Tillräckligt billigt för att köpa global indexfond?

Jag håller mig till taktiken att ”fortsätta köpa” i form av månadssparande i global indexfond.

Frågan är nu när det är tillräckligt billigt för att öka sparandet i tex LF Global Indexnära givet det forskningen säger om börsen ? -10%, -20%, -30% ?
Tanken är att använda belåningen på Avanza till 0% ränta upp till max halva utrymmet.

Tacksam för alla idéer och funderingar !

1 gillning

Forskningen har visat rätt tydligt att det inte går att köpa in sig vid rätt tillfälle och tjäna på det rent statistiskt.

Alltså är alltid bästa köptillfälle så tidigt som möjligt och näst bästa idag.

9 gillningar

Bästa tillfället för 20 år sedan. Näst bästa idag…
Har för mig det handlade om kinesiska träd, men det funkar nog på fonder också :grin:

Skämt osido. Sluta marknadstima och köp på som vanligt…

3 gillningar

Det går dock öka riskjusterade avkastningen genom marknadstajming,
precis som att det går att öka riskjusterad avkastningen genom att mixa
t.ex aktier och räntor i en portfölj.

Den jag menar är relativt tydligt forskningskonsensus är om man samtidigt ska behålla samma avkastningsnivå (som ren aktieallokering).

Alltså det blir lägre risk och lägre avkastning genom metoden. Bara att risken kan sjunka mindre. Jag föredrar tillgångsdiversifiering för att lösa det problemet, om inte annat leder det till lägre transaktionskostnader.

Jag håller i praktiken med.
Men det är en intressant artikel imo.

Tanken var inte att försöka pricka botten, för det går inte. Min fundering är snarare vad som är tillräckligt billigt för att skotta in extra pengar.

Det är aldrig statistiskt bra att vänta.

Därmed är det alltid i detta nu rätt att köpa. Oavsett om man är på en topp eller inte.

Alltså skyffla in pengarna imorn! Bästa tillfället hade varit att skyffla in så fort du hade möjligheten. Näst bästa är imorn.

3 gillningar