Tips och trix - för att bli rik snabbt?

10000 dagar? Folk lever väl mer än 27 år?

1 gillning

Det är inte han utan det bolag som han äger 36% av som köper bolag som gör ordentlig vinst och delar ut, ska value stocks, Apple råkar vara ett sådant.
Jag föreslår att du köper Bershire Hathaway, mina har en uppgång på ca 100% på lite mer än 2år, men då kom en kris som gynnade deras strategi väl.
Det är ett bra komplement till indexfonder om man vill ta högre risk.

Jag skulle också säga att det finns strategier som kan slå index över tid. Jag kör själv på en egen variant av Kavastus strategi. Med den leder jag över OMXSGI på totalen sedan jag startade för 4 år sedan men ligger under hittills i år. Jag har också högre volatilitet än index så det är mentalt påfrestande i nedgångar. Det kräver att jag sätter av en del tid på att gå igenom börsen och har koll på ett antal bolag. Så jag skulle inte se det som en genväg utan snarare ett extraknäck som kapitalflrvaltare.

Jag vet såklart inte om jag kommer fortsätta slå index och rekommenderar ingen att satsa allt på en strategi från början. Jag rekommenderar dock att läsa Kavastus böcker och gå på hans kurser om han kör någon mer. Om inte annat för att han för fantastiskt mycket statistik på och har enorm koll på hur svenska börsen fungerar. Sen om man vill göra jobbet och testa strategin på en mindre summa får man ju avgöra själv.

Det finns mycket myter om WB som man behöver titta på. För det första så har hans överavkastning kommit väldigt mycket från de tidiga åren, framförallt innan 2000. Charlie Munger har själv sagt - “Det var mycket lättare då, det var en marknad med mycket idioter.” Den andra fällan är att man alltid ska titta på avkastning nedbruten per år, (lyssna på avsnitt 302 för hur man blir lurad av att titta på avkastning). T.ex. denna utveckling av WB mot SP500 är inte fantastisk:

Nästa fälla med WB är att han har haft hävstång och tillgång till extremt billigt kapital. Etc.

Men som många andra skriver i tråden. Jag önskar dig lycka till, vissa saker behöver upplevas och kan inte lyssnas på. Jag själv var sådan och jag hade inte varit där jag är idag om jag inte hade lärt mig genom erfarenhet.

11 gillningar

Om man bara får investera är det svårt. Då räknas bara tur.

Om man får räkna in andra vägar att tjäna pengar snabbt så föreslår jag.

Begå brott.
Sälj din kropp (legoknekt, prostituerad, fotomodell är alla yrken med snabb lönetrappa).
Flytta till ett land med mycket höga löner?
Gräv efter diamanter.

1 gillning

Citat från Charlie Munger:

The first $100,000 is a bitch, but you gotta do it. I don’t care what you have to do – if it means walking everywhere and not eating anything that wasn’t purchased with a coupon, find a way to get your hands on $100,000.

Så är det. Vill du upp i en miljon snabbast möjligast, alltså snabbare än att månadsspara 20% av din inkomst i en globalfond, så spara en betydligt högre andel. Sänkt dina levnadskostnader rejält och maxa dina inkomster med att ta alla sidoinkomster du kan.

Visst finns det exempel på personer som köpt “raketer” på börsen och gått snabbspåret. Man får vara medveten om att det här kräver både tur och skicklighet. Börsen är en extremt konkurrensutsatt miljö. Du tävlar inte enbart mot professionella investerare som gör det här på fulltid, utan även mot AI och andra algoritmer. Många gör bort sig när man försöker ta den här typen av genvägar. Särskilt om man är relativt ny på börsen.

1 gillning

Allt handlar ju om sin personlig risk benägenhet, den kan ingen annan bestämma åt dig.
Jag rekommenderar absolut att köra på lite enskilda aktier i bolag du tror på, gör en lekhink som du fortfarande vid 90% nedgång sover gott om nätterna.

Även professionella investerare har problem att slå index.

Enkla knep utan risk är … svåra att finna. Milt uttryckt.

Investera din tid istället. Starta ett företag. Gör det framgångsrikt. Tag ut pengar ur bolaget eller sälj det. En miljon är ganska små pengar för ett välfungerande företag.

En mellanväg är att köpa en befintlig verksamhet för dina pengar som du sen skruvar på och sliter i tills den är värd mer pengar. Detta kräver också en hel del av din tid men du kan om du gör rätt komma snabbare till rätt avkastning.

3 gillningar

Addera att den gode Warrens idé egentligen var att köpa billiga aktier/bolag (fimp-bolag) men hans bästa investeringar var när han köpte högre värderade bolag (tex Coca Cola).

Jag gillar Warren för att han säger vad han tycker, men inte säker på att det är en viss investeringsstrategi man kan följa. Snarare flera olika plus opportunism och de andra punkterna du beskrev :grinning:

1 gillning

Är det snabbt?

1 gillning

Känner du att 4 år är en relevant tidsperiod för att kunna dra några slutsatser alls?

Denna aktien har också gått bra historiskt, om man tittade på den i slutet av 2021. Då var det en fantastisk aktie!

Vad hände sen? Jo, verkligheten att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning.

3 gillningar

Ett alternativ som inte nämns så mycket här, då många verkar ha rätt vanliga jobb och vara mitt i livet är:

Starta ett bolag, eller gå med i bolag som är i en tidig fas, där kan du byta lön mot andelar - och om du är duktig och driven så kan du se till att företaget lyckas.

Desto tidigare fas desto mindre lön men mer aktier

Desto senare fas desto mer lön och mindre andelar

Hitta den perfekta balansen för dig!

Finns också andra jobb där hävstången/uppsidan är bättre än 100% löne-arbete.

Själv tog jag en lägre lön och istället ungefär 30 % av lönen i andelar. 6 år senare är de 500-700 tusen jag gav upp i lön värda 8-12 MSEK.

Passar inte alla men här har du en stor möjlighet att få stor hävstång men fortfarande mycket inflytande

3 gillningar

Det går ju faktiskt att få tiden att gå fortare. Utan att själv bli äldre. Om man tjänar in extra pengar så man kan dubbla sitt sparande har man ju gasat tiden med 100%. Det kan ju vara svårt att öka sin arbetsinsats särskilt mycket men då kan man ta hjälp av andra. Alltså anställda. Starta ett företag. Ja, det låter svårt. Man kanske inte känner sig som en innovativ entreprenör. Men det går att driva företag som går med vinst även inom traditionella områden. Själv drev jag ett åkeri tidigare. Hade några anställda. På så vis gick det kanske 8 sparår på ett år!

3 gillningar

Jag ser ingen anledning till varför du ska ha 10% räntor. Det är väl en lågt hängande frukt att spola dem. Tror du på din egen förmåga så avsätt 5-10% till en lekhink men gör det medveten om att de flesta som försöker går sämre än index över tid.

Jag tror personligen att du hade nått din första miljon snabbare genom att låta sparandet tuffa på och istället skaffa ett extrajobb om du inte kan öka andelen sparande från nuvarande lön. Flippa burgare på Donken varannan helg, rakt in i sparandet.

1 gillning

Nej. Jag drar inga slutsatser om framtiden. Jag konstaterar bara nuläget. Min ledning från de första 3 åren är fortfarande stor trotts mitt tapp sista halvåret. Med 3½ plusår och ½ minusår gentemot index är det just nu fördel min strategi.

Kan man inte dra några slutsatser av att en strategi slår index över 4 år så kan man heller inte det av att den förlorar mot index samma tid. Än mindre ett halvår.

Med andra ord vet du inte om din ”strategi” är
mödan värd.

Jag vet ju att den varit det hittills. Men inte om den kommer va det framöver. Men så är det ju med allt också.

Lärdomen hitills är väl just att mödan är värt det till viss del i form av att jag tycker det är kul. Så jag kommer inte gräma mig att jag lagt en massa jobb på det om det skulle visa sig att index kommer ikapp mig. Då var det en gratis hobby.

Också att mödan är värt det om jag gör lagom mycket. Jag tenderar att tappa på index både om jag är inne och petar för mycket och om jag tröttnar och bryr mig för lite ett tag.

Men det är såklart hittills. Jag kommer absolut byta till indexfonder den dagen jag tröttnar på att göra det. Oavsett hur det gått fram tills dess.

1 gillning

Min lärdom från över två decennier på börsen är att ju roligare jag har, desto mindre pengar tjänar jag…

5 gillningar

Är målet en miljon eller ekonomisk frihet? Finns det bakomliggande motiv, t.ex tillfredsställelse, status, uppmärksamhet?

• En miljon går snabbare att uppnå om man räknar i sudanesiska pund.

• Ekonomisk frihet handlar mycket om utgifterna. Sälj bilen och flytta hem till föräldrarna.

• Status och uppmärksamhet kan du snabbt uppnå genom ett fejkkonto på instagram.

Om inget av detta är tillräckliga svar så fundera på varför. Vad är det egentligen du vill uppnå.

4 gillningar