Fick precis det här i mailkorgen från en VAKEN bilfirma:
EXTRAÖPPET i växeln.
Vi håller öppet telefonväxlen dygnet runt (vi öppnar upp redan nu ikväll) och hela tisdagen 8 november fram till kl. 23.59.
Fick precis det här i mailkorgen från en VAKEN bilfirma:
EXTRAÖPPET i växeln.
Vi håller öppet telefonväxlen dygnet runt (vi öppnar upp redan nu ikväll) och hela tisdagen 8 november fram till kl. 23.59.
Tror det är kortvarigt. Priserna behöver pressas, bonusarna håller bilindustrin under armarna. Låt marknadskrafterna verka. Har folk inte råd att köpa elbilar med för mycket lullull så måste bilindustrin anstränga sig mer för att ta fram budgetvarianter. Det är dags nu.
Menar du att man avser att höja reseavdraget för dieselbilar men inte till elbilar?
Motivet att skaffa elbil kan vara många. Miljö, lägre driftskostnader, roligare att köra tycker många. mm.
Osäkert andrahandsvärde gäller väl alla bilar, inte minst dieselbilar.
Remissförslag från regeringen Förslag om att behålla och förstärka reseavdraget på remiss - Regeringen.se
Ganska kraftig höjning dessutom!
Oj, tur att man såg detta nu. Vi har en Volvo v70-09 och beställde en MG ZS EV i mars på leasing, men förra veckan ringde bilhandlaren upp och informera att bilen kommer bli sen och ev komma in q1 eller q2 2023. och föreslog att bytta till en mg4 som vi kunde få q1, den passa inte alls våra behov. kom fram till att hans andra förslag som var att riva leasingkontraktet var okej.
nu har vi kollat lite på att köpa el bil istället, vi ville leasa för att testa på elbilsvärlden, men blir nog att köpa.
har nu kollat på nya elbilar från maxus, Euniq6 SUV eller Euniq5. Euniq6 passar alla våra behov. men hur ser det egentligen ut att ladda med 1fas, känns som det tar väldigt lång tid för att ladda när man åkt långt, har tibber på timpris och åker runt 5-10mil per dag vilket inte borde vara något problem alls. men räknar man på billigaste timmarna borde 3fas bli billigare i längden. lägger man till en klimatbonusen tar det flera år innan man är uppe i dom summorna.
blir nog att beställa bilen redan imorgon då. som jag fattade i texten så gäller det beställning av bilen den 8november. och inte att du behöver få bilen och registrera bilen imorgon. har jag förstått rätt då?
Varför Maxus? De flesta rapporter från provkörningar och svenska tester verkar ju mynnat ut i stor humor. Eller tragik, beroende på hur man ser det.
Och ja, ladda på 1-fas känns sådär…
Så bra!
Vi tar små små steg åt rätt håll.
Tänk om elbilar inte har nåt berättigande på marknaden utan statliga bidragspengar liggandes i bagaget 
Då ska de bilarna inte finnas i en marknadsekonomi.
Hur hade elbilsflottan i Norge sett ut utan skattemässiga fördelar på dessa under lång tid…?
Var först väldigt nöjd för fick min elbil 2 veckor sedan(mach e rwd) och nu tänkte jag vad bra nu är bonusen säkrad. Men de har ju med en formulering som lyder:
”Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret.”
Tidigare har det varit att reglerna för vilken bonus man skulle få berodde på vad reglerna var vid påställning av bilen och inte som nu vad reglerna är vid datum för utbetalning. Så tex min bil som beställdes i maj och levererades och ställdes på i slutet av oktober var berättigad 70k bonus eftersom min bil var baserat på skatteverkets prislista för nya bilar från maj 2022(pris drygt 559k).vad händer om det nu kommer ny prislista från Skatteverket i december och min bil blir över 700k(spelar ingen roll att jag redan fått den), då kommer den vara över 700k vid utbetalningsdatum som blir april 2023.
Sedan nämner det inget om 700k pristaket i detta pm men de nämner utsläppsgränserna ?
Känslan är att man ligger pyrt till för bonus. Hoppas jag har fel 
Om man funderar på att bränna av 700’ bara för att få en bonus på 10% så tycker iaf jag man är är snett ute…
Detta måste väl rödgröna inte bara vara missnöjda med. Även nöjda, då elbilar/laddhybrider och deras klimatbonus ändå mest gynnar de (oss) som har det lite godare ställt redan. 
Även om jag funderar på en el/laddhybrid så tycker jag detta är vettigt. Kan inte fortsätta hur länge som helst ändå. Och det håller bara priserna uppe. Precis som med priserna för hantverkare och dylikt. Som är högre än de behöver just pga ROT/RUT. Inte vettigt nånstans eg.
Oj här går det undan. Två dagar var inte mycket. Undrar vad dom vill uppnå med så kort framförhållning? Minimera stressköp så att dom inte betalar ut fler bonusar än nödvändigt?
Om du syftar på mig så får du nog läsa om. Skriver ingenstans det du påstår men självklart är det tråkigt om något blir dyrare än man hoppats eller? 
Sedan så gör det ungefär 40% på leasingpriset. Dvs leasingpriset blir 40% högre om bonusen uteblir.
Han svarade en annan person, man kan se det i övre högra hörnet på inlägget 
Jaha där ser man 
Nä det va ett svar till Ray.
Det här med att ansöka om bonus eller andra återbetalningar från myndigheter är inget man kan räkna med, blev själv blåst på elladdningsbidraget för att pengarna va slut sa myndigheten… 
Aha, avdrag för drivmedel vid arbetsresor med förmånsbil.
Men vid arbetsresor med egen bil gäller samma oavsett drivmedel enl förslaget.
Så klart beror det på vad man jämför det med. Tar vi exempelvis svenskfavoriten Volvo V90 som kostade från 320 000 kr när den kom, så får du idag betala från 490 000 kr för billigaste variant. Det är i flera fall inte bara de rena elbilarna som blivit dyrare på senare år.
Lägg där till driftskostader med service och drivmedel under bilens livslängd, där elbilen har lägre kostnader, så närmar de sig mer.
Jag håller med.
Bättre om biltillverkarna försöker få ner priserna istället och staten på infrastruktur.
Pengarna som staten nu sparar är bättre om de läggs på förbättrad laddningsinfrastruktur som är en annan faktor som håller nere elbilsförsäljningen.
Kompassen vad gäller statliga subventioner snurrar som alltid.
E85, miljödiesel, snåla bensinare, laddhybrider, elbilar …
Behövs subventioner, eller är det politisk lekstuga ?