Jag är tveksam till om det är vettigt att pruta på däcken…
Alltid något problem då. Tappade eller avbrutna dubb, bullriga, Svampig spårig känsla. Slits snabbt…Blääh.
Jag har länge kört med Hakkapelitta dubbat på våra bilar och dom har massor med ganska tysta dubb och på ena bilen har däcken gått 7 vintrar redan. Kommer få gå 1 år till (minst).
Inte en enda tappad eller avbruten dubb. Bra dubb utstick och 6 mm mönster kvar.
Lustigt. Annars skulle man ju lätt kunna få för sig att de stora drakarna som t ex Bythjul och Däckonline har bättre omsättning och koll än lokala Bosses däck och kebab i Töreboda.
Särskilt när t ex Bythjul skriver ”Bythjul har hög omsättning och över 95% av våra däck är tillverkade inom det senaste året.”
Rent anekdotiskt har min handfull beställningar online från Bythjul resulterat i max 1-1½ år gamla däck. Ett par sommardäck var faktiskt bara 2 månader gamla. Nästan lite för färska då de sög upp allt grus på uppfarten ![]()
Hög omsättning hos drakarna, som sagt. Så länge man inte köper någon utgående modell på REA i obskyr dimension, antar jag.
Finns det ingen koppling mellan fälgstorlek och belastningsindex, eller vad menar du?
Det finns kanske andra saker som skiljer på ett lastbilshjul, men vad vet jag.
Ni som beställer däck online.
Hur gör ni med bytet på fälgen?
Min erfarenhet är att däckverkstäder är väldigt anti till att man beställer däck själv.
Vissa onlinebutiker har sammarbetsavtal med utvalda verkstäder. Så man får däcken skickade dit och när de kommit till verkstaden åker man dit och byter.
Så kanske det är… För egen del är det en nära vän som monterar och har full respekt för att man beställer online.
Kanske att man inte måste göra fälgarna större för att dom ska tåla 500 kg per hjul typ. Är nog rätt mycket design.
Nätbutikerna köper ju upp det vi inte vill ha det är ju deras affärsidé och hade dom haft samma krav som vi så hade priset varit ungefär densamma. Med andra ord så är det andra sortering som åker till nätbutikerna
Hmm… Har bara handlat via nätet senaste 15 åren. Inga problem. Däcken går alltid till lämplig däckverkstad dit man åker och får dom bytta på tid man bokat vid köpet numera.
Jag har dock sett att vissa nätfirmor i sina villkor tillåter sig att byta ut det jag beställt mot “likvärdiga”. INTE okay…
Jag har svårt att se att någon i leverantörskedjan har lager nog att sitta på flera årskonsumtioner av populära däckmodeller. Speciellt med tanke på att just-in-time leveranser ofta används i logistikkedjor nuförtiden.
Men möjligtvis om man väljer någon udda däckmodell som det inte är så stor omsättning på?
Producenten har lager i olika länder för att kunna leverera däck när beställningen kommer. Bor man sthlm kan man få däcken redan samma dag om däcket finns på det lagret.
Men lagret ska helst vara så gott som tomt när det är dags för nästa säsong och då är det fint med näthandlare som kan köpa överskottet.
Riktigt udda storlekar produceras inte varje år.
Nu produceras nästa års sommardäck för att ställa om efter nyår för nästa års vinterdäck
Mycket design och mycket bättre marginaler för biltillverkarna om de kan få kunder att lägga 40 pappa extra på två tum större fälgar.
Men tyngre bilar har ofta bromsar i utförande som inte passar i mindre fälgar.
Däckia ägs av Pirelli
Euromaster ägs av Michelin
Får man dom däcken billigare på nätet än hos producentens egna verkstäder är det nått som inte stämmer.
Apple store ägs av Apple.
Lik förbannat är Apple Store aldrig billigast på Apple-prylar.
Jag kommer iallafall fortsätta att köpa något år gamla däck på nätet till halva priset…
Att det skulle vara andrahandssorteringen man får, varken jag eller någon jag känner har haft några problem dom senaste 10 åren iallafall.
Tror jag är inne på 3e vintern med mina Hakkor för 3300kr och greppet är fenomenalt.
Vi är i färd med att köpa vinterdäck eftersom de inte hängde med bilen vid köpet, och vi undrar hur man vet ifall man ska köpa fälgar där TPMS (däcktryckssensor) är möjligt? Jag har förstått att vissa bilar har en indirekt däcktryckssensor via bromssystemet, men hur vet man det? Bilen det handlar om är en Audi Q2 35 TFSI S Tronic (2021).
Till att börja med kollar man bilens manual.
Sen googlar man.
Sist frågar man här ![]()
Jag är ganska säker på att din Audi inte kräver sensorer med blåtand (direkt TPMS) utan bara läser av information från fordonets låsningsfria bromssystem (ABS) hjulhastighetssensorer, vilket gör att den kan jämföra relativa hjulhastigheter. (Indirekt TPMS).
Om du har en meny där du kan ”nollställa” genom att helt sonika bekräfta till bilen att alla däcktryck ”motsvarar de rekommenderade värdena” så har du indirekt TPMS och slipper bluetoothsensorer.
Haha, ja, så är ju stegen, men ibland vet man inte vad man ska läsa efter. Men med det där i hand så hittade jag manualen och nyckelfrasen där är som du säger att bilen använder ABSen för att läsa av trycket. Så jag tackar för svaret ![]()
Jag blev nyfiken på det här med däckens ålder om man handlar på nätbutiker.
Så jag kollade produktionsår & vecka som står stämplat på däcken och jämförde med datum då fick dem monterade på verkstan. Baserat på det räknade jag ut att däcken var 3 månader gamla när de monterades. Så för min del stämde det inte alls att de var gamla. Däcken beställde jag till verkstan från en av de största nätbutikerna.