Tips efterfrågas: Upplägg för bilpool mellan vänner?

Hur skulle ni resonera?

Vi och några vänner funderar på att ha en gemensam bilpool. Det här är dock ett nytt område för oss alla och vi försöker komma på ett bra bilpoolsupplägg. Hur hade ni själva resonerat i vår situation?

Lite mer bakgrundsinformation:

• Vi äger bilen som ska nyttjas i bilpoolen, och kommer fortsätta äga den.
  • Bilen (volvo V70, 2011) har inga lån, och för enkelhetens skull räknar vi inte in dess restvärde i bilpoolsupplägget. Vi har koll på genomsnittskostnad per månad tack vare Spirecta sedan några år tillbaka.
  • Vännerna kommer behöva bilen i omgångar (enstaka aktiviteter alt. några dagar i stöten) varje månad.
1 gillning

En plan för reparationer behövs ju helt klart.

Är alla med på att laga bilen för 20000?

Det har tidigare funnits appar ämnade för det här ändamålet men som jag förstått det har de varit låsta till scenariot att ha köpt en ny bil av ett bestämt märke.

Vill annars ge en eloge till en på alla sätt föredömlig idé. I brist på app antar jag att en manuell loggbok och en gemensamt överenskommen fördelningsmodell är det mest rimliga. Viktigt blir också att komma överens om vem som tar hand om besiktning, växling av däck, service osv. Oavsett kostnad är det ju också en hantering kopplad till allt detta.

1 gillning

Efter @Anonym kommentar dök det upp mer frågetecken från mitt håll.

Vilka däck ska ni köpa? Vill några ha billigast möjliga, tänker någon annan på greppet, bränsleekonomi?

När ni köper reservdelar, är det billigast möjliga, någon mellanvariant eller originaldelar?

Jo vi var först ute och letade efter sådana appar, men mötte på samma utbud som du beskriver tyvärr! :frowning:

Väldigt rimliga inspel, något som vi också har funderat på men varit lite “rädda för” p.g.a. den förhållandevis stora mängden admin som det skulle innebära. Men vem vet, det kanske ändå är det rimligaste.

Tja, ifall det skulle bli en så pass dyr reparation på bilen så lär den nog skrotas istället :rofl: Lade till info i första inlägget, men handlar om en V70 från 2011.

Vår tanke är att reparationer, bildäcksbyten m.m. ska genomföras av oss och hålla genomsnittligt samma kostnad som det har gjort de senaste 3-5 åren som vi har bakom oss :slight_smile:

Jag tror inte att det är några egentliga konstigheter med detta men det är ändå bra att ha alla förutsättningar avtalade i detalj på förhand. Det är trist om man börjar bråka på grund av att man uppfattat saker olika.

Det är viktigt att göra upp om vad som gäller om en part vill hoppa av. Förutsättningar kan förändras. Det behövs en formel för avhopp. En bra modell kan vara att bestämma att sajten X värdering ska utgöra underlag för beräkningen då.

1 gillning

Återigen, tack för bra inspel! Även om det känns självklart medan jag läser så är risken självklart att det kan förbises just för att det känns självklart!

För det är ju billigare att köpa en annan bil och riskera en annan dyr reparation :wink: