Tjejen och jag varit och kollat på ett Älvsbyhus från 2022 som vi är intresserade av.
Har varit där och kollat en gång och det vi reagerade på var att altanen har släppt från väggen på ett ställe (ett parti på ca 2 meter) och rasat ner ca 1 dm. Det är säljaren som själv byggt altanen. Förmodligen beror det på att marken har satt sig. Han har byggt altanen på en grusbädd och sedan satt korta plintar ner på stenplattor. Ska dit och kolla igen imorgon innan vi bestämmer oss helt, är ju dock en liten risk. Hur hade ni hanterat detta? Borde ju gå att åtgärda.
Huset i övrigt är fint och det är Älvsbyhus som ansvarat för allt annat.
Prova med forumet byggahus.se i stället. Det är betydligt mer inriktat just på husbyggen och det finns många diskussioner att läsa inför husköp.
Ställ samma fråga där, gärna kombinerat med en bild så tror jag att du kommer att få hur mycket råd som helst.
Är det byggt 2022 är det nyligen besiktat vid överlämningen till den kunden. Kanske få kika på det besiktningsprotokollet så inget ligger kvar för bevakning.
Försök få säljaren att föra över garantier från Älvsbyhus till dig. Finns 10-årigt konstruktionsansvar bla. Jag hade gärna haft på mail att Älvsbyhus avser stå för samma garantier oavsett överlåtelse.
Älvsbyhus är väl krypgrund med avfuktare om jag minns rätt så du är medveten om det.
I övrigt checka på byggahus.se var ett bra tips.
Skulle absolut inte rekommendera byggahus, såvida man inte vill ligga vaken hela natten och grubbla.
Vad man än frågar där så är svaret alltid det absolut värsta som kan hända med ett hus.
Det är någon konstig lukt i källaren? Då är det fel på hela grunden, det är inte dränerat, kommer kosta 1 miljon att fixa.
Men i själva verket hade du bara glömt att göra rent kattsandlådan.