Skulle kunna göra en lång utläggning men hyfsat kort:
De som sitter på en beställning/kontrakt eller äger en elbil men ännu ej fått bonus sitter nu i en lite bättre sits än tidigare eftersom de nu i princip är garanterad bonus oavsett leveransdatum som jag tolkar det.
Laddhybrider påverkas i liten grad eftersom bonusen ändå är så liten på bilar som registreras idag.
Ny elbilar <700 000kr påverkas ganska mycket i en TCO-kalkyl. Knappast funnits några med leverans före årsskiftet så 50000kr dyrare blev de i ett nafs. Tillsammans med ökande räntor (elbilar generellt dyrare bilar än fossilalternativ), ökande elkostnader både hemma och vid laddning längs vägarna och nu framöver ingen bonus har förändrat spelplanen framöver ganska mycket.
Dyrare elbilar >700000kr kommer också att påverkas lite brann. Nu blev det “relativt sett” mindre viktigt att välja en som precis gled in under 700 000kr gränsen. Så nu kan man lika gärna välja en som är litet dyrare. Så man kan säga att de plötsligt blev lite mer intressanta om man siktar på en dyrare elbil om den ligger i gränslandet.
BEGAGNADE elbilar har senaste månaden tappat en del. Skulle tro att det här ger ett tryck åt motsvarande håll (uppåt). När nu många nya elbilar blev dyrare och utan bonus så håller det upp begagnatpriserna på elbilar generellt. (Bromsar prisfallet som var en riktning mot ett mer normalt läge) Dock inte så mycket på Tesla och andra som redan tappat bonusen. Tesla är alltid i sin egen logik av olika anledningar så där finns det fler faktorer som påverkar. Framför allt vad Tesla gör själva och deras leveranstider på nya bilar.
Importörerna har nu ingen anledning att pressa in priserna under exakt 700 000kr så därför lär vissa som nu ligger på gränsen riskera prishöjning. De flesta av de som ligger <700 000kr är min bedömning att importörer/handlare inte har en möjlighet att sänka priserna i motsvarande grad (50 000kr) på elbilar. Många har garanterat försökt hålla emot prishöjningar (trots de som genomförts) då SEK har sjunkit ganska mycket senaste halvåret så det finns snarare nya prishöjningar i stjärnorna framöver eftersom det inte på långa vägar är balans mellan utbud/efterfrågan i världen.
Privatleasing/Operationell leasing av elbilar blir garanterat dyrare framöver på sikt.
En positiv effekt kan vara kortare leveranstider framöver, då NYA beställningar efter 8/11 inte är bonusberättigade.
Så tyvärr innebär det nog generellt dyrare elbilar framöver.
Tror faktiskt också att många privatspekulanter nu istället väljer nyare BEGAGNADE bensin/dieselbilar (tänk 1-4 år, <6000mil) snarare än att köpa nya.
Jag gissar att många bilhandlare jobbar sent i morgon kväll, eller i alla fall borde göra det
Så mitt stalltips är: Låg ni i startgroparna att beställa någon av de populäraste familje-elbilarna i prisklassen 450 000-700 000kr så kan det vara läge att slå till i morgon.