Tilta mot mer räntor

Jag hade för några år sen en portfölj som i stort var en RT portfölj. I den har jag större delen (fem sjundedelar) av mitt fritt tillgängliga kapital. Innan och i samband med Coronakrisen växlade jag över och ökade aktiedelen och guld och silver kraftigt, så jag frångick RT. Till slut hade jag under en kort period inga räntepapper alls i den portföljen. Men en hel del fysiskt guld och en massa silvergruvor.

Generellt har jag haft tur och någorlunda lyckats timea marknaden. Det tror jag inte på att jag kan egentligen över tid. Men det var svårt att låta blir att försöka när man såg en möjlighet.
Men nu har jag påbörjat en resa tillbaka till en alla väder portfölj som då åter ska ha en del räntepapper.

Jag har följt många diskussioner som varit här på RT forumet men är själv novis i det hela, men just nu viktar jag upp till 12,5% räntepapper. På längre sikt ska det upp mot 20 - 25%.

och jag väljer att ha:
2,5 % Realränte:
Danske invest globala realräntor - eller kanske blir det sen UBS ETF (LU) Bloomberg Barclays TIPS 10+ UCITS ETF (USD) A-dis UIMB

2,5% långa statsobligationer:
iShares Global Govt Bond ELLER kanske iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF

“Blandräntefonder”, men bland de längre jag hittat tidigare:
4% AMF Räntefond Mix -
4% SPP Obligationsfond

Främsta källorna jag har läst senaste dagarna är:

1 gillning