Tips på att tjäna mer pengar | Avsnitt #202 på bloggen

Tänker 80/20 regeln. Gäller bli av med många av de sämsta kunderna genom hög prissättning-energitjuvar!! Sätt inte ex för lågt pris på en Blocketannons :wink:

Vet en hovslagare (superduktig!) som tog beslut att dubbla priset för att verka hovarna. Han förlorade hälften av kunderna men bibehöll intäkterna. Det gör att hans kropp håller hela vägen, energi över till kvällen efter jobbdagen.

Tycker det är fel att blanda in ev hobby i resonemanget att tjäna pengar! Att tjäna pengar innebär att ta en risk för en senare belöning och hobby är en fristad från detta!

7 gillningar

Jättekul med alla kommentarer här, och bra feedback på det vi pratade om.

Jag, @janbolmeson och @carolinebolmeson kommer att spela in en uppföljning imorrn som släpps nästa vecka, där jag kommer att försöka konkretisera den feedback som kommit in här. Är det något annat ni vill att jag tar upp i avsnittet så skriv här i tråden, eller i ett personligt meddelande till mig!

7 gillningar

Sjukt hög igenkänningsfaktor här :pray:

Hade de här tankarna ständigt närvarande igenom båda avsnitten. Det är inte lätt att få loss tiden till att göra mer än till det som är need to have hemma. Har man dessutom inte tillgång till barnvakt så är man lite låst.

Trots det har jag ändå ett AB sedan förra året men det är inte lätt att uträtta något i det så det är en sunk cost för tillfället och går i valet och kvalet om jag ska lägga det vilande eller likvidera.
Med det sagt kan jag ändå hålla med @janbolmeson om att det inte är svårt att starta företag :wink: Men det är ju inte när man registrerar företaget som värdet skapas och pengarna rullar in, det kommer ju av allt arbete som sker efter starten och det är då det svåra börjar om man tex har hus, små barn och ett annat heltidsjobb.

4 gillningar

Gå olika vandringsleder och blogga/livesänd/recensera

Typ Europalederna eller Roslagsleden

Skriv bok efteråt

Föreläs sen

Sitt i morgonsoffor

Var med i lekprogram i tv

Tala ut i blaska

Bli styrelseproffs

4 gillningar

Förstår din utmaning. Mitt råd är att dela varannan dag.
Jag och min fru hämtar varannan dag och då kan den andra jobba istortsett fram till läggdags. (Lite svårare nu med hemmakontor men då slipps det samtidigt pendlas)

Samma gäller helger.

Så då kan schema vara:

måndag jobb 7-19
Tisdag jobb 8-16
Osv

Sen helgerna:

Lördag jobb 8-16 (efter 16 sociala aktiviteter)
Söndag - vara med barnen medan frugan jobbar.

Med kvällsarbete sen 21-23 så kommer du upp i en 60ish timmar i alla fall

3 gillningar

Hej Thomas! Jag känner igen mig i din situation: Jag har också en AB sedan några månader tillbaka och försöker avsätta kvällarna för att utveckla och verifiera min affärsidé. Jag skulle profitera av en accountability partner. Någon som står framför samma utmaning, dela periodiska målsättningar med varandra och reflektera om vad som fungerade (eller inte) samt möjliga anledningar till det. Ibland så behöver man en påminnelse om varför man valde att försätta sig i denna situationen och vilka möjligheter det finns i det. Hade det varit någonting för dig?

5 gillningar

För mig utan erfarenhet av eget AB, vad är det för löpande kostnader för ett AB om man inte genererar några intäkter? (och hur stora?)

1 gillning

Hej Kerstin!
Tack för att du sträcker ut den handen!
Det kan nog vara precis den pusselbit som behövs just nu :slightly_smiling_face:
Vi kör helt enkelt :+1:

1 gillning

Hej David,
För egen del är det kostnad för bokföringsprogram och banktjänster.
Använder Visma, de tar 1495 och betalas på helår. Går väl att hitta billigare alternativ och funderar på att se över det. Fick dock rabatt via SEB.
Valde SEB som bank som tar 1200 kr/år, dock gratis första året.
Det är väl de löpande kostnader jag har just nu.

3 gillningar

Ända fram tills i år har jag alltid jobbat som anställd och har alltid haft vänner som kört eget som konsult i egna AB:n. De har alltid försökt övertyga mig om att starta eget och köra egen låda och jag har alltid haft samma argument som många andra till att inte göra det. Så förra året bestämde jag mig för att starta ett med tankarna “Vad är det värsta som kan hända? Företaget går i konkurs, jag förlorar aktiekapitalet och för söka nytt jobb som anställd igen.” samt “Vad är det bästa som kan hända? Jag får helt ny kunskap om hur man driver ett företag och helt andra möjligheter att hantera pengarna än bara den privata spelplanen.” Så för mig var det en liten nersida men en potentiellt stor uppsida.

Även jag hade då känslan av att det var oöverstigligt och hur mycket som helst att göra för att komma igång, men började med att läsa på verksamt.se för att få information om processen för jag ville lära mig allt från grunden och jag ville veta vad jag skulle ge mig in på. Jag spenderade ett antal kvällar med att slötitta på serier tillsammans med sambon samtidigt som jag läste på om hur man startade företag. Till slut kännde jag mig redo och fyllde i formuläret Jan nämner och så var allt igång.

Man får komma ihåg att man inte måste kunna allt på en gång och att man får dela upp det i mindre steg, annars blir hela projektet ett oöverstigligt hinder och man får ta vissa saker allt eftersom. Man får förlika sig med att det finns saker som är okända vid tillfället och komma ihåg att man även kan delegera saker. Jag insåg rätt fort att jag aldrig kommer lära mig eller vilja lära mig allt om bokföring så frågade helt enkelt den person som ansvarade för ekonomin hos min dåvarande arbetsgivaren om denne ville extraknäcka några timmar med att hjälpa mig komma igång och guida mig och då slapp jag tänka på allt om bokföring och kunde förlita mig på att jag får informationen jag behövde när jag behövde den.

Sen är jag nog lyckligt lottad med både vänner, bekanta och kollegor som ställer upp med kunskap och stöd som gjorde det lättare för mig att ta de steg jag behövde. Men i den process jag gått igenom vet jag att jag var inne på någon sida där man som företagare kan få hjälp av mentorer för att komma igång. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad sidan hette men någon annan kanske vet?

I retrospektiv så kan jag lite hålla med Jan om att det är ju “bara att fylla i blanketten”, allt du behöver göra kommer rätt naturligt i de steg man behöver ta, men då jag nyss gått igenom det hela så vet jag också vilket oerhört hinder det känndes att behöva ta sig över för att starta ett eget AB. Men mycket information som man behöver finns på verksamt.se och man kan ju även ringa olika mydnigheter för att få hjälp och information.

Det som än så länge har tagit mig mest tid med företaget har varit banken. Har en känsla av att de har mer inflytande och bestämmande över vem som får starta företag än bolagsverket. T.ex. ringde jag Danske Bank för att få information om hur jag kunde starta företagskonto hos dem och de krävde då att jag flyttade med alla mina privata bankaffärer för att göra detta. Vad har mina privata affärer att göra med företaget?! Hade jag inte själv startat företaget utan med andra hade de krävt att alla flyttade sina privata bankaffärer till dem? Känndes inte ok. Sen har bankerna mer åsikter om ens affärsplan, budget och annat än bolagsverket vilket jag också tycker är konstigt men det är tydligen så det är.

I slutändan så är jag glad att jag gjort det (än så länge) och det är något jag har kunnat göra parallelt med jobb, familj och annat. Sen är det kanske en helt annan sak om man ska starta företag som inte innebär att man är konsult.

9 gillningar

Härligt att du kommit igång, @xyz, och kul att läsa din historia. Lite kommentarer för andra som är inne i samma tankebanor.

Jag tror detta är en väldigt vanlig uppfattning och tyvärr det som avskräcker många från att ta steget. Man tänker att man måste vara en expert eller ha relevant erfarenhet för att börja men så är det ju inte. De absolut flesta av oss är ju totala gröngölingar när vi tar steget. Fakturerar man dessutom endast en gång i månaden och gör något enstaka inköp som konsult behöver man verkligen inte spendera många minuter i bokföringsprogrammet.

Skulle man vilja ta en annan rutt och göra det själv finns det en del forum att vända sig till. I mitt fall var Vismas forum en väldigt god hjälp där man snabbt fick svar av någon hur man bokförde si eller så. Alternativt hade någon redan ställt frågan före mig och man fick svaret den vägen.

Att man måste fylla i affärsplaner och budget är troligtvis praxis pga Finansinspektionens krav om kundkännedom. Däremot gick det inte att registrera kontot på distans hos Swedbank som blev ett irritationsmoment för mig. Jag fick sätta mig på ett flygplan till Sverige för att gå på ett obligatoriskt möte. Jag hävdade att jag var privatkund hos banken och dessutom hade bankID utfärdat av Swedbank själva och tyckte det var onödigt. Väl inne på mötet förstod jag varför jag var där. Det hade ingenting med min identifikation att göra, de var ett säljmöte där de försökte sälja in ytterligare produkter och pensionsspar.

Jag tog steget till att bli egenkonsult för 12 år sedan och hoppas att jag kan förbli företagare under hela mitt resterande arbetsliv.

3 gillningar

Swedbank är helt hjärndöda med sånt. De krävde att jag skulle komma in för att få tillgång till mitt tjänstepensionskonto med. Alla andra ställen jag hade tjänstepensioner räckte det med Bankid och webb. Aldrig att jag skulle använda Swedbank till något där jag kan välja.

(Jag gick in och snackade med vår VD och bidrog till att företaget flyttade samtliga tjänstepensioner från Swedbank till ett vettigare företag. Var så gott den dagen man kunde fylla i flytt-blanketten för att få komma bort från Swedbank :))

6 gillningar

Jag frågade faktiskt en person som jag pratade med på Swedbank rakt ut när jag var irriterad över allt de ville jag skulle göra om det var de som hade ansvaret att låta mig starta företaget eller om det är Bolagsverket, till vilket jag typ fick svaret “Ja, egentligen är det Bolagsverket men i praktiken kan man ju se det som att det är vi.”. Men som du säger, en del har att göra med att de måste få koll på vem man är, det är ibland bara det tar lite löjliga proportioner.

Annars hade även jag hade liknannde erfarenheter. Jag startade ju eget mitt under brinnande Corona och det krävdes 4 fysiska besök hos Swedbank trots att jag redan är privatkund och har BankID utfärdat av dem.

Det första var när jag skulle lämna in ansökan för företagskonto. Jag var tvungen att ta mig till banken fysiskt för att kunna lämna in ansökan fysiskt. Varför kan jag fortfarande inte förstå då jag lämnade ansökan till första person i receptionen. Funderade seriöst på att erbjuda dem mitt första uppdrag i att digitalisera deras ansökningsprocess för företag.

Det andra mötet var när jag skulle träffa min handläggare för att få bankintyget vill jag minnas, som till stor del visade sig vara ett säljsteg då det tog 5 minuter och jag direkt när de började prata försäkringar, pension etc sa att jag inte var intresserad av det just nu.

Det tredje besöket var för att meddela mitt organisationsnummer och få det temporära utbytt. Det kunde tydligen inte heller göras digitalt.

Det fjärde hade egentligen inte behövts, men det visade sig att den person som tog hand om mig på det tredje besöket inte gjort vad denne skulle och jag kunde inte komma åt mina företagskonton eller hantera företaget via telefonbanken då man inte kopplat ihop företaget med mig som huvudman.

Men bortsett från irritationsmomenten med banken så funkade resten fint. Startade bolaget förra året, hade ingen verksamhet i det förrän jag var redo på mina egna villkor och hade tills dess varit noga att inte dra på mig några kostnader (företagskonto på Swedbank är gratis tills man lägger på tjänster som t.ex. bankkort, bankgiro etc.). När jag väl hade mitt första kontrakt fixade jag ansvarsförsäkring, skickade in preleminär inkomstdeklaration, momsregistrering och registrerade mig som arbetsgivare. Hade turen att allt gick igenom dagen innan jag skulle köra första arbetsdagen som konsult eftersom jag valt att vänta in i det sista med allt för att hålla nere kostnaderna. Så till slut blev allt perfekt timing. :smiley:

4 gillningar

Bankerna är verkligen olika!

Jag började med att vända mig till min bank sedan 15 år, Länsförsäkringar, där jag dessutom varit guldkund under alla år också. De var måttligt intresserade. Jag hade följt processen på Verksamt så min fråga till LF var enkel; hur gör jag för att betala in aktiekapitalet och få bankintyget? Då skickade de ut ett formulär och något svävande om att “det där kommer kopplas ihop med Verksamt på något sätt”. Kändes ju väldigt tryggt :laughing: Eftersom jag hade lite tidspress att få bolaget reggat innan ett visst datum så såg jag framför mig information som kommer behöva studsa fram och tillbaka innan det blir rätt.
Så här svårt kan det väl inte behöva vara tänkte jag? Gick då in på SEB som jag googlat fram skulle vara bra på företag. Gick in där och de hade såklart en digital process som var helt i linje med processen på Verksamt. Följde den processen och hade mitt bankintyg på ett par dagar. Därefter hade jag ett möte med banken där jag fick bankdosa och lite information.
Har aldrig varit kund i SEB så för de var jag helt okänd men de ställde inga onödiga frågor förutom det mest väsentliga, krävde inga fluffiga affärsplaner, försökte inte sälja på något annat. To the point, helt enkelt. Har bara gott att säga om SEB så långt :grinning:

2 gillningar

Jag kör alltid efter mottot att ett nej är inte ett nej förrän du fått det 3 gånger i rad av 3 olika personer på samma företag. Det är intressant hur ofta du får ett annat svar om du ställer frågan till någon annan. Exempel är när jag hade tänkt använda bokföringstjänsten som fram till den 1:a april ingick i ett av företagspaketen på Swedbank och jag några dagar för sent skulle beställa paketet. Den första jag pratade med sa att de slutat med samarbetet och jag därför inte kunde teckna tjänsten via Swedbank. Första reaktionen var total panik att några dagar innan jag skulle dra igång behöva utvärdera nya bokföringsprogram och att det inte skulle bli som tänkt.

Ringer dagen efter och pratar med en annan för att se om det finns något annat sätt att lösa det på för att kanske få något som ändå är hyggligt bra utan att i sista stund behöva leta reda på något nytt. Personen i fråga verkade mer service-minden och fick då svaret att det kanske ändå gick att ordna ändå, att det bara var att tjänsten inte längre ingick i paketet och bad mig återkomma någon dag senare så personen skulle ha möjlighet att kolla upp det.

Den tredje personen jag pratade med löste det galant, jag fick allt jag ville ha, bara att det inte var paketpris på bokföringstjänsten vilket i slutändan resulterade i 50kr per månad extra. Visst, det är 600 kr per år mer än om jag hade varit några dagar tidigare att haka på, i och för sig ingen garanti för att jag inte hade fått påslaget nästa år, men jag fick ju till slut det jag behövde och det var dessutom billigare än att köpa bokföringen direkt via deras sida.

Så det lönar sig att inte ta ett nej som ett nej förrän du hört det tillräckligt ofta. :smiley:

3 gillningar

Då löste det sig bra för dig :slightly_smiling_face:

Jag var kanske lite otydlig tidigare men jag fick inget nej utan det var mer att onboardingprocessen hos LF framstod som “trasig” då den var både otydlig och inte i synk med processen på Verksamt.
Ytterligare kvitto på att LF:s process är trasig är att de inte heller följde upp efter att de hade skickat ut formuläret.
SEB hade däremot gjort det enkelt att onboarda sig själv som företagskund helt digitalt :slightly_smiling_face:

Ah, det var från min sida mer menat att hade du pratat med någon annan kanske du hade fått en helt annan upplevelse. Det måste inte alltid vara nej, det funkar även i andra lägen att bara försöka igen med någon annan.

1 gillning

Absolut, så hade jag kunnat göra :+1: Men jag kände väl också att det kanske var dags att prova att vara kund i en annan bank efter så många år i LF. Nu kan jag jämföra kundresan mellan dessa :slightly_smiling_face:

Ett annat sätt du kan kombinera jobb med promenader är som personlig assistent. Jag är det och har haft en enorm tur att matchas med en som har samma intressen. Vi går ibland promenader på flera timmar, natur fotograferar och fiskar.

3 gillningar

Åh vad skönt att det funkar så bra för dig! Har varit kontaktperson som det så fint kallas här, åt en kille på 15. Funkade skitbra i perioder, och tog en del energi andra perioder.

2 gillningar