Tips för nybörjare

Hej!

Jag har precis börjat spara och sparar på lång sikt, satte in pengar i avanza fonder när det gick som sämst efter covid över ett år sedan. Jag undrar nu - om jag byter fonder, får jag en sämre deal eftersom fonderna går bättre nu än för ett år sedan? Alltså när man säger att man köpt in sig bra…borde man stanna i samma fond?

Undrar också om det är problemfritt och gratis att byta fonder i avanza?

Ju mer påläst jag blir ser jag att mitt sparande är lite spretigt också med för många fonder, kanske det vore bättre att spara mer i samma fond…?

Just nu sparar jag mitt största belopp i

Länsförsäkringar global indexnära

Sedan har jag även besparingar i

SEB Sverige indexnära A

Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära A

Spiltan räntefond Sverige

Avanza global

Handelsbanken global index crit (a1 sek)

Spiltan aktiefond investmentbolag

Länsförsäkringar global indexnära

Swedbank robur ny teknik A

Nordea energing stars equity bp sek

Är också nyfiken på vilken som är den bästa guldfonden just nu?

Med vänlig hälsning, emmeli

Hej Emmeli,

Det spelar ingen roll. Det är bara avkastningen framåt som betyder något.

Ja, förutsatt att du har ISK/KF. Bara trycka på ”byt”.

Spelar egentligen ingen roll hur många fonder man har, förutsatt att de är lika bra. Det är de dock sällan.

Jag ogillar att ge råd angående exakta innehav men här är några första steg:

Du har flera olika globalfonder. Det är onödigt. Lägg allt i Länsförsäkringar. Då blir det mindre spretigt.

Stryk Nordeafonden. Svindyr. Öka hellre i LF Tillväxtmarknader.

SEB sverigefonden hade jag bytt till PLUS Allabolag, om det är billig, bred Sverigeexponering du är ute efter.

Jag är tveksam till NyTeknik-fonden då den är ganska dyr med sin ~1,5% i avgift. Då tror jag mer på att välja en svensk småbolagsfond med mindre än 0,5% avgift. Men det gör du som du vill.

Hur stor del av kapitalet har du i Spiltans räntefond?

Xetra Gold 4GLD är den bästa på Avanza just nu.

1 gillning

Tack @Aktiv_Forvaltning !
Uppskattar svar även om jag förstår det är lite knepigt att besvara frågor om individuella fonder. Jag håller på att lära mig mera så det hjälper mycket hursomhelst.
Jag har 3,92 procent i spiltans räntefond…

Xetra gold verkar ha någon spärr för folk som inte kan sina värdepapper, alltså såna som jag. Har du någon rekommendation på en annan guldfond? Tusen tack!

Det är med stor sannolikhet ingen särskild spärr för Xetra Gold, utan du behöver göra ett generellt kunskapstest för att handla med ETF:er / börshandlade fonder. Frågorna brukar vara av typen om du kan förlora mer än du investerar, om det finns någon motpartsrisk, om det alltid går att sälja innehavet, etc.

Om jag minns rätt finns det även en länk under varje fråga där man i princip kan läsa sig till svaret.

Du kan se vilka kunskapstest du gjort här:

Jag är lite osäker på vilket test som gäller för Xetra Gold, förmodligen ”Börshandlade produkter utan hävstång” eller ”Börshandlade- och alternativa investeringsfonder”, men om du försöker handla utan att ha gjort testet får du nog automatiskt rätt prov presenterat för dig.

1 gillning

Börja med att styra över den onödiga spridningen som Peter skrev, så blir du bekväm i hur byten fungerar osv. Då kan du hinna bekanta dig med allt hos Avanza och kanske även så småningom börja nosa på guld om du vill.

tips till nybörjare: Det som kan vara lite deppigt är att man vid fondbyte ser vad nyköpet kostar och lätt glömmer att man kanske bytte från en fond som redan gått upp 30%. Ser man då de nya siffrorna på 2,5% eller nå’t känns det trist, men sanningen är ju fortfarande att de där 30% finns där i botten. Jag gjorde den tankevurpan i början.

1 gillning

@angaudlinn tack för att du nämner det, jag hade med största säkerhet blivit nervös annars när jag såg procent-minskningen.

Tack @bspastikern ! Jag ska läsa på lite så kanske jag får rätt på provet genom faktisk kunskap :relaxed:

Jag vet faktiskt inte hur Avanza gör, men Länsförsäkringar “nollar” s a s både procent och summa, vilket ger en skev bild utan bakgrundsinfon, så jag antar att det är liknande hos Avanza. Jag har fonder där, men har inte bytt eller sålt något än.

1 gillning

Jag tror man får göra om proven hur många gånger som helst, men för ens egen skull är det ju viktigt att förstå rätt svar och inte bara klicka tills det blir rätt. Lycka till!

Detta är ännu viktigare om man ger sig in på andra mer komplicerade värdepapper än börshandlade fonder. Det finns värdepapper där man kan bli skyldig mer än man investerar.

Och om man gör proven för belåning av portföljen brukar det vara någon fråga om man måste betala tillbaka lånet även om man spekulerar bort pengarna. Jag antar att det bygger på att kundtjänst har haft alltför många ärenden med högt stresspåslag då de behövt övertyga en okunnig kund om att det måste man visst det. :rofl:

2 gillningar

@bspastikern haha det låter ju som att det säger sig självt men helt ärligt är det en djungel att ge sig in i så jag hade nog helt klart kunnat vara en av de kunderna som undrar om jag behöver betala tillbaka lånet! Men med guld fonden xetra gold kan man väl bara förlora det man investerar…? Som sagt jag har en hel skola framför mig.

Kör med modellportföljerna här på bloggen. Det är de som vi kommit fram till är bäst efter långa diskussioner.

1 gillning

Tack @PerW. Jag gjorde det från början och sedan blev jag ivrig och skaffade fler. Men jag håller med dig. Är tanken med globala barnportföljen att den ska ändras något eller ska den vara samma länge? Eller ändras den varje år? Är det just nu 60 % Länsförsäkringar global indexnära 10 % plus alla bolag Sverige 10 % Handelsbanken gi småbolag 5 % Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära och 10 % xetra gold 10 % räntor kontanter som den innehåller?

Det stämmer.

Nog så illa, men jämfört med risken att kunna förlora betydligt mer pengar än man har är det lindrigt.

Har inte i huvudet hur den ser ut exakt men det du skriver låter rimligt. Jag skulle säga att den omarbetas en gång per år. Nya fonder kan ju dyka upp på marknaden, vissa kan försvinna och bättre alternativ dyka upp så den måste vara i rörelse och förändras. Filosofin bakom portföljerna förändras nog betydligt långsammare och kommer säkert att gälla många år framåt.