Tips och trix - för att bli rik snabbt?

Som andra påpekat i tråden finns det inga vettiga sätt att snabbt investera sig till mer avkastning. Däremot är det en mycket bra idé att leta efter sätt att höja sin inkomst. Jag menar då främst att göra mer radikala saker i livet för att under en period öka inkomsten med 100% eller liknande. Det kan handla om att söka en utlandstjänst, att jobba på oljeplattform i Norge, starta eget, bli konsult, vidareutbilda sig eller annat. Om du har ett ägt boende kan du parallellt med “projektet” potentiellt hyra ut boendet och ytterligare öka din inkomst.

Jag håller på och bollar idéer med Jan för ett par möjliga podd-avsnitt om så kallad utlandsekonomi. Det skulle alltså handla om olika “modeller” för hur man kan flytta utomlands och på det sättet öka sin intjäning mer radikalt. Det är inget man gör lättvindigt och det kommer med betydande kostnader. I många yrken är utlandsjobb, vid sidan av starta eget, en central väg till högre inkomster. Man behöver alltså inte flytta permanent utan det kan handla om ett tidsbegränsat projekt där man lägger undan pengar i mer systematisk form. Att få ihop en miljon är inte så stor sak i de sammanhangen.

1 gillning

Du kan mycket väl ha rätt… Men det är alltid svårt att veta på förhand. Du verkar veta vad du vill göra och då behöver du nog inte oss som avråder dig, jag tror du förstår rent objektivt varför dom flesta här varnar dig för tankegångarna men det är du som bestämmer.

Ett tips: Spela inte för mer än du har råd att förlora. Och om du gör en vinst, kom ihåg att det inte är en garanti för framtida vinster.

Passar nog dig bättre, där hänger de skarpaste finanshjärnorna.

2 gillningar

Yes det är en mkt bra idé ni har att tjäna mer.

Fast det är ju också exakt detta tankesätt som gör att alla lever kvar i samma gamla banor. Hur vet du att det inte går? Kan du skriva under på det?

Så här säger alltid människor:
Det går inte.

Sen uppfinner nån ett sätt som faktiskt funkar.

Detta har hänt i historien igen och igen.

Så startade Apple förresten. Vet inte hur många som sa till Steve Jobs att det inte går. Det går inte nej det går inte. Idag surfar samma människor på hans iPhones. Apple är högst värderade bolaget i USA om jag inte sett fel. De är på toppen av världen.

Så:
Det går visst.

Med all respekt! Bra feedback och tack.
Bara tycker det är trist att man fastnar i ett och samma tänkande.

Gör ett avsnitt om att överträffa index vetja.
Jag är säker på ni har idéer själva.

:slight_smile:

En annan tanke är att belåna en vanlig indexportfölj för att öka den förväntade avkastningen samt öka andelen småbolag, kanske även värdebolag. En konstant hävstång på 20-30% under lång tid. Visst det kanske inte gör dig miljonär på något år men du kommer kanske ha mer pengar i slutändan.

Är det något du har övervägt? En enkel portdölj men med hävstång.

1 gillning

Fastnar och fastnar. Det är ett bra sätt att bli rik på sikt. Indexfonder. Det krävs också väldigt lite tankemöda. Det som krävs är tid&pengar. Att kalla folk som försöker hjälpa dig för troll, är lågt, respektlöst och arrogant.

Du har fått många bra råd. Så det bästa rådet är att jobba mer och investera mer, för att ta sig ur hjulet vid ett senare skede. Det säkraste sättet att förlora pengar, är att vilja tjäna det snabbt.

Om du inte vill ha råden är det fine, men bete dig bättre nästa gång. Gör vad du vill med dina egna pengar.

2 gillningar

Nästan skrämmande denna tråd, men stort lycka till!

Återkoppla om x antal år och slå RT på fingrarna - eller gråt ut.

Jag gjorde en bet på en liten del (50k) av min tjänstepension. Köpte en svensk index etf med hävstång. Annars ligger jag redan med rejäl hävstång iomed bolånet.

Hävstång kan mycket väl vara bra väg till överavkastning. Det är dock sällan det kommer utan nedsidan av ökad risk eller hög kostnad. Helt plötsligt riskerat man knockout i sparandet.

1 gillning

Det går ju att hitta billigare och säkrare vägar till hävstång, tex genom portföljbelåning.

Självklart är risken mycket högre, men min uppfattning är att trådstartaren verkar vara benägen att acceptera väldigt hög risk :slight_smile:

Jag syftar ju främst på portföljbelåning, inte etf:er med inbyggd hävstång eller bull/bear-produkter.

Warren tar lägsta möjliga risk och förordar generellt amerikansk indexfond, Apple var ett lucky shoot som de köpte för väldigft länge sedan och idag har de ett problem där denna aktie är en stor del av deras eget “index” och kommer förr eller senare behöva sälja för att minska risk. Berkshire Hathaway (alltså warrens bolag) investerar i ca 100 bolag, inga snabbväxare utan snarare bolag som gör stor vinst och är högutdelare, value. Man kan se detta bolag som en sorts aktiv fond. Jag har själv Berkshire i min portfölj och är den klart lysande stjärnan, pga av de tid vi lever i just nu, men jag har den vid sidan om mina andra fonder, som en krydda.
Det du beskriver i tråden är ganska exakt det motsatta mot hur Warren och Berkshire agerar.

Du är ju själv anonym? Om du resonerar som så att alla anonyma är troll, då är väl du också ett troll? Varför använder inte du ditt riktiga namn och skriver var du bor och vad du jobbar med osv?

1 gillning

Om du börjar och föregår med gott exempel.

1 gillning

WB köper bra businesses. Det är det han gör.
Det enda han gör.

Han köpte inte tech förut. Men har ändrat sig. När han köper ett bolag gör han en analys. Han tittar bla på intäkter och kundbeteenden.

Tror hans modell finns publik. Googla.

Kram Max

Att bli rik snabbt ?!?
Tyvärr är dessa två starkt sammankopplade avkastning ↔ risk.
Annars är nog det snabbaste sättet att sätta 29000kr på en nummer på rouletten. Det tar mindre än en minut så har du en miljon eller 0kr.
Vill man bli rik snabbt så är nog det bästa att starta ett framgångsrikt företag med låga investeringskostnader, typ tjänsteföretag eller liknande.

Men det var ju precis det vi gjorde när vi gjorde stora bet på just Ericsson och Framfab för 20 år sedan när de tänkte nytt och var framtiden, och lärde oss läxan och blev ödmjuka inför uppgiften.

Det som verkar göra att det blir en dissonans i diskussionen mellan dig och andra här är att många av oss har sett baksidan av risk vs avkastning, men trots det lyckats bli relativt förmögna trots relativt defensiva placeringar.

Mitt oseriösa tips: Satsa lite skitpengar (du är fortfarande i början av din karriär så det handlar inte om mycket pengar). Har du tur har du tur och kan mopsa dig mot alla indexkramare (som undertecknad), har du otur vinner du lite erfarenhet som kan vara viktigt för senare investeringar samt sedelärande exempel när du förklarar för framtida generation varför du blev en indexkramare.

Mitt seriösa tips: Du kan öka risk och avkastning utan företagskoncentration genom försiktig portföljbelåning.

2 gillningar

Du kanske ska ställa din fråga om att snabbt bli rik på Twitter eller Instagram, svaren där kanske inte sårar din verklighetsuppfattning som svaren här som bygger på vad vetenskapen säger. Den enda som agerat som ett troll i den här tråden är du.

3 gillningar

Ett gratistips från mig: låt någon annan räkna på dina investeringar.

I övrigt känns din idol Buffets citat lämpliga att dra upp här.

• “Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget Rule No.1.”

• “Risk comes from not knowing what you’re doing.”

7 gillningar

Vad sägs om ett tankeexperiment? Låt oss säga att det finns ett enkelt sätt att bli rik snabbt. Detta sätt är så pass bra att man kan tipsa om det på ett allmänt forum och alla som vill bli rika kan läsa om det och tillämpa det. Och alla kommer bli rika.

Om nu alla kan bli rika snabbt, kommer någon egentligen vara rik? Alla har ju lika mycket pengar. Definitionen av rik kommer därmed devalveras och alla är tillbaka på samma nivå.

3 gillningar

Det finns inslag om de här sakerna i en lång rad av podd-avsnitten redan. Det finns en rad sätt att potentiellt överträffa index. Vissa av dem har stöd i forskning och det är inga konstigheter. Andra “har visat sig funka” utan att någon vet varför. Dessa är mer osäkra. Du kan så klart satsa på något som de senaste 10 åren har gått upp med XXX% och tänka att det säkert fortsätter så i tio år till. Forskningen visar dock att detta tänkesätt sällan fungerar i praktiken. Det som har gått exceptionellt bra under en period går ofta sämre framåt. Istället är det något annat som “går som tåget” den kommande perioden.

Avsnitten om superinvesterarna och avsnittet med André Granström (båda färska) är bra men det finns inslag av de här frågorna på en massa ställen. Det här handlar om RT:s och forumets grundteser så de genomsyrar egentligen allt.