Tesla model 3 som familjebil

image

Hade jag inte haft hund hade jag en sån till en TM3. Vanlig syn i Norge.

Jag bettar emot, trots att jag bara ägt en av bilarna (Model 3)!

:slightly_smiling_face:

det spelar ju mindre roll hur många liter som går i, en sedanlucka är jämförelsevis skitkass att lasta i om man ska ha med något lite mer skrymmande. Men visst, Model 3 är större än vad den ser ut (och V60 är nog faktiskt tvärtom, mindre än vad den ser ut. Det var länge sen Volvo var kung på lastutrymme).

Jag har elbilar själv men kör fortfarande takbox.
Att norrmännen gör nåt betyder inte att det är bra. De äter t ex brunost.

En googling senare:

”Bakbox i stället för takbox kan förlänga din bils räckvidd med upp till 20 procent” Tteknikens värld feb. 2023)

Heia Norge!

Ja, grattis till dina googlingskunskaper.
Alla takboxar drar inte ned räckvidden med 20%…
Man behöver inte heller begränsa sig i bredd/längd.
Man behöver inte blockera bagageluckan eller mecka med en tung fällbar box.
Man behöver inte kladda med extra meckig parkering och backning in till laddstolpar.
Man behöver inte sätta backsensorer och andra säkerhetssystem ur spel.
Man har dragkroken tillgänglig om man händelsevis behöver slänga på en cykel eller släp en kort stund.

Köpte brunost när jag var i Norge sist. Nja, jag tror mer på bakboxarna än osten…
Men att bakboxen skulle förlänga räckvidden måste jag dock betvivla starkt. Adderad vikt och volym borde väl sannolikt kapa räckvidden med några %

Ja det är klart att bakbox inte förlänger räckvidden men det är ännu värre med en massa grejer på taket. Åtminstone om man inte har en väldigt låg och aerodynamisk takbox.
Jag kör med låga och slimmade aeroräcken och en låg takbox som är något urfalsad så den ligger väldigt tajt mot bilens tak. Har gjort ett antal långkörningar och förbrukningen verkar stiga med 7-8%. En stor box monterad på standardräcke ökar förbrukningen betydligt mer, säkert det dubbla.

V60 har ju verkligen inget fantastiskt lastutrymme. Men VDA liter är ett kasst mått för att mäta särskilt kombibilars lastutrymme, då det som sagt endast är upp till insynsskyddet. Vem köper en kombi för att lasta så? För en hyfsat lådformad kombi kan du nog nästan dubbla det.

2 gillningar

Jimmy uttryckte att en V60 CC rymmer mer än en Model 3. Jag tror det är tvärtom.

Jag svarade inte på vilken av dem som är enklast att lasta.

Jag tror faktiskt också en Model 3 rymmer mer. Om du typ fyller den med frigolitpellets eller vatten eller annat lättpackat och utnyttjar baljan under golvet samt frunken. I praktiken blir det ju till att trycka ner allt i mjuka påsar om man behöver maxa.
Vill man packa i rektangulära väskor som en civiliserad homo sapiens så vete fan om inte Volvon är bättre ändå.

Jag såg den här bilden i Tesla Model 3 gruppen på Facebook. Tog mig friheten att göra delar av bilden suddig för att kunna dela den här men så här lyder texten till bilden:

Det var på håret att packningen gick i en Ford Galaxy i London (förvisso med en extra person) men i Teslan gick det galant tillsammans med tre personer!
Frunk, trunk-låda och trunk rymmer förvånansvärt mycket!
(Orginalplanen var att en av oss skulle få åka kommunalt hem)

De glömde skriva att det tog 45 minuter att lägga det Tetris som krävdes för att få in allt det där… :joy:

1 gillning

Jag som vill ha stort bagageutrymme avskyr att leta just detta. Då det verkar som att bagageutrymme är helt ointressant för alla då mått är direkt av omöjliga att hitta…

Tesla model 3 från teslaforum (ingen aning om sanninghetshalten):
Alla mått LxBXH
Bagageutrymmet: 97x95x45 = 420 liter
Bagagelådan: 60x40x27 = 65 liter
Frunken: 70x40x20 = 56 liter
Totalt 541 liter.

V60 CC från Volvos hemsida:
103x106x64= 700 liter

Sen skulle jag säga att för min del som ska lasta in barnvagn plus hundbur på regelbunden bas så föredrar jag ju ett stort utrymme före 3st.

Va!
Kan inte hunden ligga i frunken? :joy:

Nej det gjorde inte jag heller. Jag tror också att en v60 rymmer mer än en model 3, om man räknar med hela lastutrymmet. Men poängen var att litermåttet som redovisas inte inkluderar lastutrymmet ovanför insynsskyddet i en kombi, vilket gör att måttet i princip blir värdelöst som jämförelse med andra biltyper.

Som Jimmy skriver nedan så blir bagagemåttet (utan något utrymme under bagagegolvet inräknat) 700 l för kombi med relativt litet bagage som v60, mer än alla utrymmen kombinerat i en model 3.

Jo, fast Jimmys uppgifter om Model 3 verkar skilja från Teslas officiella uppgifter med mer än 100 liter.

Enligt detta lastar den 649 liter:

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_jo/GUID-56562137-FC31-4110-A13C-9A9FC6657BF0.html

Så om Jimmys uppgifter om Volvo stämmer (kan man nog inte lita på) så vinner Volvo då.

Anyway så lastar Model 3 mycket, men som sagt bytte jag själv till Model Y för att få ännu mer utrymmen.

Hoppas TS får nån hjälp här.

Man får också se upp med jämförelser från amerikanska sidor, för jag tror de har en annan mätstandard för bagagevolym. Det ska inte vara lätt…
Men man kan ju konstatera att ja, en V60 har större bagage än en Tesla M3, även om man plussar ihop alla delvolymer i teslan. Men en Tesla M3 har helt ok bagagevolym för biltypen mellanstor sedan.

Ja jag gick enligt denna, tyckte jag var rätt tydlig med att jag var skeptisk till källan (såg däremot inte videon utan gick på att de siffror i inlägget nedanför):
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=17626

Sen gick jag enligt denna för V60 CC
https://www.volvocars.com/se/support/car/v60-cross-country/article/abebdb7995733950c0a801516957f53d

Som jag skrev tidigare så är det ju inte direkt enkelt att hitta källa på detta när man behöver leta sig in i manualer. Såg även att de lustigt nog för Teslan har angivit 97x95x45 som 420 liter då det är 415 liter…

Hur de kommit fram till 649 liter är jag också nyfiken till varför skriver de inte vilken norm de mäter i? Tesla är ju amerikanskt så min gissning är att de använder sig av SAE som ger ett högre resultat då de använder mindre “klossar”. Alltså ett ännu mer meningslöst sätt att mäta volym på.

Alla vet att bagagevolym mäts i antal flak öl.

2 gillningar