Tillval vid köp av nyproduktion

Hej

Vi har anmält oss för att köpa nyproducerat parhus. Just nu fullt upp med att välja tillval.

Någon här som har erfarenhet av värdet av tillval vid ny bostad? Några fällor man ska passa sig för där du betalar väldigt mycket pengar för något du enkelt löser själv efter inflytt?

Kan banken ställa sig på tvären gällande tillval eller blir det bara en del av köpeskillngen som du ändå lånar till?

Önskar en go söndag

En viss försiktighet tillrådes. Åtminstone på min tid var det här som byggherren fläskade på rejält. Marginalerna på tillvalen var oftast betydligt högre än på själva nybyggnationen.

Därmed inte sagt att det alltid behöver vara så.

1 gillning

Fick rådet av en klok hussäljare att ”kosta på det som inte byts ut och planera flexibelt”.

Dvs isolering, värmesystem, trapp, läge, takhöjd, takkupor, elystem, trådbundet larm, skorsten, förvaringsrum osv. Där det blir dyrt att byta ut eller något som man sällan ändrar i efterhand.

Kök, badrum, tapeter, vitvaror osv byts ändå ibland. Dels pga ändrat mode och ibland av funktionella skäl. Så där sitter man inte lika ”fast” i sina val.

Sen planera för ”öppen planlösning” och sätt sen i extra/fler väggar i efterhand. Då finns färdiga konstruktionsavväxlingar på plats, elsystem/VA mm är inte i vägen om man vill öppna upp senare osv. Gör en smart fönsterplacering så framtida rumsförändring underlättas. Önskad läge på huset och planlösning skiljer ofta mellan inga/små/tonåringar/utflugna barn.

Tyvärr fokuserar många tvärt om. Fokuserar på någon slags tänkt planlösningen för stunden, tapeter, kök, utseende osv för det är de roliga grejorna som ”syns”, där man heller inte är/vill sätta sig in i de tekniska bitarna i ett hus.

Det hör gör också att det gärna bör få ta TID att planera och sen bygga sitt hus. Där de flesta vill skynda på så mycket det går. Då blir det snabbt många beslut som måste tas samtidigt.

4 gillningar

Har bara köpt nyproducerad lägenhet, men gjort det tre gånger på 20 år.

Banken har inte varit något problem för mig, men se till att spara avtal/fakturor så att du kan använda tillvalen i inköpsbeloppet när ni säljer. Iaf för lägenheter blir det en skillnad på vad brf rapporterar och vad du faktiskt betalat innan du flyttar in.

Som tidigare svar så håller jag med om bilden att de förmodligen har bra marginal på tillvalen. Om det är ett helt område som byggs, så förstår jag samtidigt att det finns merkostnader i form av hantering och kanske inte lika bra rabatter som på standardalternativen som en enskild som renoverar inte har/ser. Så snåla inte på det som är svårt att åtgärda själv, fundera på det som är lätt och betydligt billigare att fixa själv eller lägga ut på hantverkare när ni bott något år.

Fundera lite på olika möbleringar och om det i så fall skulle behövas ett till el- och nätverksuttag någonstans. Kanske inte riktigt prisvärt, men blir snyggare och bättre än att lägga till i efterhand. Samtidigt tycker jag att det är dumt att dumsnåla med t.ex. vitvaror. Man bör kolla upp priserna (och då inkludera hemkörning, installation, bortforsling) för att få en känsla för hur stor skillnaden är. Men man vill ju kunna flytta in och trivas också utan att behöva göra alltför mycket de första 2-5 åren.

1 gillning

Tack för tipsen! Vi har också just tänkt att vissa saker som kan bli väldigt jobbigt att fixa i efterhand, exempelvis golvvärme, är ju bara att ta direkt.

1 gillning

En annan detalj när man köper nyproduktion är att man lär sig vad svensk byggnorm innebär i form av toleranser mm. Man får vara lyhörd för att det inte behöver vara 100% perfekt som om man hade gjort själv. Samtidigt måste man tyvärr ibland ligga i lite för att leverantören ska nå upp till byggnormen genom åtgärdande av besiktningsanmärkningar.

1 gillning