Tesla: vikten av att skilja på företaget och investeringen

Så då har vi två exempel på hur det kan gå och kan snabbt konstatera att vi vet inte. Vi kan göra mer eller mindre kvalificerade killgissningar dock. :slightly_smiling_face:

Å ena sidan är Elon och Tesla pionjärer. De har ett försprång som de är måna om att behålla. Men samtidigt är det som tar emot med Tesla för mig ffa Elon själv. Avståndet till resterande delen av bilindustrin krymper så sakteliga och Tesla utökade inte avståndet när de slopade sensorer till förmån för kameror. Som de dessutom backade ifrån i slutet på förra året?

För att ta ett exempel.

Blackberry var ju pionjärna för smartphones! Alla såg att smartphones var det som gällde i framtiden.

Så Tesla kan ju gå precis samma väg som blackberry…

Det låter bra. Det betyder isf att Tesla förväntas tjäna svinmycket pengar!

Vilket fortfarande inte indikerar om det är en bra eller dålig investering relativt fossilbilbolagen…

Bara halva ekvationen.

Ska det vara en bra investering behöver priset på aktien vara lågt relativt förväntad framtida intjäning.

Detta får mig att tänka på Bufferts “cigarbutt approach” som kan hade tidigt i karriären. Som jag förstod det så övertalad Munger honom till att hellre köpa ett fantastiskt bolag till ett rättvist pris än ett rättvist bolag till ett fantastiskt pris.

> Warren Buffett famously quotes Munger, “Forget what you know about buying fair businesses at wonderful prices; instead, buy wonderful businesses at fair prices.” This would alter the approach Berkshire’s investment, but likely ensured the long-term success of the conglomerate.

-https://www.nasdaq.com/articles/how-to-buy-stocks-like-warren-buffetts-right-hand-man-charlie-munger#:~:text=Warren%20Buffett%20famously%20quotes%20Munger,term%20success%20of%20the%20conglomerate.

1 gillning

Du är fast i fallgropen “a good company is a good investment”.

In fact, there is a premium that says that higher-priced stocks earn lower returns than lower-priced stocks and value stocks. We unpack several papers that explore the concept that it is the lesser-known companies that tend to have better returns. We also get into how growth extrapolation, the skewness effect, and the big market delusion plays into the good company is a good investment fallacy.

1 gillning

Kanske, men jag har inte köpt Tesla för mer än 139 dollar i snitt. Och är i övrigt rätt nöjd med mina 15-16 % cagr de senaste tio åren.

Ditt inköpspris är helt irrelevant sett till om det är en bra eller dålig investering f.r.o.m. idag. Det påverkar inte bolaget eller din avkastning f.r.o.m. idag. Likviditeten i Teslaaktien är definitivt hög nog för att du ska kunna gå ur din position på måndag.

Ja absolut, jag förstår vad du säger. Jag har säljtriggers för hela oktober. :slight_smile:

Men jag får inte gå ur hela positionen för snabbt, det går emot mitt heliga regelverk.

Vet du vad LF global index (indexnära) haft för CAGR de senaste 10 åren?

Absolut. Jag brukar rekommendera globalt index till alla. :slight_smile:

Oh. 14,56%. Bra skit.

Vilket är bättre än både Spiltans Investmentbolagsfond och AMF Småbolag. Skön splash med vatten i ansiktet.

Hur mycket är det då?

Edit: @Fotbollsgras hann före.
Alltså 14,56% efter avgift. Antar du inte räknat in ditt courtage :slight_smile:

Jag tycker egentligen inte att en jämförelse med index är så intressant i frågan.

Med mitt inlägg ville jag i alla fall höra ur ett lekhinksperspektiv varför man inte skulle lägga fler ägg i fossilbilskorgen med tanke på datan jag presenterade? Om man nu ska spekulera i enskilda aktier som Tesla.

Noterar exempelvis vad jag skrev i december 2021 om Tesla. Tycker jag hade en bra fråga för än så länge har den klivit ner till P/E ~70 :slight_smile:

Inte jag heller. Poängen var att detta var ett icke argument för Tesla ens de senaste 10 åren.

Vad gäller lekhinken så tycker jag ju att man bör göra en faktiskt värdering av tillgången man köper och jämföra med marknadens värdering. Om man ser en framtida avkastning som är långt mycket bättre än index projecerade, jag då kan man ju ta ett bett. Men att inte göra en egen värdering och jämföra den med marknadspris är bara dumdristigt.

När du skrev det så kollade jag LF och kunde inte låta bli att posta när jag såg att den slog både Spiltan och AMF. Jag behövde se det. Jag är en av dem som tycker om IB utan att kanske själv förstå varför.

Nu är jag nog redo att släppa min sista FoMo faktiskt. :joy:

1 gillning

Statliga subventioner?

OK, jag ser ingen monopolsituation för fossilbilstillverkarna så tror inte det kommer spela ut på samma sätt alls. Tror det kan bli rätt tragiskt kortsiktigt, med tanke på arbetslöshet.

Tror du det finns någon annan än redan etablerad tillverkare av fossil eller hybridbilar som kommer börja med fossilbilar?

Här är en ganska intressant artikel om värdefaktorn och järnvägsbolagens historia.