Time in market vs. timing market - barnsparande

Vi har tre barn, 8, 6 och 2 år gamla och tillsammans har det ett sparat kapital på ca 120 000 kr, fördelat på 50% global indexfond, 30 % ny teknik aktivt förvaltat samt 20 % Spiltan investmentbolag.
Målet är att de har ca. 100 000 kr sparat var när de fyller 18 år. Pengarna ska ses mer som en möjliggörare än att de får summan och sedan spendera den fritt.

Nu till frågan. Vi sparar 1500 kr/mån totalt till barnen (500 kr/barn) vilket med råge borde räcka till sparmålet och vi behöver inte spara tills de fyller 18.
Men vi har även möjlighet att sätta in en större summa nu (50 000 kr?) för att sedan avsluta månadssparandet. På så sätt får pengarna mer tid att växa. Med tanke på ränta-på-ränta så borde det vara ett smartare alternativ?

Förmodligen investerar vi den större summa i vår egen ISK (långsiktigt sparande) om vi inte väljer att göra en engångsinsättning till barnen.

Hur hade ni gjort?

Personligen hade jag skickat in allt på en gång för att få längre exponering, och bytt ut aktiva fonden mot global index och tillväxtmarknader för att öka diversifieringen i portföljen.

1 gillning

Jag tänker att på:

• Avkastning: 7 % per år
  • Startkapital: 120 000 kr
  • Månadssparande: 1500 kr/mån
  • Tidshorisont 13 år ( =18-(8+6+2)/3)

Så har vi en förväntad summa på ca 660 000 SEK.

• Avkastning: 7 % per år
  • Startkapital: 170 000 kr
  • Månadssparande: 0 kr/mån
  • Tidshorisont: 13 år

Så har vi en förväntad summa på ca 400 000 SEK.

Så för mig blir det inte helt jämförbart. Räknat med min ränta på ränta kalkylator.

Vet inte om jag missförstod frågeställningen av TS. Men som jag tolkade det som var det ett målspar där dom tänker sluta månadssparande när dom nått målet (300000)?

Haha, nej, det kan mycket väl vara jag. Vi får låta @Sigismund återkomma med facit. :slightly_smiling_face:

Stämmer att målsparandet är 300 000 kr. 100 000 kr per barn när de blir 18.

Intressanta uträkningar med ränta-på-ränta-kalkylatorn. Om jag räknar på 13 år så krävs det bara att vi investerar 5000 kr till!

1 gillning

Då har du nog svaret på din fråga där!

Skönt med ett sparmål så att man kan räkna ut vad som egentligen rävs i sparkapital för att nå målet! :slight_smile:

Japp. Lustigt att det bara krävs 125 000 för att ge tre barn 100 000 var :slightly_smiling_face: Tack ränta-på-ränta!

Nu lär ju verkligheten inte bli 7% per år, varje år, utan något annat. Men det är en god ansats.

1 gillning