Tillväxtmarknader under denna tid

Lyssnade på en podd som idag handlar om bl.a. tillväxtmarknader ™.

Jag förstod inte allt. Men jag förstod det som att vi globalt står inför ett skifte. Senaste 10 åren har TM varit en turbo för tillverkning och utveckling. Där vi varit ”beroende” av Asien. Men senaste tidens kriser, Corona, kriget osv. Så har världen fått tänka om.

Det finns en tro om att det kommer satsas mer på lokal produktion inom Sverige, Europa och USA. Så att vi inte är lika beroende av Asien, Ryssland osv. Det går även hand i hand med västvärldens hållbarhetsmål.

Kan det vara läge att sälja av sina TM fonder nu framöver? Och bara satsa på DM?

2 gillningar

Tomas, jag har skrivit om detta typ i ett och ett halvt år, men det finns få här som vill prata om det. Nu finns det två iaf. :grinning:

Detta vad Ryssland gjort har redan lett till en slags bipolarisering, BRIC vs Väst. Gillar vi det eller inte. Vill vi medge det eller inte.

3 gillningar

Haha kul att vi är två då.

Ja det finns flera grejer i det. Jag tänker två teman:

• Det ena är kriget och att det är många diktaturer i TM. Att vi har olika syn på mänskliga rättigheter osv. Pengar i företagen går inte att spåra osv. Vilket i sin tur gör att vi inte vill vara så beroende av varandra. Kriget i Ukraina har varit en katalysator i detta.

• Det andra är att västvärlden förr eller senare måste minska sin konsumtion, framförallt från TM för att nå klimatmålen. Där vi måste bygga upp vår egen produktion som är högteknologisk och med mänskliga rättigheter osv. Kina är ju långt ifrån ESG milt sagt. Oavsett om man gillar ESG eller inte så kommer vi i framtiden vara tvungna att jobba ditåt.

Hur tänker du? Har du skippat TM i dina portföljer?

1 gillning

Jag tänker precis som du. Har tjatat just om diktatur, korruption, transparens, compliance, mänskl.rättigheter med mera.

Sen detta inlägg:

…har jag köpt ingen ny TM exponering och har sålt mina gamla TM räntor + aktiefonder. Har bara några gamla SPP Global indexfondandelar som innehåller lite TM.

1 gillning

Jag är nyfiken att höra vad ni säger om denna fond?

https://secure.msse.se/AMF/Web/amf/quicktake?id=0P0000HLO5&parentHost=www.amf.se&bundlev=F9CvoH1ogCSFqkrwDOlOVg%3D%3D

Det är mitt val för att få Japan och de mer mogna marknaderna i den regionen. Tyvärr finns det en del Kina i fonden, men det har jag inte hittat ett sätt att komma förbi. Tar gärna emot tips där.

Precis. Den innehåller en hel del Kina…

Vill du komma åt Japan? Det finns ju en del fonder med 100% Japan typ LF Japan Index. Vill du frångå sammansättning i MSCI World?

Spontant tänker jag att en fond som följer MSCI World, får med Japan, Australien osv. Skulle kunna ha den som grund och sen spetsa med de länder du är ute efter typ Japan.

1 gillning

Finns det inga svenska fonder som placerar i DJ Asia Pacific indexet?

Det innehåller Japan, Australien, NZ, Singapore, Hong Kong och Sydkorea.

1 gillning

Öhman Marknad Pacific A (MSCI Pacific ex Japan)

Och

LF Japan Index (Morningstar Japan Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select)

1 gillning

Tackar alla tre.

1 gillning

TM har egna marknader och ekonomier. Som snart kanske är större än DM. T ex Kina. Dessutom, hur många årtionden innan Kinas supply chains kan ersättas av länder i DM?

Jag tvivlar inte på att Kina kommer växa och gå förbi DM i vissa områden.

Frågan är dock om deras aktiemarknad någonsin kommer slå DM. Jag tvivlar. För att få en bra utveckling på börsen krävs transparens, bra rykte, bra resultat och att du kan följa pengarna i bolaget. Jag tror inte TM kommer gå om DM i fråga om det.

Sen tror jag att DM kommer vara mindre beroende av TM framöver. Med tanke på de geopolitiska spänningarna just nu. Vilket kommer påverka TM negativt.

TM har också stora problem med att uppnå ESG målen. Som oavsett om vi tycker om det eller ej, kommer tvingas in i framtiden.

DM kan nog ersätta Kinas supply chain ganska omgående. Det ser vi nu, med gaskrisen som uppstod. Idag har vi ingen gasbrist. DM kan lösa det. Men det kommer bli dyrare och innebära nya livsvanor. Men det i sin tur, går hand i hand med ESG målen. Det är ju inte sunt att vi konsumerar som vi gjort senaste åren, åtminstone inte hållbart.

Hur tänker du?

84% av Sveriges Import är från Europa. Resten är väl Kina och USA och några fler. Så helt beroende av Kina är vi inte.

Jag tror snarare på Europa istället för TM. Det är en marknad som kommer behöva utvecklas mycket framöver.

Blackrock tror på Kina det här året. Sen är de inte säkra på deras tillväxt 2024 och framåt. https://www.blackrock.com/corporate/insights/blackrock-investment-institute/economic-insights/2023/02/china-reopening-growth-spurt

Verkar som att man behöver appen för att läsa. Kan du köra en print screen?

1 gillning

Varför inte bara köra msci acwi och slippa fundera på vad som kommer gå bäst?

Japp, det är ett bra alternativ.

Men diskussionen handlar om man vill investera i länder som varken uppfyller demokrati eller ESG osv.

Majoriteten av alla globala indexfonder exkluderar TM. Kanske av en anledning.

MSCI ACWI köper ju allt. Det är typ bara Storebrand Global All Count som kör det indexet, men exkluderar ändå 1000 bolag. Samma gäller Handelsbanken Global Index Criteria.

Det blir en exkludering oavsett vad man väljer :+1:

1 gillning

Har uppdaterat länken i mitt inlägg till ett liknande inlägg. Tack för att du uppmärksammade mig på att de gömmer texter bakom en app.

1 gillning

Nya länken funkade fint. Tack

1 gillning

Njae finns en hel del fonder som kör ACWI index men med olika ESG versioner av det istället. Nedan är de två jag kunde filtrera direkt hos Avanza.

Handelsbanken Global Index
SEB Global Indexnära

Precis. Min poäng är att även i ACWI exkluderar en massa bolag.

Handelsbanken exkluderar 1000 bolag
SEB Global Indexnära exkluderar 1500 bolag.

Jag exkluderar istället hela TM. Blir mer tydligt vad som exkluderas då.

T.ex. DNB Global Indeks, exkluderar 56 bolag.

1 gillning