Tesla | Diskussion, analys och kommentarer till Tesla och dess aktie

Från artikeln:

But doing those kinds of activities would require full AI-powered autonomy unless you wanted to hire a human sitting remotely somewhere controlling them. And then, what’s the point?

Skulle inte en tanke kunna vara att runda regler för arbetskraftsinvandring som de flesta länder har?

Man låter roboten kontrolleras remote av någon person i ett land där de anställda får extremt låg lön?

Dessutom behöver det bara vara en person som styr roboten när den faktiskt utför arbetsuppgifter. Antag att den gör sysslor i hemmet 2 timmar per dag i genomsnitt. Då skulle en person som jobbar 8 timmar per dag kunna styra 4 robotar. Om den personen får $400/mån i lön, blir kostnaden per robot bara $100/mån. Det är otroligt mycket billigare än att anställa en person lokalt för att utföra uppgifterna direkt på plats i hemmet i de flesta länder.

(Och man ”lastbalanserar” såklart så det finns en pool med personer att ta av när roboten behöver användas. Detta så inte en person är dedikerad till en viss robot och råkar vara upptagen när den behöver användas.)

2 gillningar

Vad betyder det att den var skriptad? Antingen var den autonom eller så var den styrd av en människa. Rörande de humanoida robotarna är väl helt säkert så att de fjärrstyrdes. Vad gäller bilarna antar jag att det inte var så. Med tanke på hur bra de senaste versionerna av FSD är verkar det helt bananas att de skulle fjärrstyras. Men de var säkert preppade särskilt för den kvällen på något sätt, eftersom det inte var det vanliga vägnätet.

Sedan är ju naturligtvis tanken med Optimus att de skall vara autonoma, men de har ju helt enkelt inte kommit dit än. Tesla har ju nyligen byggt vad de hävdar är världens största superdator och tanken är väl att träna Optimus där. Jag håller med om att det är ytterst oklart om Optimus kommer fungera eller om det alls är en bra idé. Jag kommer inte agera försvarare för Optimus som produkt här. Men det blir tramsigt om man får det till att de vill visa upp är fjärrstyrning av Optimus. De fjärrstyr Optimus för att de inte har hunnit att träna den. De pratar inte om det för det är inte den produkten de vill sälja så småningom. (Och, ja, det är inte helt ärligt gjort, för ganska många antog att Optimus var autonom.)

Jag tycker ju att mycket av kritiken av Musk är överdriven, men han säger ju uppenbarligen helt idiotiska saker ibland, mer än någon borde (särskilt om Ryssland då, man skall aldrig acceptera något uttalande som förskönar Ryssland). Och specifikt har han konsekvent uttalat sig fåvitskt om självkörning. Där har han alltid varit ute och cyklat och det har varit en märklig vit fläck i hans förståelse av all teknik de arbetar med.

Riktigt skrämmande och viktig tanke som inte slagt mig själv förrän precis nu. Såg en film igår ”Ready player one” Länk till beskrivning film som på sätt och vis anknyter till temat och omvandligen till en allt mer virtuell/digital värld. Där vissa tvingas jobba virtuellt på distans.

Tänker man så behöver inte robotarna vara så autonoma som man först kanske tänker. Dessutom kan då, precis som du påpekar, ett ”arbetslag av förare i låglöneländer” styra betydligt fler robotar i höglöneländer än det behövs förare.

I positiv bemärkelse kan man se det som ”effektivisering” och därmed samhällsvinster där alla behöver jobba mindre MEN personligen tror jag snarare att det landar i utnyttjande av billig arbetskraft och fördelar/vinster till några få storbolag.

1 gillning

De säljer just nu ungefär tvåtusen i veckan. Det kommer förmodligen öka något, men förmodligen inte väldigt mycket.

Idag lyckades SpaceX med en ny cool sak. Fångade Super Heavy booster från Starship via landning på första försöket:

Uppskjutning och landning för de som vill se båda sekvenserna:

4 gillningar

Mycket kul med SpaceXs framgångar!

2 gillningar

Tesla rapporterar q3 ikväll. Bolaget förefaller återvänt till kategorin extremt lönsamt. På eftermarknaden tar kursen ett glädjeskutt.

Edit en sann glädjens dag att vara tsla hodler. :dollar: :bank:

1 gillning

Hade ju varit ännu roligare om det inte hade dippat så mycket efter det märkliga robo-eventet nyligen, men upp är väl alltid bra.

Kommer nog pysa lite nedåt efter det här racet. Men nog är marknaden helt fantastiskt labil.

Det var ett väldigt imponerande call. Jag är sugen på att äga aktien igen. Jag tror att de nästa två åren kommer vara rätt fantastiska för Tesla.

Folk har varit negativa ett tag mot Tesla, men mycket handlar om att man inte tittar på hur mycket bättre det går för Tesla än för alla andra som säljer elbilar.

Vi får se om de återvänder till tillväxt nästa år, behöver se 50 % per år i intäktstillväxt för att motivera pris över 250 dollars imo. Kommer nog sälja en stor del av innehavet om det klättrar över 300.

1 gillning

Nu sålde jag av en hel del för att hämta hem vinst. Och vinsten vid $307 täckte precis bilköpet jag gjorde förra året, så min mentala bokföring säger att mina bilaktier gav mig en gratis ny (begagnad) bil. Det räckte även till en uppsättning vinterdäck :slight_smile:

Elon, du är en ingenjörsmässig visionär, en tveksam affärsman och en mupp av sällan skådat slag, men tack för bilen :+1:

Nu gäller det att inte kolla hur kursen utvecklar sig så jag inte drabbas av säljånger. :grimacing:

2 gillningar

Toppen. Sålde själv 20 % av innehavet här om dagen. :slight_smile:

Det kanske blir ett galet rally framöver. Ska försöka att inte sälja för tidigt. :slight_smile:

Tesla-rallyt har sannolikt bara börjat, så det är bäst du håller dig ifrån nyheterna.

Har du globala indexfonder så tjänar du på att Tesla går upp mer så du behöver inte känna någon ångest.

2 gillningar

Tyvärr har väldigt många globala indexfonder plockat bort TSLA pga ESG, så de flesta indexsparare kommer missa tillväxten mellan 1T till 100T när Tesla’s Optimus ersätter halva den globala arbetsstyrkan :wink:

Ja du har rätt. Ser att LF Global Index verkar ha högst av de globala indexfonderna med 1,57% Tesla.

Vad är det du röker egentligen? Jag vill ha.

2 gillningar

Jag har fortfarande kvar en del Tesla, och jag har en hel del globala indexfonder typ LF, så jag blir ju inte olycklig om det fortsätter med rally :slight_smile:

Det lustiga är att jag fortfarande aldrig kört, åkt i, suttit i eller ens tagt på en Tesla…

Haha :rofl:

100T kanske är lite i överkant, men kan skicka med ett citat från @Teslaconomics:

This is how Optimus can generate $1 trillion in profit per year for Tesla:

1/ Elon believes ratio of humanoid robots to humans will be 2 to 1

2/ So ~10 billion humanoid robots on earth

3/ Build rate of humanoid robots on earth will be 1 billion per year

4/ If Tesla makes 10% of that, Tesla will be producing 100 million Optimus units per year

5/ Optimus sells for $20,000 (cost at $10,000) at large scale volume, Tesla makes $1 trillion profit per year

Jag är inte ensam att röka på. Cathie Wood har satt price target på $2600 år 2029. Och Optimus ej inräknat i det priset.