Tesla, en biltillverkare?

Jag tänker så här: man måste dela upp perception och självkörning (behöver inte göra det i det självkörande systemet sen men de är olika uppgifter).

Perception handlar om att bygga upp en representation av alla objekt i världen, dess utsträckning i 3d-rymden, hastighet, position, kategori osv. Det kan man göra med kameror, lidar, radar osv. Tesla klarar av att göra det med bara kameror. Visst, det kan hända att lidar blir billigare och mindre i framtiden. Men så är inte fallet just nu, och det är för dyrt att bygga consumer car med lidar.

Sjävkörning är nästa steg, vad lägger man i självkörning? Hålla filen på en mappad motorväg med gps? Krypa förbi cyklister på en hal grusväg på landet? Jag har verkligen försökt titta på vad andra tillverkare gör och ser inte att de kommer ha någon chans att uppnå total självkörning alls. De kan vara steg 3, steg 4 osv men det är bara i vissa sammanhang. Kolla på det här klippet https://www.youtube.com/watch?v=SuZYACWhYSI och se hur den kryper förbi fotgängare, placerar bilen på vägen osv osv.

Det är sjuk galenskap men tesla har ändå ökat från 10000 bilar till 1 miljon bilar på 7 år, dvs 100x ökning. Jag gick in 2016 och köpte aktier, inte mycket för andra på forumet, men mycket för mig då jag precis hade tagit examen ett par år innan.

Jag är inte ekonom så jag kan inte säga om det är rätt värderat givet konkurrensen osv. Men då jag är ingenjör och håller på med neurala nätverk, maskininlärning och bildanalys är jag ändå säker på att tesla är stabilt långt fram i ledningen och om någon lyckas med självkörning kommer det vara dem. Men vill gärna bli motbevisad så om du eller någon annan på forumet har information som pekar annorlunda så läser jag gärna på och kan ändra mig.