Dom som blivit ordentligt rika snabbt på börsen är dom som går all in i ett fåtal framtidsbolag tidigt och behåller. Tänk Tesla, Apple, Nvidia osv…. Det handlar om mod, dumdristighet och tur.
Samt ”due diligence” och tålamod (ingår väl i mod men så viktigt att det förtjänar stå med ändå tycker jag). Dessa 3 aktier + Microsoft och svenska Investmentbolag så som Investor, Latour, och Lundbergföretagen. Man har behövt sitta på aktierna i många år innan den feta resan uppåt startade på allvar. Även i fallet Evolution så är det ju åtminstone 3-4 år innan skidbacken startar.
Ja, köp inte storskogen iallafall.
Jag hade en enkel idé!
För den som mig som är villig att ta lite mer risk i sitt sparande:
Kombinera aktiehandel med indexfonder.
Kör indexsparande i grunden → sen tar du resten och placerar på valfritt sätt. Större risk. Men med chansen att kamma hem bättre resultat.
Exempel:
Du tjänar 25 000 netto
Spara alltid säg 4500 kr per månad i en indexportfölj.
Sen läser du böcker om aktier, lyssnar på podcasts, lär av proffsen som Warren Buffett. Sen tar du bästa aktien du kan hitta. Typ Investor. Den kan vara bra för nybörjare. Stort och etablerat Investmentbolag m god historik. En sådan kostar ca 200 kr st.
Köp fem per månad.
Totalt sparande nu ca 5500:-
Parallellt med detta:
Försök öka din inkomst, gör en bra och hälsosam karriär som inte bränner ut dig. Dvs försök tjäna mer. Var bra på jobbet så att säga. Men ha balans så du ej jobbar ihjäl dig. Nu får du högre paycheck för du bidrar med större värde. Du lär dig saker. Höjer din kompetens. Blir mer attraktiv på marknaden så att säga.
Öka sedan indexsparandet med framtida + på kontot.
T.ex. spara nu 7500 per månad istället för 4500.
För du tjänar mer!
Var grym på jobbet!
Fortsätt läsa och lära.
Köp en till aktie. Ett riktigt bra bolag som du gillar.
T.ex. Latour. Stort svenskt investmentbolag.
God historik.
Köp denna för t.ex. 1000 :- extra per månad.
*Som exempel alltså. Jag rekommenderar ingen enskild aktie. Läs och lär om du är intresserad av sånt.
Totalt:
7500 + 1000 + 1000 per mån
Fortsätt så. Höj alltid indexsparandet först.
Det är basen i din aktieportfölj.
Men ha roligt samtidigt och våga testa nytt!
Köp bra bolag. Det är jättekul. Man kan misslyckas men man kan också vinna. Förlorar du så garva lite och försök igen.
Detta gäller oss som är mer riskbenägna.
Men samtidigt vill lära oss mer och prova nytt!
Prova göra en “Warren Buffett”…
Många dissar aktiesparande men jag tror det kan vara en ganska bra väg till framgång. Våga testa om du är nyfiken. Men behåll ditt indexsparande i botten! Alltid.
Vad har du att förlora liksom?
Livet är kort!
![]()
Många gör nog redan så
På forumet brukar det kallas för lekhinken och ett riktmärke brukar vara 10-20% av totala sparandet.
Pengar. Avkastning.
Att satsa på vissa investmentbolag som komplement till indexfonder är inte något sätt ”att bli rik snabbt”. Det kan man absolut göra och risken för ”haveri” är inte så betydande. För att ”bli rik snabbt” krävs en betydligt mer riskfylld strategi där man går all in i vissa aktier, helst sådana som ännu är lågt värderade och handlar om någon framtidsteknik med stor potential.
Jo precis, jag skrev:
För den som är villig att ta lite högre risk i sitt sparande. Är du rädd för att förlora minsta lilla eller tillfälligt, stanna med index.
Även indexfonder kräver tålighet. Trösten är att det inte går sämre än för de flesta.
Jag ligger rätt nära index och en nergång på 20% första halvåret 2022 krävde en del is i magen.
Hur riskbenägen är du? ![]()
Du kan googla Investerar SM. Till exempel. Kolla olika sorters inspiration till galningar som slått index med hästlängder. Tjänat större summor på kort tid. Lär av the crazy ones.
De handlar allt möjligt inkl råvaror och krypto.
Försök förstå hur en crazy one gör.
Läs, lär!
Vem vet. Kanske är en bra väg fram att köpa bitcoin tillfälligt. Låt säga att kryptovaluta faktiskt är framtiden! Digitala cash. Då är det en bra placering.
Har du råd att förlora t.ex. 2000 i månaden men samtidigt vågar ta större risk… Agera som en crazy one. Köp ngt som är väldigt hett just nu och följ m vågen upp. Sälj när du är nöjd.
Du fortsätter spara 7500 (i mitt exempel) i index.
Alltid. Vilket eg. räcker för du blir snabbt milj.
=
När du gjort mkt vinst på något bra så stoppa in vinsten i index. Förlorar du så förlorar du.
All vinst går in i index.
Min idé är att våga ta större risk med små summor.
Det är absolut en väg till framgång.
Jag tror ni kan lära er mkt av the mad men out there. The crazy ones. Inte dissa idiotin för snabbt. Var öppen för att placera i annat än index helt enkelt…
Kunskap är allt! Läs lär. Naturligtvis seriösa källor som böcker, biografier, etc. Kurser. Mingla med folk. Våga ta lite risk helt enkelt. Men kalkylerad sådan. Typ som du skriver. Framtidens bolag. Om man nu är bra på sånt.
Själv gillar jag WB 20% per år och försöker hitta bra aktier. Riktigt bra bolag helt enkelt. Jag gillar Apple, Microsoft, Tesla och Nvidia just nu. Ser det som en kul utmaning att slå index. Man kan se det som ett hot också. Det beror nog på hur man är som person. Jag tänker typ:
Vad kul att försöka slå index!
Det ska jag prova! Men jag gråter inte heller över att förlora lite.
Det bästa i livet är att förlora.
Det är där man lär sig!
Jag tror vi alla tänker olika. Helt enkelt.
Ni verkar se det som ett hot att förlora lite…
Jag älskar sånt. Där är guldet!
Prova igen. Och igen. Och igen. Och igen.
Jag tror inte på något av det där. Jag har gjort ett antal försök tidigare och lagt ner nu. Att lära av någon som tar stora risker tror jag inte på alls. Däremot kan det säkert finnas vissa strukturerade modeller som kan ge en fördel. Hur bra de är långsiktigt låter jag vara osagt.
Lär av folk som inte håller med. Det är era bästa vänner, för de som håller med om allt utmanar inte heller. Ni behöver folk som utmanar lite.
T.ex.
Ta lite risk. Kalkylerad risk.
Stanna i index long term. Alltid i index.
It might work ![]()
Du kan inte lära dig tur. De där tävlingarna är utmärkta exempel där snittet av alla “crazy ones” är långt under index. När du tittar på vinnarna ser du bara de som hade tur. Många förlorade stort relativt index, många fler än de som slog index stort.
Försöker du lära dig av en trisslottsvinnare hur du ska skrapa lotten för vinst också?
It might fail. Då förlorar jag avkastning för resten av livet.
Liten kalkylerad risk ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det är nog vad jag försöker säga.
Så sjukt bra idé för den som är villig att testa.
1 ) Stanna i trygghetsland alltid. Index.
2 ) Våga testa simma lite i nya vatten. Med små summor. Som du placerar i extremt bra saker. Där du har gjort en ordentlig analys först.
Jag skulle älska att förlora 2000 i månaden under lång tid, för en vacker dag vinner jag stort. Men den som aldrig lämnar trygghetsland får aldrig veta.
Motsvarigheten är ungefär att gå fram och säga hej till den där fina tjejen/killen som du är intresserad av men för blyg att bjuda ut på dejt. Istället för att stå och glo på stackarn i 7 år till. Den som vågar vinner. Det var så jag träffade min flickvän!
Jag var en loser som tog en chans.
=
Ta en liten kalkylerad risk.
Det är ett sätt att snabbt bli rik.
Ne det är det inte. Tar du små kalkylerade risker vinner antingen lite eller förlorar lite. Det sistnämnda mycket mer sannolikt
@anon45620067
När jag läser dina inlägg får jag intrycket att du kopplar ”att ta lite mer risk” till större chans att lyckas än risk att misslyckas. Sannolikheten att bli ”rik” ökar inte med mer risk. Att ”våga” medför inte per automatik att ”lyckas”. Sanningen är att det är minst lika stor risk att misslyckas.
Sannolikt betydligt större risk att misslyckas, om aktien ska potential att stiga mycket.
Yes you can! ![]()
Om du hittar något som ger stor avkastning.
Hundratals%.
Tusentals %.
Läs och lär. Kunskap är allt!
Och: var positiv. Säger du “det går inte” så går det inte. Säger du “det kan gå” vid en stor möjlighet → vinner du.
Det är ett nytt sätt att tänka.
Positivt!
Det finns <oändliga möjligheter> där ute för den som är nyfiken och vill lära sig mer. Lär av dina “fiender” och de som inte håller med. Lär av the crazy ones. Lär av proffsen. Av de bästa.
Lär av de som du vill lära dig av helt enkelt.
Bra förebilder.
= Nyckeln till framgång.
T.ex.
Ett eget bibliotek hemma är bra. Köp massor av bra böcker. En i månaden om du ej har råd med mer. Investera i kunskap. Det är nyckeln till resten!
Gå kurser, utbildningar, m.m.
Mingla med bra människor.
Sluta lev i komfortzonen helt enkelt.
Index är för mig komfortzonen.
Så ger det inte speciellt mycket pengar om du inte har satsat mycket. Du kan inte betala med procent i matbutiken eller hos bilhandlaren.