Alla tips, stora som små, uppskattas!
Kort bakgrundsinformation:
Jag läser just nu Civilingenjör Industriell Ekonomi på LTH och tar examen VT2026. Har sökt konsultjobb/andra graduateprogram under hösten och nu i vinter, men det känns som att marknaden är något trög med färre tjänster än vanligt. När jag blir kallad på intervju har jag alltid gått vidare från första intervjun men tyvärr åkt ut i slutskedet. Jag har alltid blivit uppringd när jag har åkt ut så det ser jag som positivt. Nu börjar jag känna att det hade varit skönt att säkra ett jobb innan sommaren och vänder mig hit för alla tips!
MERITER:
Har haft förmånen att ha bra och meriterande sommarjobb på en logistikavdelning och en rad seriösa studentengagemang. Gjorde även lumpen innan jag började studera. Mina betyg är okej men inte i toppskiktet. Däremot har jag valt att läsa på fyra år istället för fem vilket jag ändå trodde skulle hjälpa mig lite.
Är en nyfiken person som gillar att testa lite av allt men upplever att det kanske inte är till min fördel. Det vill säga, det blir svårt för en rekryterare att få en helhetsbild eftersom CV:t är lite spretigt. På Indek är det annars klassiskt att:
-
ta ett sabbatsår där man antingen gör lumpen eller jobbar på ICA eller gör tekniksprånget och är ute och reser (Jag tog tre sabbatsår där jag jobbade, gjorde lumpen, reste och läste fristående kurser inom tyska och retorik)
-
Läser på fem år där det är vanligt att göra en utbytestermin. (Jag har då skippat utbytesterminen för att läsa på fyra år istället.)
Söker jobb i Skåne/Köpenhamn med omnejd för kontext! Min master är inom Affär & Innovation så den är inte superteknisk även om de tre första åren innehöll mycket matte/programmering. Indek i Lund läser generellt mer tekniska kurser (mekanik, matte, programmering) jämfört med samma program på andra lärosäten.
VAD JAG BEHÖVER HJÄLP MED:
- Hur man sticker ut i jobb-processen?
- Var man kan leta efter jobb (utöver LinkedIn)?
- Hur ni gjorde för att säkra ert första jobb?
Stort tack på förhand!