Tips inför Tokyoresa

Hej hej vi åker om några veckor till Japan för första gången och kommer vara i Tokyo i 10 dagar.
Tar gärna emot tips om allt ifrån bästa esim, appar som är bra att ha, tips gällande att ta sig runt, platser att besöka, saker att göra, resturanger att äta på. Helt enkelt kul och praktiska tips om allt ni kan tänka er :blush:

1 gillning

Airalo för olika esim.

Suica för tunnelbana och annan spårtrafik (kort som laddas med pengar eller som app).

1 gillning

Vet du om man kan använda ett suicakort för två personer? Tex betala för två på tunnelbanan med ett kort?

Nope. Ett kort per person som behöver biljett

Suica kortet kan man skaffa med Apple wallet och ladda pengar till det med Apple Pay. Då klarar man alla sorters kollektivtrafiken i Japan, nämligen alla.
När det gäller esimer köpte jag dom på trip.com, väldigt billiga! Runt 100kr för 10 dagar tror jag.
Tunnelbana och pendeltåg systemet är ganska komplicerat i Tokyo, men det räcker med Google Maps. Det finns några tiotals kollektivtrafikenbolag men som sagt Suica kortet funkar med alla.
För shopping upplevelse rekommenderar jag området runt Shinjuku (新宿). Ganska mycket att göra och äta där också. Går också bra med Shibuya eller Ikebukuro.

2 gillningar

Kollade trip.com igen, esim för Japan kostar 57kr då ingår 1GB/dygn och totalt 10 dygn…

1 gillning

Håller med att tunnelbana system i Tokyo är rätt komplicerat. Jag fick resan dit av Jan & Caroline 2014 i födelsedagspresent. Det hade alltid varit ett drömland för mig - att besöka. Ett mycket spännande och annorlunda land . Vi besökte Tokyo , Kyoto och Hiroshima- ändå bara en liten del av landet.
Tillbaka till tunnelbanan: jag skojar idag om att om det inte hade varit för J&C hade jag fortfarande snurrat runt där i tunnelbanan!:joy::joy::joy:

5 gillningar

Låter som ett äventyr i äventyret :joy:

Tokyo är häftigt, väldigt spännande stad! Jag var där för några år sedan och satte ihop en lista på grejer jag ville göra. Listan var lite för ambitiös, jag hann med under hälften av grejerna. Jag hade tänkt att ladda upp den så kan du eventuellt ta inspiration ifrån den. Går det att ladda upp ett dokument som man har sparat på telefonen?

För de flesta punkterna i listan står det en sidhänvisning. Det är till en guidebok jag använde. Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette men ser listan som en möjlig inspiration och uppslag för att komma vidare.

2 gillningar

Suica reskort och Airalo esim fungerade problemfritt för mig i somras. Om ni planerar att åka runt med tåg kan det vara fördelaktigt att ha ett Japan Rail Pass, det måste isf köpas här hemma innan resan och sedan löser man in vouchern på plats i Japan. Japan Rail Pass Sverige - Beställ JR Pass Online l Flygi.se Har du respass så gäller det även på JR-linjer på tunnelbanan i Tokyo tex. Yamanote-sen.

Om du har pengar kvar på suica-kortet vid hemresan så kan du även betala med det t.ex. på 7-11. Barnen tyckte det var väldigt trevligt att få shoppa snacks och diverse på flygplatsen för pengarna på kortet =)

1 gillning

Offra några dagar och åk till Kyoto. Helt makalös stad. Mysig, vacker och romantisk med mycket kultur och historia(geishor m.m). Tokyo är lite överskattat i mitt tycke.

1 gillning

Som nämnt är google maps väldigt bra för att navigera tunnelbanesystemet. Det är väldigt bra på att föreslå utgångar för att ta sig vidare ut från tunnelbanan, vilket är väldigt viktigt.

Akihabara är en stadsdel som är väldigt speciell och värt ett besök om man gillar sånt.
Shibuya stadsdelen med sin puls och välkända korsning är häftigt också. Ät gudomlig Ramen i ett hål i väggen där!

Tokyo är enormt och man kan säkert bränna 10 dagar där. Men det kan även vara en upplevelse i sig att testa Shinkansen. Billigt och smidigt blir det med Rail pass som nämnt, och att resa till Kyoto ett par dagar för att uppleva text Fushimi-templet och Nishiki marknaden mm rekommenderas. Köp en skitbra Japansk kniv med ditt namn inristat på med Japansk skrift på Aritsugu

Ha med liten fuktad handduk när du är ute och rör dig att torka pannan med. Det gör alla japaner :slight_smile:

1 gillning

Och är man i Kyoto-trakten kan det vara värt att åka över dagen till Nara och gå i den fina skogen och mata halvtama hjortar.

1 gillning

Måste tipsa om den här fantastiska sidan: Japan | Prepaid Data SIM Card Wiki | Fandom

1 gillning

Viktigt är att besöka Harajuku och Yoyogi kōen på en söndag. På andra veckodagar är det inte samma sak.

1 gillning

Du har fått många förslag på eSim redan, men jag slänger också in https://www.simcardgeek.com/, för mig var den absolut billigast då jag ville ha runt 30 dagar.

Några av restaurangerna jag åt på som jag tyckte bäst om

Ett annat tips är att besöka Tokyo Metropolitan Government Building (https://maps.app.goo.gl/gcAeQLz8noBV5xKp8) som har gratis observationsdäck på 45e våningen.

1 gillning

Men var de där pga kvalitet eller kvantitet? :grin:

Kan nämna att jag varit i Japan totalt kanske 6 veckor genom åren och aldrig blivit missnöjd med maten, oavsett var jag ätit. Även när jag valt matställe helt slumpmässigt.

Kolla så att telefonen funkar hårdvarumässigt med frekvenserna i Japan innan ni köper för många appar.

Hoppas ni får en riktigt bra resa :grinning:

2 gillningar

Använd www.hyperdia.com för att hitta tågtider, byten och bästa resvägarna.

1 gillning

Innan du bokar esim så kolla vad din operatör hemma har för alternativ. Min kompis som jag tror har 3 använde sitt vanliga abonnemang, jag har vimla och för mig blev det billigare med esim.