Exemplet:
Jag flyttar in i päronens hus då dom flyttat till ett nytt hus men har det gamla kvar, jag hyr då huset av dom. Huset är i princip orört sedan dom köpte huset (ca 25 år sedan) och nu när dom har flyttat så kommer dom inte vilja lägga pengar på att renovera det gamla huset.
Jag frågar om jag kan få renovera lite saker, typ golv, kanske något badrum, och sedan när jag flyttar ut så säljer dom huset och jag får pengarna tillbaka för renoveringskostnader.
Om huset är värderat till 1MSK och jag lägger 200TSK på renoveringar. Jag flyttar och dom säljer för 2MSK då huset ökat pga. renoveringar, då borde jag kunna be om mina renoveringskostnader + värdeökningen i procent på mina 200TSK?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Kan och kan. Allt går ju att avtala.
Men om detta känns komplicerat att ta upp med dina egna föräldrar, så är det inget mot situationen som kommer uppstå i efterhand om ni inte är tydliga nu.
Har du dessutom syskon så riskerar det att bli än kletigare.
En variant skulle ju kunna vara att du på något sätt försöker köpa huset, om du nu har en så vidlyftig budget för renovering?
Ja jo såklart ska allt vara på ett skriftligt avtal, frågan kanske är mer om det är rimligt att kunna be om det. Tänker att det skulle kunna bli en win-win situation, dom får en större värdeökning och därmed mer vinst och jag får en bra avkastning på min satsade peng.
Några syskon behövs inte räknas in.
Köpa har varit en tanke det också men då försvinner också en del från renoveringsbudgeten
Förstår inte logiken i resonemanget här. Hur ska det vara möjligt att reda ut hur stor andel av köpeskillingen som utgörs av renoveringskostnaden? Hela tankesättet verkar bakvänt.
Utgå från värdering i dagensmarknad är väldigt osäker. Hur gör du om det inte går upp i värde eller att huset säljs under värdering efter du har renoverat. Ska dina föräldrar betala tillbaka en andel av din renoveringskostnad då?