För er som är gifta men har eller kommer ärva enskild egendom:
Är det vanligast att gifta makar skriver ett gemensamt testamente utifrån en gemensam plan ? Alternativt, är det vanligare att man skriver var sitt för sin enskilda egendom och inte lägger sig i så mycket i hur den andre gör ?
Intressant frågeställning. Om jag förstått min egen tråd rätt slutar den enskilda egendom att vara det vid ens död. Vilket borde resultera att den som lever får förfogande rätt frams till att denne dör och då blir det barnet som ärver utan förbehåll? .
Men ett till exempel på varför man ska ge fan i att villkora sitt arv då det lätt skapar mer problem än det löser.
Inte riktigt. Som jag fattat det är det en liten skillnad. Det är en del som är giftorättsgods. Det går igenom en bodelning och sedan ärvs det. Enskild egendom går inte igenom bodelningen, istället kan det testamenteras bort av ägaren till egendomen. Om detta inte testamenteras bort så ärvs det iofs tillsammans med resten och ingår då i “kvarlåtenskapen”.
Du ser man lär sig något nytt varje dag. Men har noll koll på detta så denna tråd kommer jag följa med stor nyfikenhet. Allt jag vet är att det är onödigt komplicerat och att konstruktionen äktenskap bör stå över. Just för att förenkla och möjliggöra förutsägbara utfall.