Tips på extrajobb för att fylla på kassan?

Här kommer en liten kontroversiell åsikt och man ska egentligen inte göra detta på grund av pengarna man får. Men om du är politiskt intresserad finns det alltid möjlighet att engagera dig politiskt och eventuellt lyckas att få en plats i en nämnd i din kommun för det partiet som du sympatiserar med. Det kräver att du är medlem i partiet, går på träffarna och lär dig känna andra partimedlemmar och visar intresse. Var inte en person som spyr ut dåliga kommentarer som ser dåligt ut för partiets bild. Med lite tur så kan du få en plats som ersättare eller ledamot i en nämnd eller till och med fullmäktige, i vissa fall även en plats i styrelsen i ett kommunalt bolag. För uppdraget får du arvode vilket kan vara allt från 800 kr/mån till några tusen kronor i månaden.

Själv sitter jag i en nämnd som ledamot, är gruppledare för mitt parti i nämnden vilket ger mig ca. 4500 kr/mån, efter skatt. Jag gör ju inte detta för att jag ska få pengar men det motiverar mig att vara extra engagerad och läsa på och vara kunnig i de frågor som min nämnd hanterar. Alla pengar jag fått i arvode går direkt in på Avanza, jag ser inte de som min “lön” utan jag tänker att dessa pengarna går direkt in i sparandet för att jag skulle egentligen inte haft dessa pengar om jag inte var fritidspolitiker.

1 gillning

Samma här, var röstmottagare under valet 2022 och kommer nu själv att arbeta med det från kommunens sida med att arrangera EU-valet 2024. Får tyvärr inte några pengar för detta då det ingår i min tjänsts ordinarie arbetsuppgifter men det är riktigt kul. Rekommenderas för den som vill tjäna några tusenlappar och samtidigt göra demokratin bättre.

1 gillning

Var bor du? I vissa städer finns KomTek, kvällskurser för barn. Jobbat en hel del som handledare där själv och även fast timlön en ligger strax över 100 lappen är det ett roligt jobb som känns meningsfullt. Man undervisar barn i kurser i teknik och entreprenörskap, men det handlar mest om att vara pedagogisk och dra naturvetenskapliga kopplingar medan man pysslar med dem. Är väldigt rogivande, ser det själv mest som en hobby som råkar ge mig pengar:) kan rekommendera ifall du bara behöver lite extra pengar och vill gillar att jobba med barn.

Annars är tränare i olika sporter något som du kan jobba med på kvällar/helger, eller i butik. Det mest välbetalda är butik, eftersom ob tillägg är generösa. Resturang/café finns också men där är ligger också timlönen för någon utan utbildning runt 100 kr. Dock väldigt mysigt att jobba i café, men se till att du väljer ett ställe med en bra chef då det lätt blir dåliga arbetsförhållanden annars.

Lycka till!

1 gillning

Tack, då vet jag att det inte är något för mig.

Ett tips är också att kolla utgifterna. Kanske rinner iväg på onödiga saker med?

1 gillning

www.weludo.com

Skriva artiklar med riktade annonser utifrån beställarens önskemål. För visso beroende av att det finns beställningar och det går i vågor. I perioder ingenting alls, ibland hur mycket som helst! Jag är inte alls lika aktiv där längre, men när jag var som mest aktiv (kanske en halvtimme några dagar i månaden) så drog jag in ca 2000 netto.

De är ett seriöst företag och betalar in skatt, sociala avgifter (inkl till pension) osv. Alla intäkter kommer förtryckta på deklarationen.
Jag har räknat ut att på det belopp som aviseras vid uppgifterna så får man ca 53,26% av det netto in på bankkontot.

1 gillning

Jag tycker att det är helt rimligt att engagera sig politiskt och se det som en form av arbete. Dock ingår det ju även en del obetalt arbete. Man förväntas dela ut flygblad med ”den store ledaren” på när det regnar och sådana saker. Det är kanske inte så kul.

1 gillning

Finns fler tips i den här tråden.

Bor man i gränsregion, ex Skåne, och har tid/möjlighet till kortare pendling så rekommenderar jag alla att söka jobb i Danmark. Först och främst är lönerna högre, valuta skillnaden gör att du tjänar ännu mer än hemma, plus danska arbetsgivare är i regel mer generösare med arbetsförmåner. Minus är i så fall pendlingen, men vad är skillnaden på ett växelfel i Danmark jämfört med Sverige?

1 gillning

Enklaste och bäst betala jobbet som jag haft där det inte finns utbildningskrav är inom handels.

Kika på nån typ av butik som intresserar dig. Kan vara allt från elektronik till kläder eller trädgård. Man får jobba med saker som man gillar och får ganska bra betalt i relation till många andra grupper som erbjuder helgarbete.

1 gillning

Hej! Vi önskar alla tänkbara tips på extrajobb/sidoinkomster man kan ha under småbarnsåren, när tiden är knapp. Det ska gå att sköta kvällstid och på strötimmar här och där. Var gärna specifika med namn på arbetsgivare, sajter mm!

Vet inte om man får tipsa här men har ett instagramkonto som heter föräldraekonomi - där har jag tagit upp flera tips ang extrajobb. Lite andra tips och trix för att maxa ekonomin under föräldraledigheten finns där med :blush:
Har tre egna barn och jobbat på Försäkringskassan så är ganska rutinernad nu :joy:

3 gillningar

Barnvakt, lekmästare, kock, städare, VAB kung, överlevnads expert, korttids sovare.

1 gillning

Hundpassning kanske kan vara något?

Jag slog ihop din tråd med en redan befintlig tråd :slightly_smiling_face:

Testade det ett tag. Gick inte något bra - fick bara skäll.

1 gillning

Jag kommer att jobba som röstmottagare i år på valdagen :slight_smile:

Jag har också precis startat ett extrajobb med att köra matkassar. Andra “utbildningsdagen” idag. Vet såklart inte vad jag tycker om jobbet ännu, men kommer att prova ett tag nu när jag är föräldraledig. Mest är det för att vi ska fortsatt kunna vara lediga ihop, jag och min sambo.
Flexibelt schema och dom räknar väl med att jag jobbar 1-2 dagar i veckan. Slitigt, men jag gillar att köra bil, så det kan bli bra! :joy:

2 gillningar

Att vara röstmottagare är bra och dessutom roligt. Lycka till!

2 gillningar

Det som jag noterat är att politiker, även de som har enkla kommunuppdrag på lägre nivå(dvs fritidspolitiker), ofta betraktas som pampar och utsätts för näthat och skitsnack från omgivningen. Detta oavsett partifärg. Samtidigt har nog de flesta inte en aning om hur mycket ideellt arbete det är som ligger bakom varje kommunalt uppdrag. Skulle allt detta räknas hade timpenningen varit extremt låg.

Röstmottagare är nog ett säkert kort förövrigt. Kommunerna lär skrika efter det.

1 gillning