Tips på fonder i dessa inflationstider

Hej sitter på ca 800K som jag har på ett vanligt bankkonto, främst för att vi letat hus men det verkar som att det kan dröja ett tag till innan det blir något köp. Galna priser här nere på Gotland för en vanlig knegare. Så hur ska jag tänka men mina pengar? Läser överallt att ha dom på bankkonto är det sämsta vid hög inflation. Men var f*n ska jag placera dom då? En fond som kommer dippa 5-10%? Jaha då skönk dom i värde där också…Hur ska jag tänka? Är det ens läge att köpa hus nu? Kommer priserna på bostäder att sjunka nu när räntan snart höjs? Många funderingar…får härdsmälta i hjärnan. Hjäälp!

Har du tänkt använda pengarna inom 3 år?
Då finns inte några vettiga alternativ till sparkontot tyvärr.

Hej Anton, välkommen till forumet!

Varför skulle fonden dippa 5-10%?

Jag tror mer på att nuvarande inflationsoro redan är inprisat i dagens kurser. Om inflationen blir högre/lägre än nuvarande oro så kommer priser justeras efter det. Men ingen av oss vet om inflationen kommer bli högre/lägre än vad vi tror idag.

Du kan ju iaf ha pengarna på högräntekonto än storbank. 800k * 1,05% (t.ex. Lunar) * 0.7 (pga skatt) ≈ 6000 kr. Bind pengarna 1-2 år och ni kan få mer. Iaf ~20k på 3 år.

Svårt med pengar som man vill ska ligga säkra utan att tappa i värde samtidigt som de måste finnas där när man behöver dom trots att man ej vet något exakt datum när man kommer behöva dom. Om det är till hus och det är inom 1-5 år så skulle jag placera allt på ett vanligt sparkonto med ränta. Trots hög inflation just nu.

En säker placering är att sätta in pengarna traditionellt på Folksam. De har för nuvarande en ränta på 10%. De har avgifter och regler. Man får inte ta ut pengarna det första året tex. Mina pengar tickar i alla fall på bra.