Tips nu på lördag 11/9 för den som vill privatleasa en billig MG elbil

Jag får ofta frågan om tips på en billig elbil som t ex 2:a bil. Det har tidigare funnits privatleasingkampanjer för 1990kr/mån för MG ZS EV. Det var väldigt förmånligt och många var sugna men bilarna tog slut ganska snabbt.

Nu ikväll på ett helt annat elbilsevent i Haninge råkade jag av en slump få nys om att på lördag 11/9 öppnar en helt ny MG Electric återförsäljare i Jordbro. De har tydligen fått tag i 35st MG ZS EV som de kommer att erbjuda privatleasing för 2290kr/månad tror jag det var. Kan vara att de har liiite mer utrustning på bilarna än de för 1990 kr/mån men det vet jag inte. De kommer antagligen att ta slut under dagen och det är nog svårt att komma fram på telefon så ett besök på plats är att rekommendera om någon är sugen.

Finns gott om tester på nätet t ex

Bara ett förtydligande. Jag har bara sett bilen och aldrig kört den så jag kan inte uttala mig om hur själva bilen är att köra. Jag har ingenting med MG, den återförsäljaren eller liknande att göra. Kinesiska SAIC Motors som har varumärket MG tillverkar 7 miljoner bilar/år så de är 10 ggr större än Volvo globalt sett. Jag åkte förbi och tog ett kort på hur det ser ut. De ligger på östra sidan nära 73:an.

7 gillningar

Helt orelevant fråga. Men gör dem vinst på bilarna eller är det PR för att få in märket i europa?

Wow, tack för att du delar. :slight_smile:

(Förstår att du tänker; Jan, du kunde fått 3 MG-bilar för samma pris som din Tesla :joy::rofl:)

Tror det handlar mycket om PR då man snabbt vill vinna marknadsandelar för elbilar.

MG-märket introduceras i pr mars 2021 med en helt ny generalagent (Hedin Group). Hedin Bil har många bilhallar runt om i landet och stora ekonomiska muskler. Det gör att de kan nöja sig med låg marginal totalt sett i sitt sätt att räkna.

I det här fallet finns det säkert liiite vinst i något led men det beror nog främst på att man skjuter till pengar på andra fronter. T ex fabriken skjuter till extra pengar inledningsvis, PR, serviceavtal, försäkring, finansiering.

Jag brukar säga Många bäckar små” men för att få till den här prisnivån på konsumentleasing på en sådan här bil behövs det nog att man skjuter till pengar på annat sätt också för att få ihop den interna TCO-kalkylen hos Hedin.

Med tanke på att kalkylen för privatleasing för Model Y tydligen inte kändes vidare attraktiv måste jag ju tipsa om hur det kan se ut vid en vass kampanj :wink: (Man kan väl ödmjukt säga att MG:n nog skull bli billigare oavsett hur mycket jag mixtrar i kalkylen.)

Inte börja tveka nu @janbolmeson du minns hur skönt det var när beslutet var fattat! Undrar vad din mamma skulle säga om MG🤔

3 gillningar

Tänk vilken räckvidd du skulle få med 3 stycken. Då kan du ju ha en parkerad i jönköping, en i örebro och en på hemmaplan. Då kan du ju täcka av störe delen av den befolkade delen av sverige (ej norrland/norr om örebro)

5 gillningar

Hahaha… :joy::rofl:

Jag har en MG på privatleasing sedan någon månad tillbaka så kan ev svara på frågor ni har om bilen.

3 gillningar

@dhanjel Hur använder du den och vad tycker du om den? Vad är + / - med den?

Kör inte så mycket, ffa nu när man jobbar hemma. Men har två barn, 7 och 10 och det är gott om plats i baksätet.

Annars på + sidan, bra byggkvalité (bättre än min tidigare Model 3), stort och fyrkantigt bagage, prisvärd, trevligt med panoramaglas och 17" däck

Minus: Värdelöst mediasystem, ändrar man tex fläkten så hinner det inte komma upp på displayen innan tiden för att dölja den igen gått ut så ibland hinner man inte se den alls. Man kan inte se/ställa in en specifik temperatur, det är bara en odefinerad skala. Laddluckan sitter lite dumt till så det är svårt att se utan att riska att smutsa ner sig om man måste ställa sig på knä.

Det jag saknas mest dock är en app, så man vet när den laddat klart om man tex är iväg och väntar på att kunna åka vidare.

Skulle säga att den är rätt likvärdig en Leaf, dock billigare men utan 360 kamera.
Ungefär samma räckvidd med.

Var ligger den nya försäljaren i Jordbro? Vad heter de?

17 tums hjul är snarare på minussidan skulle jag säga.
Det är med dagens designögon uppenbart oproportionerligt alldeles för små hjul till den bilen och hjulhusen i synnerhet.
Titta på bilen och tänk er den med 2-3 tum större hjul, det hade tuffat till bilen rejält. Nu ser det bara fjuttigt ut.
Men jag gissar att det är för att få ner priset och energiförbrukningen. Det blir lite dyrare när det är dags att byta 20" däck.

Det du nämner Daniel med displayen kan man kanske ändra i framtiden med en annan mjukvara. Hör med verkstaden eller generalagenten.

Det brukar vara betyg i sig. :laughing:

@Erik, du borde göra ett ordentligt test av bilen.

1 gillning

För mig är en bil ett transportmedel, inte ett fashion statement eller livstil :slight_smile:

Och ser ingen mening med att köra för körandets skull, känns rätt onödigt. Jag kör det jag behöver, och det gjorde jag även när jag hade en Model 3 :slight_smile:

Och ja, såklart kan vissa saker fixas i mjukvaran. Men det är ett otroligt slött system, som tur är har den både android auto och Apple carplay, så använder det minimalt.

Ja just, en annan som som ”stör” mig.
Radion är alltid igång när man startar den (eller efter ett trafikmeddelande), även om den var av innan. Ingen dealbreaker men den avsaknaden av känslan föe r detaljer stör lite. (Kör nästan alltid utan radio på)

2 gillningar

Här är det.

Tack för länken!

Vi har minst 4st såna där jag bor i mindre förort till mellanstor stad, vilket får mig att undra hur många som finns i landet som helhet? Eller är denna elbil överrepresenterad här? Vi har även minst 10 olika Teslor, minst 3st Polestar och minst 5st ID3/ID4 och 4-5 eNiro som jag alla ser nästan varje dag. Är elbilar så vanliga i resten av landet också? Isåfall borde ju Sverige närma sig iaf 25% av bilflottan eller kanske ännu mer…?

1 gillning

Du bor ovanligt :wink: finns ungefär 90 000 rena elbilar idag i trafik av ca 5 miljoner personbilar.

2 gillningar

Spontant skulle jag vilja påstå att det här kan vara uttryck för Baader-Meinhof fenomenet. Bilar är ett av de vanligaste exemplen för det.

2 gillningar

Intressant, men efter att ha antecknat reg-nr och modell i några veckor kan jag konstatera att jag hade fel i en sak, det var bara 7st teslor.
Fruktansvärt oförskämt och omoget att antyda att någon är dum i huvudet bara för att man själv inte ser samma saker.

Vet inte om ovan var riktat till mig men fenomenet jag skrev att det kan röra sig om, har absolut ingenting med att göra med att någon är dum i huvudet. Det är helt enkelt så att sådant man har på sin ”radar” uppmärksammar man mer än annat. Det är därför lätt att övertolka sina intryck. Det här händer mig ganska ofta. Det kan ju så klart vara så att området du bor har en ej representativ andel av rena elfordon. För att avgöra det så räcker det inte att observera bara elbilar, du måste observera alla bilar.

Läs på om fenomenet så kommer du säkert att inse att det absolut inte var menat som en förolämpning.

Personligen så reflekterade jag aldrig över Skoda Octavior ute i trafiken innan vi köpte vår. Efter att vi köpte så ”såg man dem överallt”. Det var samma sak när vi köpte vår Kia. Kan lämna hur många exempel som helst men nöjer mig där.

1 gillning