Tips på att tjäna mer pengar | Avsnitt #202 på bloggen

Den högsta inkomst som ger rätt till allmän ålderspension räknas fram med inkomstbasbeloppet. Denna inkomst motsvarar för 2021 en månadsinkomst på 45 865 kronor

Se:
Inkomstbasbelopp och inkomstindex för år 2021 fastställt - Regeringen.se.

Det enklaste sättet att öka sin inkomst är väl att ha ett större kapital och ta en högre risk? Mera inkomst behöver inte alltid betyda mera jobb. Istället för att starta eget och bygga ett företag kan man arbeta extra, få övertidsersättning och placera pengarna och därefter bara se dem växa senare och gå ner i arbetstid.

Jag ser många egna företagare som jobbar stenhårt i början för att få igång sitt företag. Hade man haft ett vanlig arbete och fått övertidsersättning istället tror jag att man i många fall hade tjänat mera. Sedan får man själv vrida på diskussionen om man vill göra pengar på sin hobby, men jag tror snarare jag vill ha (hitta) ett jobb som jag kan göra till min hobby.

2 gillningar

@Caspian: Fortbildning genom ljudböcker är ett väldigt bra tips! Det har jag också anammat senaste året.

2 gillningar

Hundrastning kanske kan vara något?

2 gillningar

Ett sätt att tjäna mer pengar för mig har varit att de gånger jag är ute och promenerar lyssna på i princip alla avsnitten på podden för att på så sätt lära mig mer om ekonomi. Två flugor i en smäll, nytta för hälsan samtidigt som jag lär mig nya färdigheter som i sin tur gett mig mer pengar i fickan.

4 gillningar

Jag tycker ni har alldeles för stor tilltro till vanligt folks entreprenörssida. Själv har jag typ noll uppfinningsrikedom. Visserligen har jag haft eget företag men inom en redan befintlig verksamhet. Och jag kunde driva den verksamheten på ett smart sätt och utöka. Men inga innovationer precis. Om jag jämför med en kompis jag har som ser möjligheter att tjäna pengar i allt så står jag stilla. Ni som är den typen förstår inte oss vanliga människor. Det är ju så enkelt tycker ni. Bara att brain storma lite så är det klart. Köpa ett hus, hyra lite polacker som renoverar och sedan sälja dyrare. Plättlätt! Men nej. Så funkar det inte. Jag tror man är född entreprenör eller inte.

6 gillningar

Älskar all form av bil/båt/mc vård. Kan spendera timmar att slipa och polera bilar, lyktor. T ätta bilar, lägga la kförseglimgar och utöka livslängden på utseendet av fordon generellt.
Har en trygg anställning på ett jättestort företag inom fordonsindustri/utveckling med relativt hög lön för att vara sketen 29 åring utan examen boende i mellanstor stad.
Har barn och har svårt att få livspusslet att gå ihop som det är. Men ledig tid lägger jag på att putsa på mina egna grejer. Har svårt att se hur jag skulle kunna ta betalt för det jag gör på min fritid då jag bara kan hålla på sporadiskt och utan egentlig tidplan , folk vill ju genrellt ha det om man skulle köra en helpolering av en oxiderad lack på en bil. Man vill ju gärna ha bilen typ dagen efter och inte om 5 dagar. Funderat i banorna på om man skulle åka ut till folk och erbjuda tjänsten hemma istället för att man ska ta bilen/båten/mc till en lokal men jag vet inte. Vet inte ens vad det är värt per timme.

2 gillningar

Jag tror det är en mentalitet som väldigt få har turen att lära sig av andra och andra får upptäcka det själva. Lite som kunskap om sund investering :slightly_smiling_face:

Samhället, skolan och arbetslivet är tyvärr format för att vi ska ställa oss i led för att invänta en isolerad uppgift att lösa. Hoppar man ur ledet med att

• inte vilja konsumera och bli rik ung oavsett lön
  • Vilja plugga några årskurser i förväg
  • som 30 åring presterarar bättre än höga chefer som är 50 år och vill bli betald därefter
  • vill starta ett eget företag som inte är en rak kopia av exakt samma sak man redan är anställd för

Så möts man ofta med skratt, oförstående eller avsmak. Helt enkelt är det lätt att känna sig utkastad från norm-samhället om man försöker rubba denna sanning

Samtidigt behöver man inte ha varken högt IQ eller världens bästa produktidé för att driva ett lyckat företag. Den stora utmaningen är att våga lösa problem du aldrig har sett innan. Det svåra där är att du kan hitta mentorer såklart men väldigt få kan ge dig alla svaren. Du själv ta ägandeskap för dina utmaningar

7 gillningar

Efter att allt för länge varit rädd att öppna den här tråden har jag äntligen tagit mod till mig och öppnat den. :slight_smile: Först och främst ett stort tack för många kloka tankar.

Jag, Caroline och @Caspian har även gjort ett extra-avsnitt på många av kommentarerna då er feedback är högst relevant. Avsnittet kommer nästa söndag.

Nedan följer även några spontana tankar som kanske kommer till glädje för fler.

Det här är en jättebra idé. Många gånger blir man hemmablind och framförallt så faller man i fällan: ”Det som jag kan är inget värt (för det kan alla andra också) och det andra kan är mer värt då jag inte kan det.” Att fråga andra är alltså ett ypperligt tips för att få ett yttre perspektiv. Bra frågor är:

• Vad upplever du vara mina största styrkor?
  • Vad upplever du andra uppskattar med mig?
  • Vad skulle du säga är min superkraft?

Här har vi nog bara olika syn på världen. :slight_smile: Jag respekterar att man kan se det så. Samtidigt så kliar det i mig med motfrågan:

• Vad skulle vara möjligt / vad skulle det kunna ge om det inte vore så? Dvs. att det inte vore ett motsatsförhållande mellan jobb/hobby eller tjäna/tjäna inte pengar och energi?

Jag ska vara helt ärlig att jag inte riktigt förstår frågan. @Caspian försökte sig på den i avsnittet vi spelade in, men förmodligen är det ett för stort tankespjärn… :slight_smile: För mig handlar avkastning / affärsutveckling att få utlopp för min kreativitet. Så att inte tänka på de sakerna skulle göra min semester fattigare än tvärtom. Det vill säga att jag skulle inte njuta av min semester mer för att jag inte fick tänka på det. Tvärtom.

Sedan fattar jag att det är lite sjukt. En anekdot från förra veckan är att jag stod i en glassbar med bl.a. min jurist som åkt ner från Stockholm för att hälsa på. Vi lär fortfarande känna varandra och han hade inte riktigt sett den här sidan av mig. Men i alla fall, jag såg i glassbaren möjligheten för barägaren att öka sin omsättning på ett ganska enkelt sätt. Så jag tipsade honom om vad jag ansåg att hen borde göra. Juristen bara garvade åt mig och frågade de andra: ”Finns det någon situation där Jan inte affärsutvecklar?

Så, att inte göra det vore för mig som att lägga band på mig själv. På gott och ont.

Grattis @Robert_G. Det är en magisk känsla, eller hur? Samtidigt så är min erfarenhet att när man väl en gång knäckt koden så blir det mycket enklare att göra det igen och igen. Man har nämligen sett något som man inte längre kan ”o-se”. Till slut blir det ju nästan som en lek att se hur mycket kan man öka den till.

Sedan brukar mitt tips vara att ta en så stor del som möjligt av den här extra-inkomsten och återinvestera den. Då får man ju en enorm hävstång. Finns ju inget som hindrar en från att spara X procent av inkomsterna även i en firma.

Slutligen, hur har det gått med prishöjningen? :wink:

4 gillningar

Vi diskuterar det här mer i det kommande avsnittet. Det blir lätt att diskussionen hamnar i den juridiska formen och som andra påpekat missade jag det med hobbyverksamhet. Jag tänker även att man många gånger inte behöver ha koll på allt innan man börjar. Vissa av sakerna löser sig själv längs vägen. Sedan förstår jag att det är ”lätt för mig att säga”, men det är min genuina upplevelse från att ha gjort det här i många år.

Fokuserar man på det viktiga - det man tycker själv är kul, lägger till frågan hur det skapar värde för andra och tar bra betalt så kan man ”köpa” eller outsourca alla andra problem.

Det är superbra. Grattis till det! Jag gjorde den missen att jag utbildade mig till något som var/lät bra, snarare än vad jag var intresserad av. Föll i fällan: ”Om jag gör det jag tycker är kul på fritiden, på jobbet och i skolan, så kommer jag tycka det är tråkigt.” I mitt fall var det data / programmering som var kul men jag inte satsade på.

Sedan är det som du skriver att köpa / sälja saker på blocket väldigt lågt hängande frukt för att tjäna pengar. Så pass låg att jag ibland glömmer bort det. I den kategorin hamnar även t.ex. uthyrning av saker, uthyrning av bostad, ta extra timmar eller frilansa på sajter som t.ex. Upwork.com.

Beklagar verkligen. Den enda trösten jag kan ge är att om du har kommit på dessa idéer en gång, så kommer du säkert göra det fler gånger. Jag tror ju att allt som händer är en träning inför något som komma skall. Värdet i det här skulle jag säga är att fundera på frågan:

• Vad var det livet / universum etc försökte lära mig den gången?

Ju fler svar som kommer från den frågan, desto bättre. Lite en post-mortem-analys. Det är också en anledning till att jag gillar ”företagande” eftersom det handlar så mycket om växt. En del av tricket här handlar ju här om att tänka både på helheten och sedan våga ta det första steget medveten om att man inte har fyllt i alla delar i tavlan.

Rätt, min miss. Ibland missar man det enklaste. Inleder uppföljningsavsnittet med det här. :+1:

Haha, inte en kommentar jag hade gissat att vi skulle få. :rofl:

Wow, det här verkligen det absolut bästa utfallet jag hade kunnat tänka mig från avsnittet. Grattis och hojta gärna till i forumet om jag eller andra kan hjälpa dig.

Utan att kunna något om just den branschen så har jag mött på det påståendet i andra branscher (mekanisk verkstad, IT, handel m.m.) Mina motfrågor brukar vara:

1. Tänk om det är fel kunder? / Hur ser drömkunderna ut?
  2. Vilket mervärde kan ni tillföra som gör att priset blir mindre viktigt?

Jag tänker även ofta på Richard Bransons påstående: ”Det finns alltid en marknad för den som är bäst i världen.” Vad skulle krävas för att ni blev bäst i världen?

Ett sista tips skulle också vara som jag tar upp i avsnittet; höj priset direkt med 7 procent. :slight_smile:

Det kan vara precis vad som helst, gärna dock något som är sant. Det kan vara allt från att prishöjningen behövs för att vi ska kunna ha en ekonomiskt hållbar utveckling framgent, för att kunna ge bättre service, för att kunna fortsätta jobba med de kunder man önskar till att kompensera för de prishöjningar man har på inköp eller liknande. Ta något som du kan stå för, det är det viktigaste.

Supersmart. Finns en hel del management-modeller på det här temat. Jag gillar även t.ex. BCG-matrisen.

Ja, jag gör det tyvärr. Vi tar upp det i det kommande avsnittet. Sedan upplever jag att det faktiskt inte är så mycket att faktiskt göra. Jag kan fortfarande efter 20 år inte alla bokföringsregler, det är ju det jag betalar min redovisningsbyrå att vara insatta i. Visst jag har fortfarande ansvaret, men bara för att jag har ansvaret så behöver jag inte göra eller kunna det. Det vore ju orimligt.

Jag upplever snarare att det är en följd av dumheten vi har i Sverige med ordspråk såsom: ”Själv är bäste dräng” / ”Ensam är starkt” / ”Kar för sin hatt” etc. I min syn handlar att driva företag att göra det man är bäst på och sedan jobba i team. Det vill säga att ta hjälp av dem som kan andra saker än en själv.

2 gillningar

Jag tar gärna en sådan tråd. Problemet som jag upplever är att det är väldigt svårt att göra något konkret med. Problematiken är nämligen så här:

• ”Alla kan spara i en fondrobot, eftersom det är en lösning som passar många”
  • ”Att tjäna pengar på det sättet vi pratar om i tråden är högst unikt för varje situation.”

Således går det inte riktigt att göra från idé till faktura i ett avsnitt. Däremot fungerar det utmärkt i en kurs eller ett program. Det skulle vara kul. Så mitt förslag är att faktiskt göra en tråd på ämnet.

Sant, tack för det perspektivet. Det är därför jag också ogillar ”hot” och sällan rekommenderar det som strategi. Särskilt illa är det om man hotar med saker man dessutom inte är beredd att genomföra. Däremot att ha ett autentiskt samtal med sin chef tror/hoppas jag att man uppskattar.

Ja, svårt att inte vara hemmablind också i ett sådant här avsnitt. :slight_smile:

3 gillningar

Känner absolut igen det här. Här tror jag också att man behöver ha empati med sig själv att det här är den mest intensiva perioden i livet (intalar mig själv det i alla fall :slight_smile: ) Sedan finns det ju lösningar här också beroende på vad som är viktigt för en.

Jag drev genom förra året att vi skulle ha au pair. Det fungerade bra, men inte tillräckligt bra för att Caroline skulle vilja ha det i år. För henne fanns det nackdelar som kostade mer än det smakade.

Så i det här fallet handlar det om att ha empati med sig själv och sin situation. Sedan kan det även i en sådan situation vara intressant att se vad man lägger tid på. Har en kompis som har löst liknande situation under Corona att förhandla med sin chef om att fokusera på resultat och leveranser istället för nedlagda timmar. På det sättet har hon fått 1-2 timmar extra om dagen som går till andra projekt.

Jag är inte bäst att uttala mig om statliga / offentliga arbeten. Jag kan alldeles för lite. Känner en sjuksköterska som är lite kontroversiell som brukar säga att det är en myt med låg lön inom yrket. Det finns många sätt att höja sin lön om man är beredd att tänka lite utanför boxen och göra lite okonventionella saker.

Sedan kan det vara som så att det som fungerar t.ex. i Region Skåne kanske inte fungerar på andra ställen. Men även där har jag t.ex. en läkarkompis som är musiker 2 dagar i veckan och jobbar som läkare 3 dagar i veckan runt om i Sverige för samma lön som många får i Malmö för 5 dagar i veckan.

Spontant känns det som att när regioner är beredda att köpa in tjänster utomlands ifrån så borde man ha bra förhandlingsläge. Men som sagt, jag kan inte tillräckligt mycket.

2 gillningar

Hmm… jag märker att många av er skriver liknande kommentarer och har frågor kring det. Jag kanske är hemmablind här, men jag upplever ju att det är jättefel fokus så länge ni inte har tänkt starta ett företag inom administration - typ bokföringsbyrå.

Fokus i en verksamhet måste ligga på försäljning och produktion. Det är huvudverksamheten, administration, ekonomi och regler är stödprocesser. Att således göra en kurs eller hänvisa till böcker om bokföring, regelverk är som att spänna vagnen framför hästen. Det är ju även det som jag upplever - och vi får bevis för ovan - skrämmer bort människor.

En gång för alla - om du fokuserar på produktion och framförallt att skapa värde för kunderna då kan du outsourca all bokföring. Något som du bör göra oavsett vilket.

2 gillningar

Sant, vi missade absolut en stor del av ovan. Tack för feedbacken. Får göra det bättre nästa gång. Brukar ju tänka att om man inte skäms för det man gjorde förut så har man utvecklats för lite. :slight_smile:

Jag tänker så här - vi har olika preferenser och är olika duktiga på olika saker. Tricket är att man INTE ska göra själv utan att många gånger komplettera med andra som är duktiga på det man inte själv är duktig på.

Ta mig och @Caspian t.ex. vi älskar idéer. Vi har hela listor med idéer på saker man skulle kunna göra och tjäna pengar på. Men problemet för oss är att vi gillar att prata idéer mer än vi gillar genomföra dem. Det finns 100 saker jag hade kunnat göra på bloggen som jag inte gör på grund av mina preferenser.

På samma sätt finns det människor som inte får idéer men får shit done. Tricket är ju att sätta sig i samma rum som någon som är annorlunda från mig själv. Problemet är att vi sällan gör det eftersom jag tycker det är kul att bolla idéer och en person som är mer doer kommer se problemen i dem och inte vilja spåna idéer och vice versa. En doer skulle säga att idé-människor är flummiga eftersom det är mycket snack och lite hockey. Det händer ju ingenting. Typ.

Att man således inte förstår varandra är egentligen en fördel. Men man måste ta sig förbi den ”spärren” och våga gå över till den andres sida. :slight_smile:

2 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Håller på att starta AB - vilka är de lagliga kraven jag ska ha koll på?

Jag skulle säga; prova! Sedan tänker jag också att det handlar om att hitta sin nisch. Nu kan jag inte branschen, men min spontana tanke skulle ju vara att inte konkurrera med rekond-firmor utan att gå in på någon nisch. Kanske med någon form av social grej. T.ex. folk som har dyra bilar och inte lämnar i väg dem. T.ex. att göra det tillsammans med dem? Är det inte en primärbil då spelar ju inte dagen-efter grejen någon roll heller.

Jag tror att den här typen av saker handlar om att gå mer åt det exklusiva där kvaliteten är viktigare än priset.

1 gillning

Ett litet nischat förslag för de som är kunniga inom musikproduktion är att sälja musik (färdiggjorda eller skräddarsydda samprojekt), samples, eller mix- och mastringstjänster.

Detsamma gäller annat musicerande, man kan sälja gitarrspel, pianospel mm. till andras låtar.

Är själv på gång att starta upp ett litet projekt där jag leasar och/eller säljer Hip Hop-beats. :sunglasses:

2 gillningar