Tidig tjänstepension hjälp

Hej
Funderar på att ta ut min tjänstepensin vid 59 år och investera pengarna i fonder varje månad. Är nu arbetslös med aktivitetsersättning och en osäker sjukdomsdiagnos. Har ingen efterlevnadsförsäkring. Sambo med bra inkomst. Kapital på 600 tkr på sparbok med ränta. 300 tkr i fonder, räntor, guld och råvaror.

Tjänstepension blir ca 22 tkr innan skatt i fem år. Tanken är att leva på sambons inkomst och investera tjänstepension. Detta då jag inte vet hur min hälsa är om 5 år. Då går detta investerade kapitalet till min sambo i alla fall. Frågan lyder: om jag lever längre än jag tror, blir det då en förlust för oss? Tänker att fonderna genererar en avkastning ändå som kan komplettera övrig pension som då tas ut vid 63 år.
MH

Hej Marie, Beklagar sjukdomsbilden. Det är tyvärr jättesvårt att säga något. Därför skulle jag rekommendera att ta kontakt med någon som t.ex. Anders Kollberg på Kollberg och Enqvist. De kan hjälpa till med en pensionsplan och pensionsprognos anpassad till er situation.

Beklagar din situation & håller tummarna :crossed_fingers: att du blir fullt frisk snart igen!

Det kan nog vara läge att ta hjälp från en oberoende rådgivare som Jan beskrev ovan.

Nedan några av mina tankar som du kan ta med i din beslutsprocess med eller utan oberoende rådgivare …

Först tycker jag du ska kontrollera om din tjänstepension verkligen inte har så kallat efterlevandeskydd. Många har det utan att veta. Ring bolaget och kolla.
Om du inte har det så kan det vara smart att ta ut pengarna och investera sidan om.
Om där är efterlevandeskydd så kan du låta den stå men kolla så att din sambo verkligen står som mottagare av pengarna om det värsta händer :cry:

Behöver ni pengarna nu, eller vill ta ut den för att göra kul grejer nu när ni kan, så kan du ju ta ut dem ändå oavsett efterlevandeskydd eller ej.

Så länge din inkomst (a-kassa + pension) inte är över brytpunkten för statlig inkomstskatt (drygt 49 kkr/månad) så kan du egentligen lika bra ta ut den och sätta i fonder på ISK. Klart att din pension senare blir lägre eftersom du redan tagit ut denna tjänstepension men pengarna finns ju då på din ISK. Så länge din inkomst är under brytpunkten så spelar det inte så stor roll om du tar ut dem eller ej. Du drabbas inte så hårt skattemässigt.

Hoppas det hjälper & lycka till! Hoppas på det bästa!

1 gillning