inte jättelönsamt direkt.
För energilagring tror jag också att natriumjonbatterier kommer bli stort inom kort, de finns kommersiellt tillgängliga i 18650-form nu och är billiga redan, men sådana tror jag inte Tesla sysslar med för de är mindre intressanta för elbilar pga sämre energitäthet.
Tycker man ska se på cellerna mer som en råvara. Tror Tesla sourcar från åtminstone LG Chem (edit: LG Energy Solution, sedan 2020) och BYD, om inte fler, förutom egna celler.
4680 formfaktorn var tänkt att tillverkas med DBE (dry battery electrode) teknologin som Tesla har en del patent inom, om jag inte missminner mig så köpte man Maxwell pga något patent. DBE skall vara nice om man vill volymtillverka++ batterier som aldrig tidigare och skall kunna ge en del andra fördelar som jag inte minns. Jag tror att Tesla är sena med den ramp-up.
Vad gäller Megapack så är det ju något helt annat än powerwall. Jag tror det finns ett par andra batteritillverkare som har motsvarande grid scale produkt, varav CATL är en av dem.
Q2 rapporten rapporterad.
Highlights:
- 2 % intäktsökning YoY.
- 4680 DBE in-house för CT genomgår någon slags fordonsvalidering.
- Batterilagring (installerad kapacitet) ökade 158 % YoY och associerade intäkter med 100 %.
- Teslas kassa ökade till dryga 31 miljarder dollar.
- Marginalerna är fortsatt pressade, enligt förväntan.
Robot taxin och robòvan är presenterade. Optimus roboten kan servera drinkar.
Ett par år till så har vi självkörande taxis och alla parkeringsplatser kommer förvandlas till fält enligt Musk.
Ett event i linje med alla oss fanboys förväntningar.
https://www.youtube.com/live/6v6dbxPlsXs?si=1NSFI8EEzjsJPlFy
Genuin fråga: hur många lögner/missade förutspåelser behövs det innan man slutar lyssna på vad Musk säger?
Lika många som en viss presidentkandidat? Vissa gillar en viss typ av personlighet, som det verkar. Är svårt att bryta sektliknande dyrkan i båda fallen. ![]()
Sen, Råd och Rön har svartlistat Tesla, men det kanske har nämnts tidigare.
Påminn mig inte…
Sinnessjukt att så många har joinat Trumps kult. Men Trump och Musk har ju hittat varandra, lika barn leka bäst antar jag.
Marknaden har ju slutat för länge sen iaf.
“Number go up” är ett klassiskt bra investeringsargument.
Eh, SpaceX och Tesla är de två mest osannolika absurda framgångar man har sett. Jag ogillar väl Musk lika mycket som folk i gemen, men det är bara tramsigt att påstå att det mest signifikanta med honom är att han missar löften. SpaceX har i princip helt monopoliserat rymden rakt framför ögonen på de stora företag som tidigare dominerade. Båda företagen är helt osannlika framgångar som har har utklassat alla konkurrenter.
Frågan att ställa sig är ju hur mycket är Musks förtjänst, och hur mycket ska tillskrivas Gwynne Shotwell och andra tallangfulla medarbetare?
Jag menade att marknaden har inte reagerat på en utfästelse från Musk de senaste 5 åren iaf.
Fast är det verkligen frågan?
Det är ju alltid så att det mesta av jobbet i ett företag är distribuerat över många anställda. Faktum kvarstår att företag under Musks ledning obegripligt ofta har lyckats med saker som har ansetts omöjliga. Det är enligt det man måste bedöma en VD och grundare: Hur har företagen gått och vad har de åstadkommit.
Jag är, som du nog kan gissa, överintresserad av Musk och har lite mer specifika tankar. Jag läste tidigare i år Walter Isaacsons biografi om Musk. Det man slås av där är hur konstig Musk alltid har varit. Han har inte transformerats så mycket på senare år, han har alltid varit helt orimlig. Han är en extremt ojämn person som älskar konflikt och risk och som verkar otroligt besvärlig att ha att göra med.
SpaceX har ju haft en jämnare utveckling än Tesla och det kan man nog tacka nämnda Gwynne Shotwell för. Det närmaste man kommer henne på Tesla är väl Franz von Holzhausen som verkar vara den person på Tesla som ibland kan våga formulera ståndpunkter som motsäger sig Elons
Elon är ju tekniskt kunnig, men han är ju inte ett vetenskapligt geni på något sätt och vi som påpekar hur otroligt mycket han har lyckats med försöker inte (åtminstone de mentalt friska av oss) påstå att han är det, utan just att han är bra på att få fram bra resultat från ingenjörer. Häromdagen fick Demis Hassabis nobelpris, för oss som spelade datorspel under slutet av 90-talet är han känd som bandesigner på spelet Syndicate. Numera leder han Alphabets DeepMind och även Google/Alphabets generella AI-satsning. Han fick nobelpriset för att han är VD, men också vetenskaplig ledare och fysiksnille. Det kommer aldrig hända Elon, han är inte den typen av geni, men en annan lika viktig typ av geni.
Sedan hatar jag hans utrikespolitik och hans syn på Ryssland med en glöd som du inte ens kan ana. Men det är en annan story.
Intressant. Att marknaden faktiskt tror på Musk är den anledningen jag ser att Tesla är värt så mycket mer än alla andra biltillverkare.
Nej den är nog bara kopplad till vad bolaget bevisat tycker jag. It’s in the numbers. Men har du några konkreta observationer kring att Musk sagt Y och kursen hoppar iväg så visa gärna!
Det kan ju också ha att göra med att går dåligt för alla andra tillverkare och bra för Tesla. De flesta ickekinesiska märken håller t.ex helt på att tappa all försäljning i Kina, förutom Tesla.
EDIT: Men, du har inte helt fel. De flesta som kan aktiemarknaden tycker att Tesla är övervärderad. Jag håller kanske inte med, men det är den rådande uppfattningen, oavsett vad jag och ateisten ovan (jag är också otroligt ateistisk) säger. Jag äger inga Teslaaktier, vilket ju tyder på att jag inte heller tycker att Tesla är uppenbart undervärderad.
Coolt! The Dawn of a new Empire.
//Mikes team