Tips för att få sänkt rörlig bolåneränta? 🏡

Nu har ett av våra bolån gått ut eller vad man säger. Det är nu rörligt och har skyhög ränta såklart. Finns det något jag kan göra för att få rabatt på det rörliga bolånet?

Jag vill inte binda det nu.

Byt bank, eller hota din nuvarande bank med att byta bank. Kolla först vad SBAB skulle ge, de har samma villkor för alla och räntan du kommer få beräknar du med en snurra på deras hemsida. Ofta kan man få lite bättre ränta än vad SBAB erbjuder på andra ställen, men man får jaga runt lite och kolla.

Storbankerna vill ofta “förhandla” om ränterabatt, dvs om man är en lönsam kund för dem (t.ex. köper andra tjänster som t.ex. försäkring eller bankkort eller pensionsspar) så kan de erbjuda en personlig rabatt på listräntan. I praktiken verkar detta nuförtiden gå till så att de stoppar in lite data om dig i nån algoritm som bestämmer vad du får för ränterabatt, och när du frågar om de inte har nåt bättre erbjudande så drar bankmannen det uråldriga säljknepet att han ska “kolla med sin chef” som såklart inte går med på något bättre; manövern kan dock få dig att känna att bankmannen är på din sida mot den snåla chefen.

4 gillningar

Har du pratat med banken? Eller har din bindning bara gått ut och du trillat över till listränta på 3mnd rörligt?

Skall vi ge råd så behöver vi lite kontext. Typ nuvarande ränta, Belåningsgrad, storlek på lånet.

1 gillning

Rörligt utan rabatt? Närmare 6%? Eller har du lyckats få mer än så?

Sedan vet jag inte om jag tycker ”skyhögt” är riktigt applicerbart för dagens listräntor, men självklart ska du förhandla.

2 gillningar

Är du fackmedlem inom Saco eller TCO? Då kan Danske Bank ge bättre räntevillkor. Jag kollade vad jag skulle få för ränta på Aktuella bolåneräntor - Ränta för bolån & snitträntor | Danske Bank. Jag fick lägre ränta här än SBAB.
Sedan gick jag till min bank, Handelsbanken, och de matchade ränterabatten så jag hamnade på samma ränta.

Kolla vad du får hos SBAB och Landshypotek, det gör du på några minuter online.

Kör med öppna kort och berätta vad du kan få där och att du är beredd att byta men ber att få ett erbjudande som överträffar det.

Jag har precis omföhandlat vårt bolån för huset.
Har länsförsäkringar och fick en ränterabatt på 1.49% - rörlig ränta landar därmed på 4.45% just nu, bilken vi naturligtvis hoppas ska fortsätta sjunka under året.

Jag började med att jämföra snittränta på de 3 banker jag kunde hitta med lägst snittränta och hade det som utgångspunkt.

pressade sedan ner de erbjudanden jag fick genom att redovisa de erbjudanden jag redan fått och tryckte på att vi är helhetskunder med både lönekonto, försäkring, sparande och pension.

Lycka till!

1 gillning

Vi har 5,19% i rörlig ränta just nu, så vi har 0,80% rabatt.

Halva vårt bolån är bundet. Den andra halvan är inte det. Kan man byta bank bara för sitt halva lån? Är egentligen inte intresserad av att byta bank men tycker rabatten är låg. Inte ens 1%… Sedan är vi inga attraktiva kunder. Har bara bankkonto där.

Att byta bank på halva lånet är nog svårt. Vet inte om det är möjligt att dela på säkerheten.
Möjligen om det är väldigt mycket pengar det handlar om.
Tyvärr har du nog en svår förhandlingssits. Därför jag inte gillar att dela upp lån.

Mitt löper ut sista mars och ska förhandla på måndag. Har också LF. Även dem för lön, hem- och bilförsäkring. Dock varken pension eller annat sparande hos dem. Skulle kunna flytta min Länsförsäkringar Globala Indexfond till dem som är stor, om det får ner räntan.

Såg nu att snittränta för februari låg på 4,68, så bra jobbat.

Hur såg era förutsättningar ut vad gäller storlek på lånet och belåningsgrad? Om du har lust att berätta.

Tyvärr kan man inte dela upp bolånet mellan olika banker, så du får nog försöka förhandla den rörliga delen rill den bundna gått ut :no_mouth:

Jo, det går men ytterst sällan. Jag har haft “bottenlånet” på SEB (=det bundna) o det rörliga lånet på SHB. Nu hade jag en aktieportfölj på ca 1mkr hos SHB samt varit på besök hos den den bankmannen i ca 1år pga min mors bortgång. Så han hade en personlig relation till mig innan jag bad att få flytta mitt rörliga lån till SHB. Jag var sur på SEB som inte ville ta i beaktning att jag årligen satte in minst 100kkr i tjänstepension hos dem, när de skulle ge mig villkoren för det rörliga lånet. Snabbt som ögat när det bundna lånet var klart hos SEB flyttade jag det vidare till annan aktör och även min tjp flyttade oxå vidare några år senare.

1 gillning