Hej!
Hade nästan bestämt mig för model Y som nästa tjänstebil.
Mest pga dess praktiska egenskaper. Utseendet gillar jag inte, jag tycker att det är Teslas fulaste modell utan tvekan.
Men så kom ju en uppdaterad version av model 3 nu och den är ju riktigt snygg! Men frågan är om den är för liten för en familj med 2 vuxna och 2 barn i 10 års åldern.
Tänker på semester resor, nån enstaka tur till fjällen osv. Räcker bagageutrymmet? (Jag har en takbox liggandes vid behov)
Någon som har model 3 som familjebil och kan komma med lite erfarenheter?
Tack
W
Vi hade en i tre år, från det att barnen var 11 respektive 14 år och tre år framåt.
Många fjällturer, ofta med takbox. Den rymmer rätt så mycket. Inga problem. Fin bil. Men det kanske beror på vilka utrymmen man är van med innan. Vi kom från Passat kombi och saknade inte direkt utrymmena därifrån.
Med det sagt så var det ändå ett väldigt lyft utrymmesmässigt mm när vi sen bytte till Model Y.
Vi har haft en del semesterresor med två barn i 7-årsåldern. Senast 2,5 v i Europa. Har funkat bra. I stort sett samma packvolym som vår bmw 5-serie utan lastgaller vi hade innan eftersom det finns ett “badkar” under lastutrymmet, frunk och plats på mittplatsens golv. Men mjuka väskor rekommenderas.
Edit: såg att lastutrymmet var 10% större i faceliften vilket var förvånande. Har inte sett någon bild från lastutrymmet men yttermåtten har ju inte ökat baktill.
Det beror ju på vad man är van vid och vad man har för behov. Vi är iofs tre i familjen och åker mycket på grejer som kräver lite packning (fiske, skidor, trekking etc) där en sedan inte hade funkat. Är man ok med att packa i mjuka påsar och kompromissa med utrymmet så visst.
Jag håller med dig om att facelift Model 3 ser snyggare ut än MY men det finns ju även andra bilar än Tesla…
Vi hyrde en model 3 för resa 100 mil så sent som förra helgen för att testa just det med tre barn (en i bakåtvänd på mittensäte, en i bältesstol fram och en utan stol). Gick bättre än förväntat och då hade vi ändå paraplyvagn med samt tog en Ullaredshandling på vägen hem. Kommentar från frun som satt i baksätet var: “lite mer plats än i vår vanliga (passat)”
Bakluckan rymmer mycket men är lite svår att lasta effektivt pga låg höjd. Det som funkade bäst för oss var långa/smala saker i botten, hårda väskor ovanpå det och sen stuva mjuka väskor och påsar i vrår som blev över.
Vi har haft en id3 förut och jag blev positivt överraskad av skillnaden i räckvidd, hade förväntat mig ungefär samma eftersom det var model 3 utan stora batteriet vi hyrde men det var märkbart bättre.
Y är mycket mer praktiskt men så ful. Ska man slanta upp ~600 tkr så vill man ju ha en bil som ser anständig ut. Jag har aldrig gillat känslan av suv heller men det finns ju andra aspekter t.ex lätt insteg osv som man kan värdera olika högt.
Vi använder den som familjeproblem utan problem. Barnen är 9 och snart 12. Har åkt på lite mindre resor nu över sommaren utan problem med utrymme. Sedan är ju behoven olika för olika familjer så klart.
När vi valde vår förra bil, valde vi en större kombi just för att kunna åka på någon “enstaka tur till fjällen”. I efterhand tycker jag det blev en felprioriteting. Det är smidigt just under fjällveckan men i övrigt var den bara bökig. För stor och klumpig i stadsmiljö där vi tillbringar vår vardag. Skönt att ha gått över till en sedan nu.
Vi har inte åkt på fjällresa ännu så får väl se hur det går i vinter. Vi har tänkt att köpa avtagbara boxar till frunken och den nedsänkta delen i bagaget så att man kan packa de mer effektivt. Blir lätt att man packar allt i väskor hemma som lämnar stora luftglipor mellan sig.
Har man takbox ser jag inga som helst problem. Dock hyr vi skidor och pjäxor så slipper konka upp allt det där. Ska man ha med egna pjäxor utan tillgång till takbox blir det nog svårt att få plats med allt.
Japp. Främst för att det är en kortare bil. Mycket lättare att fickparkera och i vårt förra garage kunde man nu svänga in direkt för att komma in till vårt parkeringsområde. Med kombin var man tvungen att svänga, backa en bit, sedan köra vidare. Kombin kändes bara som en bil med onödigt mycket utrymme för vår familj i alla andra förhållanden än just skidresan.
Exakt i samma situation. Tog på mig “praktiska pappamössan” och bestämt mig för en MY menden är ful hur man än vrider och vänder. Nya M3 blev ett rejält lyft.
Har idag V60 CC och per automatik tänkte jag att det blir mindre utrymmen med M3 men döm av min förvåning när jag tittade på specen som visar att M3 har lite mer baggage volym än V60.
Beställde omgående även om själva “baggage intaget” är mindre och mer svårlastat i M3 än V60.
Hej,
Tesla Model 3 har bra utrymmen i kupén. Bagaget är inte det största men fungerade bra för mig och mina barn när vi hade en. Men största skillnaden förutom det större bagageutrymmet i Model y är att den är lättare att lasta och leva med om man behöver bagaget dagligen pga den bättre baggeluckan jämfört med Model 3.
Tycker du Model y är ful så vågar jag nog gissa att även Model y snart kommer att få liknande uppdateringar som nya Model 3 nu har. Svårt att säga om hur länge så klart.
3 är rymligare än man först tror. Det är lite låg takhöjd bak men det lär inte dina barn lida av de närmaste åren. Den rymmer mer än man tror men man är begränsad av att hålet är litet. Y är gigantisk när det gäller utrymme. Tänk på att 3 har rejält längre räckvidd vilket gör skillnad. Jag har min tredje bil nu och mina barn är i stort sett fullvuxna och det räcker till för oss men det blir ju fullt till fjällen och takbox är ett måste. Men vi har alltid klarat oss med små bilar och gillar sedaner. Extra bagaget kommer från att subben bak är flyttad från sidan till hatthyllan.
Haha, måste ändå rycka ut till MY:s försvar. Jag är väl en av få som faktiskt tycker den är ganska snyggt.
Är också sjukt nöjd och har väl faktiskt inte träffat på någon MY-ägare som varit missnöjd med den. Men håller med om att den nya 3:an verkar lockande.
Ja, jag gjorde en ytterst ovetenskaplig jämförelse mellan två olika bilmärken. Hur som helst kändes det alltid som att vi hade onödigt stor bil. Vi valde bil baserat på hur vi använde bilen 2% på året snarare än de andra 98%. Nu har vi gjort tvärtom.
Faktum är dock att vi nog har mer utrymme i Teslan om man räknar i rena liter när man inkluderar frunken. Vår kombi var en PHEV så elmotorn tog upp en hel del plats där bak.
M3 var ju helt klart roligare o köra, ligger mycket bättre på vägen o gungar inte lika mycket.
MYP var dock mycket större intill och de kändes lyxigt o ha så mycket plats överallt, kände nog att den var på gränsen som barnfamilj. De hade säkert gått men just nu så hoppar frugan bak en hel del till barnen under färdens gång och ser inte att de ska vara möjligt att kunna sitta en vuxen där bak med två barnstolar.
Vanliga Y är inte snygg men MYP är riktigt häftig, lägre och snygga fälgar.
Hade nya 3:an bara haft en blinkersspak så hade den kunnat vara något, men nu blir den inte trafiksäker att användas i rondeller när den leker “gissa var knapparna är nu”.
Nja det är inte så att du jämfört V60 CC VDA mått som bara är till insynsskyddet? Behöver man lasta mer så brukar man ju lasta till taket så nog rymmer en V60 CC mer än en Model 3. Är jag nog villig att betta pengar på utan att ha ägt någon av bilarna