Tesla | Diskussion, analys och kommentarer till Tesla och dess aktie

Hassabis är sjukt imponerande. Han designade banor i Syndicate som tonåring och har skaffat sig nobelpris innan femtio, utan att jobba inom akademin. Speciell kille.

2 gillningar

Och dansa: :man_dancing:

och längre fram allt vad man vill mer eller mindre enligt visionen:

Asså, SpaceX har lyckats mer trots Musk än på grund av Musk, och det är långt ifrån att vara enbart Shotwells förtjänst. Falcon 9-projektet blev så lyckat främst därför att de råkade vara på rätt plats och i rätt tid för att lyckas rekrytera massor med erfaret raketfolk från t.ex. Boeing och TRW, och de hade med sig många läxor från Boeings misslyckade försök att göra Delta IV till en kommersiell raket i början av 00-talet.

Falcon 9 är Delta IV version 2.0, raketen de gjorde för att göra om och göra rätt. De hade en kristallklar vision för den, ingen scope creep utan skär bort allt som inte behövs för en rent kommersiell tillämpning. Försök inte fånga alla tänkbara kunder, bara största delen av den kommersiella marknaden. Raketen skulle vara billig även innan de började försöka att göra den återanvändbar (samma grundmotor på båda stegen trots att det är ineffektivt, samma produktionslinje för båda stegens bränsletankar osv). Även om de hade misslyckats med att landa den så hade de ändå haft en billig och kommersiellt gångbar raket, och i början var landningarna också bara en bonus.

Allt detta är precis raka motsatsen mot det som hänt sedan Musk börjat detaljstyra SpaceX. Istället för Falcon 9 har vi fått Starship, en ytterst förvirrad historia som gjorts om från grunden flera gånger (i början var det nån plan på att göra hela rasket i kolfiber, de lade väldigt mycket pengar på det där) och som ska kunna göra “allt” och framför allt åka till Mars (vilket är helt orimligt och aldrig kommer hända). Läxor från historiska misstag ignoreras totalt (se t.ex. Starship-uppskjutningen som totalförstörde avskjutningsplattan; problemet var välkänt sedan årtionden) och fokus är bara på att göra stora coola grejer för att Musk gillar att se cool ut.

6 gillningar

Musk höjer insatsen i takt med att han får fler marker att spela med. Han tänker inte växla in dem och dra sig tillbaka, han kommer köra ända in i kaklet. Det mesta av det Musk gör är att förverkliga gamla välkända teknologiska drömmar, “succeed or die trying”. Han visar att det går. Vem som helst som känner sig kallad är välkommen att försöka göra det bättre.

2 gillningar

Det här är ju så dumt att det inte förtjänar ett svar.

De kommer naturligtvis åka obemannat till Mars. Bemannade resor till Mars är vi däremot inte redo för, så de får gärna vänta några decennier. Vi behöver baser på och runt månen först.

Det där får du ta med Musk, det är inte jag som hittat på det. Han verkar ju typ redo att börja sälja biljetter till sin Marskoloni vilken dag som helst.

Historien om var SpaceX fick sina nyckelpersoner från i början och hur Falcon 9 tog form är välkänd i branschen, du får läsa mer än enbart en Muskbiografi bara. Du kan väl ändå inte på allvar ha trott att Musk och några till designade Falcon 9 från ett tomt ritbord utan att ha någon som helst erfarenhet av raketer?

1 gillning

Jag förstår hur du tänker díg att det du skriver har att göra med vad jag skrev.

Hur ska du ha det?

2 gillningar

Även om det är fredag kväll, så är det här inte något värt att bli upprörd över. Låt oss hålla till ämnet och vara trevliga mot varandra. :heart:

1 gillning

Poängen med inlägget är att jämföra två olika tidsperioder med olika ledarskap inom företaget och visa på hur olika de fungerat. Falcon 9-projektets framgångar byggde på att man lärde sig av Delta IV:s misstag (och även från andra projekt från slutet av 90-talet och dotcom-bubblan). På den tiden var Musk inte så inblandad i detaljerna; kärnan i visionen för Falcon 9 kom från ingenjörer med lång erfarenhet av branschen som var fast beslutna att inte upprepa tidigare misstag. Merlin-motorn kunde t.ex. dra nytta av lärdomar från NASA-projektet Space Launch Initiative i början av 00-talet; TRW hade varit med där med en lågbudgetmotor men blev sedan uppköpta av Northrop Grumman. Tom Mueller som hade varit chef för utvecklingen blev tillfrågad av Musk att bli medgrundare till SpaceX eftersom Musk inte hade någon egen erfarenhet av raketer. (Mueller, som var SpaceX anställde nummer 1, lämnade SpaceX helt 2020 för att istället grunda ett eget företag, Impulse Space.)

När Musk sedan började detaljstyra så var hans vision en helt annan och vi fick Starship. Det projektet verkar baserat på att nästan helt ignorera all etablerad kunskap, både inom företaget och inom branschen i stort, och enligt ryktet är teamet i Boca Chica helt nytt och har väldigt lite erfarenhet med sig från SpaceX tidigare projekt. Undantaget är väl Raptor-motorn.

1 gillning

Det här är en intressant åsikt, för den påstår något väldigt specifikt.
Vad tror du att det här kommer medföra för problem rent praktiskt? Det vore kul att få något testbart. Tror du att Starship aldrig kommer bli kommersiellt gångbar? Inte kommer fungera alls. Inte komma kunna landa? Inte åka (obemannat) till Mars? Det här ärliga frågor, det alltid bra med mätbara påståenden.

Jag tycker att det är värt att påpeka att SpaceX har gjort rätt många saker som har gått väldigt bra. Inte bara Falcon 9, utan även Dragon och Starlink, som man ju måste säga är en chockerande succé.

Musk har helt enkelt bara haft tur. :disguised_face:

5 gillningar

Nä. För att lyckas såpass stort som Musk behöver man enormt med både tur, skicklighet och timing. Musk var på rätt plats i rätt tid och är en otroligt bra hype-man, utan hans maniskhet hade man nog inte fått in varken pengarna eller personerna som behövdes och man hade kanske gett upp helt. Men poängen är att Musk absolut inte är ingenjör. Han har ofta helt pantade idéer och häver ur sig allt möjligt nonsens som sen inte går att genomföra eller genomförs enbart på låtsas (se t.ex. Roadstern med raketstyrning som hypades för… jisses det måste vara bortåt tio år sen nu, flytande bilar, hela den jämrans Cybertrucken, Full Self Driving som ska komma nästa år tio år i rad, osv osv, det finns hela webbsidor som katalogiserar allt Musk har lovat men aldrig levererat).

Det har ibland varit lyckat när Musk har haft någon bra idé som är typ genomförbar och han har en förmåga att dra till sig bra folk som ibland har kunnat dra projekten iland. SpaceX gick väldigt bra när Musk inte var inne och petade i detaljer utan skötte finansieringen och hade nån slags lös vision om rymden, men nu vete sjutton.

Falcon 9 var raketen marknaden ville ha. Starship är raketen Musk vill ha, och det återstår att se vad sjutton den egentligen är praktiskt användbar till. Skjuta upp massor med Starlink-satelliter, visst, och det är väl bra om det blir så billigt som Musk påstår (!) för vad jag vet är Starlink olönsamt idag.

Om du kollar på listor av Falcon 9-uppskjutningar så är det väl typ två tredjedelar av dem som är enbart Starlink nuförtiden. SpaceX har i praktiken redan tagit hela den kommersiella satellitmarknaden och det finns egentligen inte mycket mer att hämta där. Marknaden växer egentligen inte heller, och de nya aktörer som kommer in vill mest skjuta upp pyttesmå cubesats som det går att få in typ femtio av i en Falcon 9. Folk verkar ha nån slags idé om att kolonisera rymden, men det är bara fria scifi-fantasier, det kommer inte hända. Allt du kan göra däruppe är enklare och billigare att göra här på marken, även om du måste bygga enorma vakumkammare eller vad det nu kan vara.

Det går helt enkelt inte att göra särskilt mycket intressant med satelliter, alla tillämpningar man kan tänka sig finns redan i kommersiell form och det kommer inte att komma särskilt mycket mer. Det är i princip kommunikation och kartläggning som är det som går att göra. Solspeglar och liknande är inte lönsamt, det är rätt enkelt att räkna på det där. Konkurrenter till Starlink finns ju påtänkta men vill de verkligen betala sin största konkurrent för uppskjutningarna? Att konkurrera med sina egna kunder är inte bra business.

Starship i den formen som existerar idag kommer självklart inte att ta sig till Mars. Varje kilo man måste släpa med sig på rymdfärd är extremt dyrt, rent orimligt dyrt på ett sätt som är svårt att begripa om man inte räknat med Tsiolkovskijs raketekvation tidigare. En enorm stålkonstruktion är en orimlig pjäs att dra omkring på i interplanetär rymd, det är otroligt opraktiskt. Nu snackar ju de om att landa en Starship-variant på månen inom Artemis-programmet och även det är orimligt (för att kunna göra det pratar de om att tanka om den med bortåt 15 ytterligare uppskjutningar i kort följd). Det är tveksamt om det kommer att bli av, och om det blir det så kommer landaren nog inte se ut särskilt mycket som det andrasteg vi ser idag.

Förstasteget, Super Heavy, verkar vara en bra raket, frågan är bara vem som egentligen behöver en sån hiskelig pjäs. Andrasteget är bara jättekonstigt. Ur ingenjörsperspektiv är det ytterst svårt att förstå varför det ser ut som det gör, men det blir genast begripligt när man fattar att det är Musk som står bakom. Det är Cybertrucken igen, fast i raketform, och troligen ungefär lika lyckat.

En av läxorna från Delta IV var för övrigt att inte skala upp för tidigt och för mycket. Boeing byggde en enorm raketfabrik i Decatur, Alabama, för att de trodde att marknaden skulle expandera kraftigt. Det gjorde den inte, och anläggningen blev ett sorgebarn som bara stod där och dränerade pengar (det är väl ULA som dras med den idag). I dagarna framkom det att bara för att hålla lysena tända i Starship-projektet så bränner SpaceX fyra miljoner dollar om dagen. Kanske har jag fel och satellitmarknaden blir mycket större än jag tror, men det kommer knappast att hända över en natt i så fall. Men Musk har väl iofs mer pengar att elda upp än de flesta…

2 gillningar

Du har intressant poänger om raketerna, som verkar ha visst stöd. Jag har ingen stark åsikt, men jag skall hålla dessa tankar i huvudet. Jag förstår dock inte din jämförelse med Cybertryck. Den verkar väl vara en fantastisk succé i USA. Det är ju en geografiskt begränsad modell, så globalt blir ju påverkan relativt låg, men det var ju givet från början. Jag håller ju med om att det är en typisk produkt där Elon har fått mycket inflytande, d.v.s. den är byggd kring vissa extrema specs som sedan övriga aspekter har fått anpassa sig till. Men det verkar ju vara en stor framgång.

Vet inte om det är din eller min filterbubbla som det är fel på men min bild är att det är en totalflopp. Den kostar mer än dubbelt så mycket som utlovat och har betydligt kortare räckvidd än utlovat trots att den är många år försenad, och den har en fantastisk mängd småproblem (barnsjukdomar, möjligen?). Den helelektroniska styrningen är jättekonstig (Consumer Reports skrev nyligen “one of our test drivers, who is no slouch on the track, said that the most stressful experience he’s had behind the wheel in recent memory was backing the Cybertruck up between two other cars” - dels på grund av styrningens oförutsägbarhet och dels på grund av de urusla backkamerorna och den hopplösa sikten åt alla håll utom framåt). Den har ett rent otroligt dåligt rykte, särskilt på internet där den är totalt utskrattad på många håll. Vissa ägarcommunities har slutat acceptera nya medlemmar på grund av för mycket kritik.

Försäljningssiffrorna är knappast imponerande, de har levererat några tusen stycken, vilket av vissa anses vara bra därför att det är bättre siffror än konkurrerande elektriska pickups, men problemet är att nästan ingen köper elektriska pickups överhuvudtaget.

2 gillningar

Ett sidospår… Tror detta är rätt välkänt men det förtjänar att nämnas när vi ändå är igång: robotarna som förevisades i veckan är inte särskilt autonoma, skriver Gizmodo: Elon Musk's Beer-Pouring Optimus Robots Are Not Autonomous

De går troligen själva, men när de t.ex. serverar öl så är det “telepresence”, dvs det är en människa med VR-headset som fjärrstyr roboten. Den tekniken har funnits i årtionden.

2 gillningar

Du skriver genom att röra på fingrarna. Den teknologin (att röra på fingrarna) har funnits i tiotusentals år.

1 gillning

Jag ser fler och fler CT i Colorado där jag bor, en eller två om dagen så håller inte med att CT skulle sälja dåligt i USA.
Jag är faktiskt förvånad hur många CT det finns på vägarna idag.

Med tanke på hans utmärkta prestation med Twitter så är det inte helt otrolig.

Sen har inte bara haft tur. Han har lyckats hypa skiten ur hans företag och har byggt en kult runt sig. Det är inte alla som klarar av det.

1 gillning

Robo taxin vid demonstrationen var också skriptad.

2 gillningar