Börshandlade fonder. ETF alltså går att få avslut samma dag. Köpa och sälja som en aktier med andra ord. Det ser vissa som en fördel. Därmed är det ju lättare att följa kursen. En hel del ETF:er har dessutom DA. Det har inte så många fonder.
Grejen är ju som sagt för min del, att jag redan har strax över 4000 innehav i min egna portfölj, om det stämmer att Handelsbanken Globala Småbolag har ca 2200 innehav…
Med min fördelning mellan fonderna är snittavgiften 0.27%, så ser ingen egentlig anledning att byta just nu. Möjligen om man kikar runt mer och hittar ETF för global+EM+småbolag som ger fler innehav totalt än jag har nu.
Hej!
Jag tycker det är oerhört svårt att skilja vilken ETF som jag bör köpa. Har försökt läsa på i forumet men många tipsar om olika fonder.
Vad tror ni om dessa fonder?
Globalt:
Amundi Prime Global UCITS ETF acc
- Vad jag kan tolka så är denna den billigaste breda ETF.
Har också kollat på Vanguard FTSE All-World UCITS ETF Acc eller Vanguard FTSE Developed World.
Men som jag förstår det så är Amundi billigare?
Tillväxtmarknader:
IShares Core MSCI EM IMI.
USA:
Vanguard S&P 500 UCITS ETF Acc.
Småbolag globalt:
IShares MSCI World Small Cap UCIS ETF.
Verkar dessa alternativ bra eller är det någon annan ETF ni rekommenderar istället?
Jag kör på enbart SPDR MSCI ACWI IMI. Den har tillväxtmarknader och småbolag inbakat, i rätt proportioner (marknadsviktat) och är billig. Enkelt och bra. Att handla med ETF:er kostar ju courtage, så för min del får det räcka med en enda globalfond.
För mig är poängen med en global indexportfölj att man inte behöver titta på den, så ju enklare desto bättre. Med en enda fond behöver man aldrig ombalansera ens.
Tycker det ser bra ut om du vill ha tre etfer.
Så här ser min ut:
80% F50A | Amundi Prime Global UCITS ETF Acc) | Avgift 0,05%
10% IUSN | iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) | Avgift 0,38%
10% IS3N | iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) | Avgift 0,25%
Hade jag kunnat skulle jag välja Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF Acc då FTSE historiskt har performat bättre än MSCI.
Stort tack för ditt svar!
Några frågor: Hur kommer det sig att du inte kan välja Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF Acc?
- Jag kör Avanza och då finns både Vanguard EM och IShares Core EM, så då bör jag välja Vanguard fonden?
- Har du något bra tips på vart jag kan se avgifterna för respektive ETF?
- Vad är det för skillnad på Amundi fonderna som heter F50A och F50B?
Tack för all hjälp!
Så…då SPDR “bara” har 3600 innehav, har ni tips på nån annan ETF på Nordnet som har fler innehav… 5000-6000? Eller är ingen ETF uppstyrd med innehav i den mängden?
SPDR och Vanguard har båda runt 3600 innehav och verkar vara de bredaste som går att hitta.
För att få ihop 7000 bolag så investerar Lysa i dessa fonder:
Hej.
Vet du om alla dessa innehav är utan överlapp?
Vad blir snittavgiften om man väljer alla själv och viktar likadant på Nordnet/Avanza?
Amundi Prime Global (F50A) är bra men finns det någon anledning till att du inte bara köper Amundi Prime All Country World (WEBN) istället? Den är som F50A fast med tillväxtmarknader inkluderat till 0.07% avgift. Alltid bra att hålla nere antalet ETFer som man behöver handla.
Jag bor i Danmark och där är det skatteregler som gör man inte kan handla alla slags papper beroende på vilken slags konto man handlar på.
Tycker absolut du ska köra Vanguard över ishares. Vanguard är även lite billigare ![]()
https://www.justetf.com/en/how-to/ Är guld om du inte har provat den. Vad angår överblick på alla ETFer runt om i världen är det nog ingen som slår den. Man kan t.ex. filtrera på ett index och se vilka ETFer som är billigast, hur mycket dom förvaltar, TER, performance osv.
Känner tyvärr inte till F50B. Visste inte den fanns. Verkar som att set kanske har något med valutan att göra?
Nu har jag sammanställt innehaven i mina huvudsakliga fonder från Morningstars hemsida.
DNB Global - 1341 st
DNB EM - 729 st
Handelsbanken Globala Småbolag - 2283 st
Spiltan Globalfond Investmentbolag - 29 st
Totalt 4382 innehav.
Vet inte hur Spiltan-fonden räknar, om det är 29 aktieinnehav som det står på Morningstar eller om det i själva verket är många fler i de respektive investmentvbolag som fonden har med…
Hur som helst är jag rätt nöjd med nästan 4400 innehav, så ligger nog kvar i mina fonder ett tag till framöver istället för ETF, tills jag ev. hittar nån ETF som verkligen känns intressant att kanske börja spara i också.