Tesla, en biltillverkare?

Jag sa inte att just de sensorerna skulle användas. Jag visade exempel på existerande produkter som kostar väldigt lite som använder teknik som du påstod var tvunget att vara dyr. Teknik som kallades “för dyr” för kommersiella produkter innan de helt plötsligt massproducerades av den som hade nischen där användningsområdet fanns.

Samma sak kan mycket väl hända vilken dag som helst med Lidar för självkörande bilar om en tillverkare ser behovet av en och tar fram en sådan för sina självkörande bilar.

Poängen med det är att argumentet att lidar är för dyrt inte håller.

1. Du vet inte om någon gör det.
  2. Du vet inte ens om det är nödvändigt. Uppenbarligen satsar andra på att använda omfattande simuleringar. De kanske samtidigt samlar data från mängder av fordon. Kanske tom en större flotta än hela Teslas bilflotta (som är ganska liten i jämförelse med andras).

Du har ju ingen aning vad de flesta biltillverkare sysslar med i sina utvecklingsorganisationer. Hur vet du att de inte håller på redan?

Vad tror du Mobileye som bara ett exempel gör? Det är ju precis vad de har sysslat med i ett decennie…

Detta är du bättre på att bedöma än dem?

Du säger ju själv att det är ett jättesvårt problem. Hur ska du ha det? Du kan ju inte relativisera bort den uppenbara svårighetsgraden relativt Tesla. Om nu inte en mogen miljardindustri inte är klara på 10 år. Hur ska då ett (relativt) litet pluttföretag som Tesla kunna lösa det före dem och behålla tekniken för sig själva i flera år?

Ne, verkligen inte. Helt andra problem och helt andra utmaningar som uppkommer.

Du har ju ingen aning om var alla andra ligger. Du bara utgår från att Tesla ligger före för du vet ungefär var ligger i prestanda.

Hur länge tror du de har kvar det eventuella monopolet? De andra biltillverkarna kommer inte lägga sig platt och bara betala stora summor. Inte en chans.

Hög-precisions Lidar för fsd är för dyrt just nu, men håller med om att det kan ändras snabbt.

Nej, simuleringar kommer inte att fungera, simulerad data funkar ofta väldigt dåligt i maskininlärning. “Kanske”, så du menar att de gör det i det fördålda? Har som sagt googlat och inte hittat något. En sak till som tesla gör är att de kör inkrementell adoption, dvs de pushar ut bugfixar och ändringar hela tiden. Högst osannorlikt att ett etablerat bilföretag kör vattenfallsmodellen och helt plötsligt har en självkörande bil. På youtube finns bara waymo och tesla som gör imponerande saker.

Som någon sorts “skunk-works” då? Jag går på att den som påstår att något extraordinärt existerar har bevisbördan.

Mobileeye är en intressant spelare, men de har inte tillgång till mängden data tesla har.

Ja, definitivt :slight_smile:

För att de kör på den enda strategin som kan fungera, om det ens går att få bilar självkörande utan interventions.

Så du menar att det är svårare att gå från 1 till 10 miljoner bilar än 1 till 1 miljon bilar?

Kollar på Internet, läser artikar och youtube, det är så jag får min information om hur de andra ligger.

De kommer inte att ha något val. Samsung, Sony, Xiaomi eller Huawei försöker inte utveckla eget operativsystem, det har Google redan gjort med Android. Nu är iofs Huaway så illa tvungen. Yahoo, och Microsoft (miljardbolag år 2004) försöker bygga sökmotorer, men Google slog dem på fingrarna. Google försökte bygga socialt nätverk (Google+) men Facebook vann där. Tesla kommer vara före i minst 10 år.

Jag har flera gånger skrivit om att de andra inte är speciellt publika med vad de sysslar med på utveckling och har inte heller varit det tidigare i historien. Det betraktas vanligtvis som företagshemligheter.

Så att du inte hittar det på nätet är helt naturligt. Det vore snarast konstigt om du hittade något. P.g.a. hur Tesla bedriver sin PR så är det just dem du hittar på youtube och liknande.

Sen kan jag lova dig att de flesta stora biltillverkare jobbar både med agila metoder och waterfall inom sin utvecklingsprocess beroende på vad det är för projekt. De är otroligt kompetenta hela högen. Ingen av dem tar fram en bilmodell från start till mål i ett enda waterfall projekt.

Som inom normal produktutveckling, där man håller sånt inom bolaget.

Du menar det extraordinära du påstår om det lilla bilföretaget Tesla som ska ha nån form av monopol i 10 år på fullständigt revolutionerande teknik?
Visa gärna bevis för det där du faktiskt har svart på vitt att de är bättre än de andra istället för att bara beskriva Tesla? Det går ju inte att bedöma de andra relativt Tesla genom att bara titta på Tesla.

Det vet du inte. Mobileye levererar till många stora biltillverkare, snarare borde de har mer data än Tesla p.g.a. det.

Du kollar alltså på ställen där bara Teslas info är tillgänglig? Sen är det ju inte direkt så att Tesla har sluppit kritik i media för överdrivna påståenden om deras kapacitet heller. Som en Professor som blev citerad i New york times:

There is an incredible disconnect between what the company and its founder are saying and letting people believe, and what their system is actually capable of,

Eller att Tesla aktiva säkerhetssystem är sämre än BMW/Audi/Mercedes modeller i ett Euro NCAP test:

Helt olika problem, helt olika utmaningar. Mycket mer VM i logistik och produktionsteknik än det är teknikutveckling. Saker det stora spelarna är långt många år före Tesla på.

Om du vet bättre än de stora bilföretagens samlade kompetens, då finns det ingenting jag kan tillföra. Ingenting alls.

Va? Android bygger på en modifierad Linux kärna och utvecklades av företaget Andriod. Som google sen köpte upp. Android är open source. En del av Open Handset Alliance. Där Google, Samsung och en mängd andra företag tillsammans är med och driver för att ska en öppen standard för mobiler.

Det är miltals från en proprietär lösning som en enskild litet bolag skulle försöka sälja till alla konkurrenter. Inte ens lite jämförbart

1 gillning

Det här blir ju bara spekulationer från båda håll…? Tesla har ju helt klart en spännande approach, och på den vägen ligger de troligen före alla andra. Men ingen kan veta om det i slutändan leder fram till något användbart. Det man sett hittills är inte direkt imponerande, men det vore ju kul om man blir överraskad :slight_smile:

1 gillning

Mobileye har en helt annan strategi än Tesla och man använder sin flotta till att skapa och kontinuerlig uppdatering av HD-kartor. Det går inte att jämföra. Däremot kan säkert deras strategi vara lyckosam med.

Hela den här diskussionen när man utan kunskap ska försöka hitta fel, ifrågasätta och ranka olika utvecklare är rätt meningslös.

Vad Tesla har åstadkommit med FSD-beta som idag kan köra hyggligt varsomhelst i hela USA är oerhört imponerande. Det Waymo har åstadkommit med förarlösa robotaxis som är tillgängliga idag i ett begränsat område är också oerhört imponerande. Mobileye med sina automatiskt skapade HD-kartor kan säkert även det leda till något imponerande framöver.

Men mobileye är en underleverantörer av visionsystem för fordon. Vad tror du biltillverkarna som utvecklar sina fordon där endast en komponent är mobileyes prylar gör?

Mobileye bygger inte bilar. De har inte uteslutande sin flotta.

Eftersom du verkar intresserad så tycker jag att du ska försöka sätta dig in i de olika utvecklarna och deras strategier. Länk: REM™ Gives Our Autonomous Vehicles the Maps They Need | Mobileye Blog

By contrast, Mobileye’s Road Experience Management™ (REM) system draws data from the masses of cars already on the road equipped with our cameras and chips. The fully anonymized data is uploaded to the cloud in small packets and processed on a continuous basis to create the Mobileye Roadbook™ – a database of highly precise, high-definition maps by which our AVs will be able to drive in the not-so-distant future.

Jag förstår inte vad du vill säga med att dra upp en av mobileyes produkter?

Mobileye säljer mer produkter än bara REM…

Än en gång, sätt dig in i utvecklarna och deras strategier. Läs också citatet ovan igen. Mobileye kommer använda data för deras egna robotaxis. Det var en av anledningarna till att Tesla och Mobileye gick skilda vägar.

Inte uteslutande, de säljer ju bl.a. funktionerna till VW.

Jag tror att de har en vision only-approach också samt lidar.

Vill ändå påstå att jag har en del kunskap i det här ämnet. Viktigt att ranka för att jag ligger ganska tungt i Tesla ekonomiskt (från investering från 4-5 år sedan) så det gör att jag inte har sålt av allt ännu.

Det är imponerande men tror ändå att Tesla kommer konkurrera ut samtliga tillslut ändå

1 gillning

Mobileyes huvudstrategi är HD-kartor+vision. De har inte tillräckligt kraftfull hårdvara vad det verkar för att kunna skapa ett lika detaljerat vector space i realtid som Tesla utan använder HD-kartor istället tillsammans med kameror. Sedan verkar de även helgardera delvis med lidar och annat men det är inte huvudspåret.

Grattis till investeringen! Jag har en del jag med. Jag avsåg inte dig med kommentaren. Ursäkta om det kunde tolkas så.

Ja Tesla är de enda som redan idag bygger tillverkningskapacitet för galet många robotaxis. Ingen annan utvecklare har ens en prototyp färdig. Skulle Tesla lyckas i närtid så kommer de kunna äga robotaximarknaden globalt under rätt lång tid framöver.

Många kloka svar i denna tråd!

Själv så tror jag på Tesla då de påminner lite grann om Apple innan de exploderade. Har ingen fakta att backa upp detta med, bara en känsla jag får.

Äger både några Tesla aktier (som har gjort fina vinster) och funderar starkt över att införskaffa en Model Y, så jag är på sätt och vis såld.

Dock så är dem övervärderade, det råder inga tvivel om det. Deras framgång är också kopplad till Elon Musk, så om han skulle mot förmodan försvinna så skulle förtroendet för bolaget sjunka garanterat.

Hur man ska se på dem dock…
Elon säger själv att de är ett “robotics company in a way” och jag kan hålla med honom om det :wink:

Vi får helt enkelt hålla med varandra om att vi tycker olika här helt enkelt, jag kan inte övertyga dig och du kan inte övertyga mig. :slight_smile: Endast framtiden får utvisa vem som hade rätt. Vill bara visa den här filmsnutten som jag såg här om dagen. Jag är i alla fall väldigt imponerad, speciellt när den kör om lastbilen på 0:44, samt filbytena på slutet.

Ha det fint! :smiley:

Tack, jag förstår, ingen fara :slight_smile: Det är ändå lite stressande, har inte superhög inkomst och mina besparingar fladdrar upp och ner, kan förlora flera månaders inkomst på några dagar. Det gäller att vara kylig, men kan också ha comfirmation-bias på tesla, därför är det bra att diskutera mycket och se om man kan lära sig något som man inte visste.

1 gillning

Sannt! Grejen är dock att sådana här bolag alltid är övervärderade, Apples PE tal var förmodligen väldigt högt 2007 med. Men kanske inte lika hög som Teslas nu :grimacing:

Vändningen hos herr @janbolmeson sedan han blankade Tesla är spännande att skåda…

Jag förstår faktiskt inte vad du vill säga med att visa filmsnutten? Jag har redan klargjort att jag förstår inte vad det har för relevans att titta på vad en part i en jämförelse presterar.

Alltså jag kan omöjligen jämföra Tesla med andra biltillverkare genom att bara titta på Tesla.

Väntar och väntar på att någon ska kommentera nyheten att Hertz biluthyrning har lagt en beställning på 100 000 stycken Tesla model 3. Någon fördel måste ju Hertz se i beställningen?

Eller kanske någon vill lämna en kommentar angående över att Michael Burry verkar ha gett upp sin blankningsposition på Tesla-aktien.

Läste det också. Det som jag tycker är så magiskt är att ordern är på typ 4-5 miljarder USD men hoppet i värde i aktiekursen var typ 100 miljarder…

Återigen fallerar jag i “hur kommer marknaden bemöta det” och utgå från “hur borde marknaden bemöta det” gör misstaget att återigen utgå från mig själv. :man_facepalming:

1 gillning