Hej. Jag har småsparat lite och köpt i fonder och aktier under några år. Jag har ingen tydlig strategi och känner att jag nog inte gör detta optimalt. Har fonder där jag pensionssparare som jag är nöjd med men har vid sidan av detta fonder som idag är värda ca 70000 fördelat på:
●Spiltan Globalfond investmentbolag 18210 kr
●Swedbank Robur Globalfond I 10907 kr
●Swedbank Robur Smallcap USA A 9667 kr
●Swedbank Robur Technology A 31455 kr
Sen har jag aktier på ett ISK som idag är värda drygt 60000 kr.
●Investor 18000
●Handelsbanken A 12000
●Swedbank A 9500
●Volvo B 5000
●Balder B 4300
●Grangex 4000
●Verve Groupe 3600
Samt några små summor på andra aktier
Vad får ni för tankar om detta sparande? Är det någon ni direkt tänker ni skulle gjort annorlunda?
Mitt mål är inte att bli superrik eller ekonomiskt oberoende, men jag ser det som intressant att bygga upp ett sparande för att se vart jag kan nå. Jag månadssparar just nu 500 i Spiltanbglobal och 500 i Swedbank Technology. Sen köper jag ibland när jag får lite pengar över. Säg att jag inte ska röra pengarna på 20 år. Hur skulle ni ha fördelat sparandet? Tagit bort? Lagt till?
Tacksam för alla tips då jag vill lära mig bli lite smartare i mina strategier.
Dock har du redan väldigt många fonder och aktier och jag hade varit försiktig och inte byggt på med många fler. Kommer bli svårt att hålla reda på allt och förstå vad du har om du fortsätter med att köpa fler fonder/aktier.
Undrar varför du valde “Swedbank Robur Globalfond I” och om det var du eller banken som valde ut den?
Jag hade bytt den mot Swedbank Robur Access Global A. Då får man en en passiv globalfond till 0,25% avgift mot den aktiva på 0,68%.
Till en början är det viktigaste ATT du sparar/investerar. Sen ska dina investeringar inte vara i något som har så pass hög risk att du blir skrämd och säljer i panik i fall något händer.
Du bör fundera över varför du köper det du köper eller har köpt.
Gällande fonderna så ser det bra ut men du har mycket inom tech, både i globala fonden och i Robur Technology. Det behöver inte vara fel, men Robur Technology är extremt volatil. Kan du hantera det? Om man tittar tillbaka så har den fonden gått ner 79% som mest från toppen under IT boomen till botten av IT-kraschen. 30-50% nedgång är inget direkt konstigt för den fonden. Är inte kul om du säljer i panik på botten om det sker igen.
Jag följer inte de tre understa aktierna du har och har ingen åsikt om dem. Men undrar vad som fick dig att köpa just dessa 7 aktier. Vad vet du om dem och vad tror du om dem framöver? Jag själv har också aktier så jag påstår inte att det du gjort är fel men undrar varför just du har dem och inte en svensk indexfond eller Avanza Zero med 30 aktier till exempel?