Tessin utlåning mot ränta

Vad tänker ni om Tessins plattform för att låna ut pengar mot ränta till fastighetsutveckling i Sverige och Finland? Diversifiering mot börsen. Någon som kanske redan håller på?

Jag har bara hört om strul med Tessin, försenade projekt etc.
Dessutom är det möjligen en ”diversifiering” mot börsen i stort men inte mot fastighetsmarknaden.
Om man som jag har en stor del av mina nettotillgångar bundna i en belånad villa, och dessutom äger en hel del aktier i olika fastighetsbolag, så räcker det med exponering mot sektorn för min del.

1 gillning

Tack. Bra att veta om strul etc.
Tänkte att dessa projekt handlade om små bolag som inte finns på börsen och därmed sprider riskerna. Men förstår att vid dåligt fastighetsklimat kanske även dessa projekt kan gå sämre och bolagen få problem.

Har själv bostadsrätt och kontanter som naturligtvis är en del i diversifiering. Dock inga specifika fastighetsaktier eller fondandelar. Vill hitta något helt annat än detta och börsen.

Tessin tar hand om de lån där långivaren fått nej I banken. Skall du satsa i Tessin så se det som en chans/riskplacering. Men visst de flesta projekt går bra, men går det snett kan du förlora allt.

1 gillning

Finns redan en tråd där jag redovisat mina projekt hos tessin, huvudpoängen där är precis som på alla andra investeringar att satsa på flera olika projekt, istället för att gå all in på ett…

Läs igenom tråden, sedan dess har ytterligare några projekt jag varit med i återbetalats.

1 gillning

Jag har på några år totalt haft 15 investeringar på Tessin och 13 av dessa har utbetalats utan större problem (ett blev försenat någon månad). Ett av dem misslyckades helt, men ska enligt uppgift ha blivit sålt nu och jag kommer att - om det går vägen, första försöket misslyckades - få tillbaka 80% av insatsen. Dock inte ett öre i ränta, trots att det gått flera år.

Det andra ej lyckade blev försenat nästan från dag 1. Uppskjutet och uppskjutet igen och diverse förfaranden. Räntan tickar på och när nu uppe i nästan totalt 50% av investerat belopp. Jag har mycket svårt att tro att detta kommer att ros i hamn.

Det jag inte gillar med Tessin är att de ALDRIG har några svar via kundtjänst. De hänvisar alltid till den information som redan finns på de olika projektsidorna. Därför får jag aldrig veta något om huruvida det är realistiskt att jag kommer att få tillbaka pengarna i det försenade projektet ovan.

Jag har successivt flyttat över alla pengar till Kameo, som sin bristande plattform till trots verkar sköta lånehanteringen bättre. Dessutom ingen risk att hela räntan brinner inne eftersom de betalar ut varje månad. (Men det innebär ju inte att alla risker är borta).