Tips inför Tokyoresa

+1 på Kyoto och jag kan även rekommendera Hakone.

Stämmer. Jag har 3Världen Företag på ett av mina SIM. Fungerade precis som hemma i höstas. 50GB i 30 dagar.
Gratis samtal/sms lokalt och till Sverige

Jag har ett Pasmo-kort över som jag glömde returnera innan hemfärd. Är du i Göteborgsområdet kan du få det. Det är laddat med ca 500 yen och lika mycket till i deposition. Pasmo funkar på samma sätt som Suica.

1 gillning

2016 var jag och min fru i Tokyo, Kyoto, Hiroshima och Nara. Kan säga att den mysigaste staden var Kyoto, utan tvekan. Vi köpte Shinkansenkort där vi snabbt kunde resa mellan städerna med höghastighetståg.

I Tokyo kan jag rekommendera att åka till Nakano Broadway vilket är ett shoppingstråk, Tokyo Skytree där man kan få en spektakulär utsikt över staden och Mount Fuji, det ikoniska berget (kräver dagsutflykt som bör förbokas eller åtminstone planeras in).

I övrigt är maten riktigt god, Ramen och Okonomiyaki t.ex. Försök att hitta pittoreska gatuköken. Inte de stora matkedjorna typ KFC/Macdonalds… Det är värt att göra lite research innan ni går ut, se vilka restauranger som har fått bra betyg.

Ladda hem kartor över staden så att ni kan köra dem offline, använde maps.me vill jag minnas.

Var också beredd på att ingen kommer att hjälpa er om ni har frågor, Japanerna är mycket rädda att ‘tappa ansiktet’. Hoppas ni har det bra!

1 gillning

Japan Rail Pass åkte på rejäla prishöjningar nyligen och lönar sig sällan, om du inte åker otroligt långa distanser under väldigt begränsad tid. Tyvärr.

1 gillning

Hur kollar man det?:thinking:

Vart köpte du ditt esim?:pray:

Airalo, funkade smidigt! Jag valde 20gb - 30 dagar för att också kunna agera surfzon åt barnen.

Det finns även pocket wifi som man kan förbeställa och hämta på tex flygplatsen om man är flera som vill kunna dela och koppla upp. Men för våra/mina behov var esim toppen.

1 gillning

Aha, så man köper via deras hemsida, skriver in en kod och så är det igång? Är riktigt nojjig att telefonen inte fungerar när jag ska dit. Eller att jag har en mobilräkning på 50.000 när jag kommer hem. :hot_face:

Kolla att din telefon kan hantera esim bara, sen är det bara att beställa. Jag lade till esim hemma sen fungerade det direkt jag kom till Japan.

1 gillning

Missa inte att prova japansk glass! En favorit är Suzukien i Asakusa. Det är egentligen en teaffär, och därför har de olika glassorter med tesmak. Bland annat 7 olika styrkor på matchaglass. Asakusa är överlag ett trevligt område. Bra förbindelse till Skytree, om ni tänker åka dit.

Shinjuku är kul. Mycket barer och restauranger. Baren Benfiddich som någon nämnde är en häftig upplevelse. Även mindre exklusiva barer brukar vara trevliga.

Finns många fina trädgårdar/parker. Meiji Jingu har det vackra Meiji-templet, men också en inre trädgård (som kostar inträde) om man behöver en lugnare plats en stund. De flesta parker kostar inträde i storleksordningen 25 spänn och de stänger typ kl 17.

Shibuya crossing är kul att ha sett. Passa på att besöka statyn av hunden Hachiko när ni är där.

Ramen… I Shinjuku Golden Gai finns Rāmen Nagi med sardellbuljong. Ebisoba Ichigen har räkbuljong. Båda riktigt bra med lite annorlunda smaker. Jag föredrar annars miso-ramen och där är favoriten Kikanbo i Kanda. Förvänta dig minst 45 minuters köande.

Vänstertrafik. Titta åt båda håll när du går över gatan!

Google är användbart. Maps för att hitta. Translate för att översätta.

1 gillning

Tvärtom! Många japaner är mycket hjälpsamma. De som är någorlunda bekväma med engelska hjälper gärna till. Annars kan man använda Google Translate och visa vad det står på skärmen.

1 gillning

Set var inte vår upplevelse. Vid många tillfällen blev vi totalignorerade.Det hade kanske hjälpt om vi pratade med de yngre generationerna?