Tips för att umgås mer med dem du gillar!

Jag nämnde i mitt första inlägg att mitt årsmål 2024 var att umgås mer med folk jag gillar. Det har blivit allt tydligare för mig att fina och fungerande relationer är otroligt viktigt för lycka och välmående.

Våra kalendrar fylls väldigt fort och kanske inte alltid så medvetet prioriterat. Det är inte det att vi inte vill ses, men många är så upptagna med sin vardag att det är svårt att hinna umgås, ens under enkla former. När jag satte ett tydligt fokus på umgänge blev det stor skillnad, men det var inte helt lätt.

Här är därför mina bästa tips för dig som vill berika ditt liv genom att umgås mer:

:mobile_phone_with_arrow: Ta initiativ! Detta kan verka självklart. Men de flesta möten som inte blir inte av var för att ingen hörde av sig. :person_shrugging:

:evergreen_tree: Du behöver inte bjuda in till något komplicerat, hellre en promenad som blir av än ett inställt restaurangbesök!

:mobile_phone::person_walking: Boka in mobilpromenader med dem som du inte kan träffa p.g.a. avstånd eller tidsbrist. Bestäm en tid och sen pratar ni i telefon längs varsin stig, men tillsammans. Ni får båda frisk luft, motion och ni hinner umgås. En fördel med att promenera är att samtalen ofta blir friare.

:hot_beverage: Var flexibel och boka om istället för att boka av. Om något krockar med er bokade lunch, kan ni istället ses och äta frukost någonstans? Eller funkar kanske en fika eller åtminstone en mobilpromenad?

:laptop: Underskatta inte videosamtal som ett alternativ. Om ni bokat in en fika men en blir förkyld, ta kaffet tillsammans framför FaceTime eller Teams. Ni får ju i alla fall hänga en stund!

:spiral_calendar: Och till sist det viktigaste av allt - när ni väl lyckas att ses, boka in nästa möte innan ni skiljs åt! Oavsett om det ska ske nästa vecka eller om ett halvår. Det är det enda sättet att hamna först i någon annans kalender.

Hinner du träffa dem du gillar? Har du något eget knep för att få fler trevliga stunder, IRL eller på distans? :orange_heart:

39 gillningar

Väldigt bra förslag.

Mitt tilläg kommer från minnen ifrån min barndom då mina föräldrars vänner ibland bara svängde in för att de hade vägen förbi.

Idag känns det konstigt att dyka upp oanmäld. Så jag har börjat ringa folk jag kommer pasera och fråga om de bjuder på en kopp kaffe. Det sämsta som kan hända är ett, nej vi är upptagna. Men oftast blir det en timmas snack och sen drar man hem. Annars blir det lite telefonsnack i bilen eller inbokat nåt annat.

15 gillningar

Bra tips!

En gemensam hobby är något som har bidragit till att jag har och har haft kontinuerlig kontakt med nära vänner. Träffarna är på förhand inplanerade med jämna intervall. Vi har märkt att just detta inrutade intervall gör att träffarna blir av oftare än om vi skulle behöva planera nya tillfällen till varje enskild träff. Har någon i gänget förhinder träffas övriga ändå.

Har man inte en gemensam hobby på förhand kan man kanske gå på någon kurs ihop, gå med i en bokcirkel eller någon annan aktivitet som passar och som på förhand har givna och bestämda tidpunkter man ska ses. Om det finns tid kan man ses en stund före och efter aktiviteten.

6 gillningar

Såhär var det i min barndom med. Även vi barn gick ju bara och knackade på hos kompisar när vi ville leka. Det känns som att detta har försvunnit med den allt snävare individualismen. Som att vi är rädda att störa varandra i våra allt mer ensamma liv. :pleading_face:

Så jättebra att du gör det du gör! Det är ju att ta initiativ och om det inte passar så blir det i alla fall några ord i telefon och du har skapat en möjlighet för mer kontakt. Flexibelt och så trevligt! :orange_heart:

2 gillningar

Ja vilken bra input! Styrkan här är ju just min sista punkt - att boka in nästa träff innan man skiljs åt. Just “bokklubb” verkar vara det perfekta svepskälet till att träffas och äta och prata. (Oklart och såklart oviktigt om det nånsin läses några böcker i mina bekantas bokklubbar. :grinning_face_with_smiling_eyes: )

1 gillning

Vi är ett kompisgäng på 9 personer i 35-40 års åldern, ju äldre vi blivit desto svårare fick vi att lyckas ses. Så för 3 år sen så gjorde vi så att vi la in datum att ses varannan månad i ett år framöver. En gång om året samma tid varje år åker vi på spa med övernattning och då bokar vi in kommande årets träffar. Man är med och planerar en träff om året, ibland är det bara lunch på ett trevligt ställe och ibland en aktivitet.

6 gillningar

Vad härligt att ha ett sånt gäng och ni har ju uppenbart knäckt koden med att boka in. Grattis! :star_struck:

Jag har mitt pysselgäng, en liten guldgruva där vi är 2-3 som nästan alltid kan. Så vi bokar in träffar ett par gånger per halvår och vi tar med hembakat och sen beställer vi mat när vi blir hungriga.

Jättemysigt, lärorikt och låg tröskel att ”lura” med bekanta som man vill lära känna bättre.

7 gillningar

Låter ju så mysigt och enkelt! Hembakat är ett bra lockbete även för de som är lite tröga! :grinning_face_with_smiling_eyes: :orange_heart:

1 gillning

Mitt tips är brädspel https://boardgamegeek.com/. Samla en eller flera kompisar t.ex varannan vecka, tänk på att det finns spel som man samarbetar också. Se till att lägga in tid för att bara snacka och dricka kaffe. Det finns hur mycket roliga kortspel som helst också Rules of Card Games: Alphabetical Index .

2 gillningar

Detta går ju under “gemensam hobby” vilket är ett utmärkt sätt att “hänga upp” umgänge på! Och jättebra att boka nästa träff. Annars har det lätt gått ett halvår, eller två..

Jag och en kompis har en stående bokning varannan vecka då vi spelar brädspel. Fördelen med att ha det regelbundet och lagom ofta är att man inte glömmer bort det och också har något att se fram emot. Det sätter sig också ganska bra efter några år :blush:

3 gillningar

Ja så trevligt! Jag och en kompis äter lunch en gång i veckan sedan jättemånga år. Det är ett utmärkt sätt att hinna ses och hålla sig uppdaterad.

1 gillning

Ja. Tänker nu att jag kanske har andra kompisar jag borde träffa på regelbunden basis. Alla gillar såklart inte brädspel. Men alla gillar ju mat :+1:

2 gillningar

LIte konstigt att läsa detta. Vi lämnade Sverige för 40 år sedan och det var inte ovanligt att vi stannade till hos bekanta oanmält. Det var liksom så det gick till.

Jag inbillade mig att den traditionen var fortfarande kvat i Svedala men tydligen icke. Här i USA skulle de flesta uppfatta det som opassande att stanna till oanmäld. Dessutom sker mycket av umgänget på cafe eller restaurang istället. Tråkigt!

1 gillning

Dock kan det säkert skilja sig mycket mellan stad/landsbygd och bara olika platser som har lite olika besökskultur.

Jättebra tråd. Uppvuxen i Tyskland och det är svårare i Sverige att bara snacka med folk sådär vid busshållplatsen, i kön etc. Folk här är mera vana att träffas i sbd med ngn aktivitet /hobby/förening än att sitta vid Stamtisch och lösa världsproblem :wink:. Vilket är synd. Samma med att titta förbi är också svårare.
Träffa vänner- FaceTime möte skulle man kunna göra oftare håller med- inte alltid man tänker på.
Bokklubb är toppen tycker jag. Vi träffas varje månad, man läser böcker, umgås och träffas dessutom för att fira varandras fölsedagar.
Annars är att ha hund toppen- mkt socialt.

2 gillningar